Hur säker vågar man vara på att priset man ger för ett nybygge kommer åter om man skulle sälja i bunkeflostrand i Malmö?
Vi skall köpa nybyggt för över 4 miljoner och det känns verkligen nervöst eftersom många säger att priserna på villor och tomter inte kan gå upp mer än vad dee redan ligger på. Snarare gå ner....

Vad ska man tro på? Nu kommer givetvis olika svar men motivera dem så jag och alla andra oroliga själar har något att jämföra med...

Halloj,

Jag skulle itne vara jätteorolig just där för jämför Du med vad motsvarande villa kostar på andra sidan vattne d v s i Danmark så kan priset nog gå upp en bit till eller Ni får igen vad Ni ger då det antagligen kostar en eller två millar till i Danmark för motsvarande hus och läge.

Sov lugnt..vad jag har hört så säljs ju de äldre husen som är byggda på 70-80 talet för en bra bit över 4 Mkr, så somna om, det är lugnt..attraktiva lägen är alltid attraktiva för folk som har pengar och det finns många i Öresundsregionen som har det!

På sikt behöver du säkerligen inte vara orolig. Jag förmodar att det så småningom blir en stiltje under en period men tvingas du inte en dag inom nära framtid sälja på studs brukar det inte vara något problem. Läget, läget och åter läget bestämmer hur högt man kan få för sitt hus och Bunkeflostrand är ju en i högsta grad attraktiv plats med pendelavstånd till storstäder.

Jag ser i mitt eget område att pris som passerar 4 milj oftast inte blir snabbsålda - men för min del gäller det visserligen attraktivt område men långt till arbetscentra. Då har man redan minimerat kundkretsen.

Med tanke på den förväntade ränteutvecklingen de närmaste 3-4 åren får man nog räkna med en dipp i huspriserna, men ingen kan säga hur pass stor eller långvarig den blir.

Jag tycker dock att du ska resonera på ett annat sätt:

1. Tycker du att det här boendet är värt 4MSEK (i motsats till att det _kostar_ så mycket)?
2. Klarar ni av att betala räntor/amorteringar även i ett väsentligt högre ränteläge?

Om svaret är 'ja' på både är det egentligen ganska ointressant vad som händer med priset i framtiden. Om ni säljer huset vill ni ju köpa ett annat boende, och då kommer även det att ha gått ner i pris vid en eventuell krash. Det enda man verkligen kan förlora pengar på är om ni blir tvungna att byta till ett billigare boende när räntan är hög och priserna låga.

Däremot ska man inte köpa hus som investeringsobjekt. Oavsett vad folk vill tro så finns det inga säkra investeringar som ger 20% avkastning per år.

Jag skulle vilja bara tillägga att det finns inget som mig veterligen är säkrare som investeringsobjekt än fast egendom eller bostadsrätter förutsatt att de ligger i rätt läge och under en längre tidsperiod!
Morsan fick utstå spott och spe..när hon köpte hus för 15 år sedan, då betalade hon 800.000 kr och alla tyckte att det var för mycket pengar och att hon skulle få gå från hus och hem, domedagsprofeterna tycker om att göra sig hörda, speciellt de som aldrig riskat nåt i hela sitt liv och är försörjda av andra, och att hon aldrig skulle få igen de pengarna...vad tycker man idag..köpa ett hus för 800.000 kr..hallå, finns det att få tag på..marknadsvärderingen ligger på 3,5 Mkr idag för det huset..

Vad gäller ränteutvecklingen så vet man ingenting, det är inte så länge sedan (2004), då SEB skickade ut brev till alla deras bolånekunder som låg på rörligt att de skulle binda räntan, för nu kommer räntehöjningarna....istället så kom räntesänkningar, jag menar om inte de som jobbar med detta varje dag kan sätta en prognos, vem kan då göra det? Det blev lite pinsamt fär SEB om man säger så...

Det enda som jag vet är att det inte går att sänka om man inte har utrymme att kunna sänka, därav tror jag att Riksbanken håller på och höjer för att kunna ha marginal att kunna sänka, om inflationen backar ännu mera...men som sagt jag har ingen aning var det tar vägen.

bubbert skrev:
Jag skulle vilja bara tillägga att det finns inget som mig veterligen är säkrare som investeringsobjekt än fast egendom eller bostadsrätter förutsatt att de ligger i rätt läge och under en längre tidsperiod!
Jag skulle påstå att fast egendom har lägre risk än bostadsrätter, men annars håller jag med dig. Historiskt är nog innehav av fast egendom den säkraste investeringen och bra mycket säkrare än innehav av valuta/kontanter (i sedelform eller på bankkonto).

