Har fått huset uppvärderat vilket innebär att vi blir av med topplånet. Vi har idag 2 bundna bottenlån, ett som löper med 3-månadersränta och så topplånet. Nu undrar jag hur ni hade gjort med tanke på stigande räntor?

1. Slagit ihop 3-månaderslånet med topplånet och legat kvar med 3-månadersränta?
2. Slagit ihop 3-månaderslånet med topplånet och bundit lånet (alltså 3 bottenlån totalt)?
3. Gjort om topplånet till ett separat bottenlån och bundit räntan (alltså 4 bottenlån totalt)?
4. Gjort om topplånet till ett separat bottenlån och låtit den ligga med 3-månaders eller rörlig ränta?

Jag lutar själv åt alternativ nr 2 vilket skulle innebära att samtliga våra bolån är bundna, men är det vettigt? Jag är harig och eftersom vi har mycket lån (2.7 miljoner) så känns det tryggare med så mycket bundet som möjligt!
Motivera gärna varför ni tycker på ena eller andra sättet! Tack på förhand för era åsikter!

Jag skulle nog gå tillväga så här:

Räkna på hur hög ränteutgift ni kan tänka er som mest per månad under en kortare period (behöver alltså inte vara något ni kan tänka er för all framtid, men som ni klarar av i ett år). Låt säga att det är 9000 kr per månad efter skattereduktion (således 12857 kr brutto).

Låt säga att ni idag har har 1,5 miljon bundet på 3-8 år och har en snittränta på 4% på dessa, då klarar ni av en ränta på 7,857% på de resterande 1,2 miljonerna.

Räkna sedan med att ni under 1 år ska klara av 9% ränta, då ligger ni rätt bra till. Det innebär att du, om du kan binda på 5 år till 4,3%, behöver binda ca 300 000 kr till denna ränta och kan ha 900 000 kr rörligt och ändå veta att du klarar av 9% rörlig ränta under ett år (för att den totala ränteutigften ska nå nästan de 12857 kr som vart taket).

Sedan får du förstås sätta in de siffror som gäller för dig, men jag tror att det kan vara bra att sätta upp en högsta månadsutgift för räntorna som man vill vara säker på inte överstigs, så länge inte något väldigt dramatiskt inträffar.

Resultatet kanske blir att ni inte behöver binda något mer och isåfall vet ni ju att ni redan klarar av en kraftig räntehöjning utan att binda mer.

Att ha sitt bottenlån uppdelat på flera delar är klokt. Det gör att man kan binda både kortare och längre, ha rörligt, allt efter behov.

Bra är också att ha olika förfallodatum/år. På så sätt är man inte lika känslig för ränteändringar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.