Skall precis påbörja mitt husbygge, förhoppningsvis skall det stå klart till nästa sommar! Sitter nu och funderar på ränteläget, vi kommer ju att ha ett byggnadskreditiv under byggtiden, men är det någon som vet om det går att binda det "slutliga" bolånet redan nu? Om ja, vilka banker erbjuder i så fall detta?

Har bara erfarenhet av Nordea: De kör med räntesäkring med spärrkonto. Det betyder att du tar lånet redan nu, och förhandlar således om en bästa bunden ränta som alla andra. Eftersom ditt hus inte är klart finns ingen säkerhet för lånet. Pengarna sättes således in på ett så kallat spärrkonto tills du flyttar in, och som enligt vad jag fick veta i förra veckan, ger 1.85% ränta (rörligt - ...bör ju gå upp med riksbankens planerade höjningar). Nackdelen med detta är att du får betala ränta både för ditt redan nu tagna bundna lån, och din byggkreditiv (dvs nästan dubbelt upp under byggtiden - om man bortser från den ränta du får på spärrkontot).

Vissa andra banker kör med att i stället lägga räntekostnaden under tiden fram till inflyttningsdagen på den slutgilltiga räntan, detta ger dock påslag som blir väldigt stora, dvs inte speciellt attraktiva slutgilltiga bundna räntor.

Handelsbanken kör med räntesäkring genom att lägga på en procentsats på det slutgiltiga lånet som Kobban beskriver.

Vi valde faktiskt att räntesäkra en del av vårt kommande hypotekslån i förra veckan. Påslagen var då för en femåring 0.11 % för att räntesäkra en bit in på nästa år. Dvs den bundna räntan man lyckas förhandla sig till idag + 0.11 %. Så det gäller att förhandla väl, så att man får en acceptabel deal ändå... Sedan så tror jag att vi kommer få se rätt så aggresiva räntehöjningar det närmaste året, vilket kan göra det till en bra affär ändå. Fast historien har ju alltid visat att det lönat sig att köra rörligt, men de kommande 5 åren kanske det inte stämmer. Vi får se.

För övrigt så kan man högst räntesäkra 85 % av det förmodade husvärdet. Detta för att huset inte ännu existerar och därför saknar värdering. Värt att veta är att Handelsbanken dessutom inte vill räntesäkra ett lån förrens man har högst 6 månader kvar till färdigställt hus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.