ErikL skrev:
Med tanke på den förväntade ränteutvecklingen de närmaste 3-4 åren får man nog räkna med en dipp i huspriserna, men ingen kan säga hur pass stor eller långvarig den blir.

Jag tycker dock att du ska resonera på ett annat sätt:

1. Tycker du att det här boendet är värt 4MSEK (i motsats till att det _kostar_ så mycket)?
2. Klarar ni av att betala räntor/amorteringar även i ett väsentligt högre ränteläge?

Om svaret är 'ja' på både är det egentligen ganska ointressant vad som händer med priset i framtiden. Om ni säljer huset vill ni ju köpa ett annat boende, och då kommer även det att ha gått ner i pris vid en eventuell krash. Det enda man verkligen kan förlora pengar på är om ni blir tvungna att byta till ett billigare boende när räntan är hög och priserna låga.

Däremot ska man inte köpa hus som investeringsobjekt. Oavsett vad folk vill tro så finns det inga säkra investeringar som ger 20% avkastning per år.

Om huset är värt över 4MSEK. Nej, det tycker jag inte! Men å andra sidan så finns det inget hus som är pengarna värt i mina ögon i dagsläget. Tomten kostar 1.5 MSEK och man kan ju alltid diskutera om det är värt pengarna.
Men vill man ha så kan man inte gå och vänta och analysera i flera år enligt mig. Då är bara risken att man förlorar ännu mer med tiden...

Förresten, mycket bra och givande svar. Tack!

Har förresten varit och snackat med SEB och PrivinsBanken och fick bäst ränteförslag av Provinsbanken, 2.85% på rörligt. Hon sa att hon inte kunde gå ner mer. Men jag mejlade FSB och fick genast svar om att de kunde ge 2.67%.

Till saken hör att jag gärna vill ha provinsbanken då jag tyckte att hon var jäkligt reko att ha och göra med.
Hmm.... Undra vad göra.... hmmm.... Provinsbanken borde gott kunna ta och sänka eller vad tycker ni?

Provinsbankens rörliga ligger på 3.25%, alltså fick jag 0,40% i rabatt.
FSB ligger på 2,97%, alltså fick jag bara 0,30% i rabatt.

Hur skall man se på det? Hade nämligen tänkt att lägga mina 2M på rörligt...

Tyvärr är det så att man måste agera för att få saker att hända, så ditt resonemang Jimbo är enligt mitt sätt att se helt rätt. Finns människor som alltid tycker att allt är för dyrt och intalar sig själva att de skall vänta på att luften går ur marknaden och köpa billigt...problemet är bara att om något är billigt så finns det desto flera som kan köpa och då blir det inte billigt längre...Har kompisar som väntat i över 10 år i Sthlm på att det skall bli billigt..hade de köpt 96, så hade det varit billigt, men då var det för dyrt enligt deras tycke..

Gällande räntan så matchar FSB de flesta bud som kommer, är nu nere under 2,60% hos dem i förhandlingen, eller förhandling och förhandling, jag har sagt vad vi vill ha och har nu något konkret att ta ställning till. Min erfarenhet av Provinsbanken är att de är svåra att förhandla med, fast de har en bra personlig service.

bubbert skrev:
Tyvärr är det så att man måste agera för att få saker att hända, så ditt resonemang Jimbo är enligt mitt sätt att se helt rätt. Finns människor som alltid tycker att allt är för dyrt och intalar sig själva att de skall vänta på att luften går ur marknaden och köpa billigt...problemet är bara att om något är billigt så finns det desto flera som kan köpa och då blir det inte billigt längre...Har kompisar som väntat i över 10 år i Sthlm på att det skall bli billigt..hade de köpt 96, så hade det varit billigt, men då var det för dyrt enligt deras tycke..

Gällande räntan så matchar FSB de flesta bud som kommer, är nu nere under 2,60% hos dem i förhandlingen, eller förhandling och förhandling, jag har sagt vad vi vill ha och har nu något konkret att ta ställning till. Min erfarenhet av Provinsbanken är att de är svåra att förhandla med, fast de har en bra personlig service.

Japp känner också att det är agera som gäller. Vilket vi också tänker göra. Orkar inte hålla på att analysera allt och kanske om 5 år blir det billigare. Det kan ju knappast vara en markant skillnad om det nu skulle vara lite billigare, så att gå och vänta i 5-10 år för att priserna skall gå ner kanske 5% funkar inte.

Oj, är ni nere i under 2.6%, det är bra. Hur mycket har ni sagt att ni vill ha? Så man har någon referens punkt när man träffar dem, vill ju pressa lite.
Hur är FSB i den personliga servicen tycker du/ni ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.