När jag sist pratade med banken så sa dom att vi måste ha ett påskrivet köpekontrakt på vår befintliga bostad innan vi får börja använda oss av byggkreditivet. Men vi skulle vilja köpa och betala tomten 6-7 mån innan vårat hus kommer för att vi ska hinna ha tid för att röja tomt och gjuta grund och kommer lägga ut vår befintliga bostad till försäljning ca: 4 mån innan vi tänkt att flytta.
Borde man inte kunna få ett blancolån på tomten? Storleksordningen på tomtpriset är ca: 400 000:-
Hur har ni andra gjort?

Ett blancolån borde ni kunna få om ni anses kreditvärdiga.

Däremot är själva poängen med ett blancolån att den saknar säkerhet, så man kan alltså inte prata om ett blancolån "på tomten", eftersom lånet inte baseras på någon säkerhet alls. Däremot kan du förstås använda pengarna du lånar till tomten.

Men hur ska man göra annars rent praktiskt?? :-?

Kan vi ha ett annat lån med tomten som säkerhet och bo kvar tills 1 mån innan huset anländer?

Hur gör man?

Vi ska till banken igen nästa vecka men jag skulle vilja ha lite mer kött på benen innan vi kommer dit.

DeSaKo skrev:
Men hur ska man göra annars rent praktiskt?? :-?

Kan vi ha ett annat lån med tomten som säkerhet och bo kvar tills 1 mån innan huset anländer?

Hur gör man?

Vi ska till banken igen nästa vecka men jag skulle vilja ha lite mer kött på benen innan vi kommer dit.
Ingen av de banker vi hade kontakt med hade något krav på att köpekontrakt skulle vara påskrivet innan kreditivet börjar nyttjas. Så det kan ju vara en bra idé att höra sig för hos andra banker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.