Jag kan inte förstå varken det logiska eller positiva i att någon ska behöva sälja sitt hem och flytta till en helt annan del av landet, bara för att hans hus i andras ögon råkar vara lite för fint...?

Om någon tex har ärvt ett fint hus, så låt honom då behålla det! Det behöver inte vara svårare än så...

Visst kan jag också tycka att det känns lite surt ibland att jag inte har samma ekonomiska status som vissa andra, men att beröva folk deras ägodelar bara för att man är avundssjuk är helt enkelt fel!! Eller hur??
Inte har jag väl rätt att repa lacken på grannens nya Mercedes, bara för att den är finare än min gamla Saab...?  :)

När man diskuterar fastighetsskatten möts man ofta av argumentet att den som HAR mycket ska betala mer, men jag håller inte med. Den som har hög lön har bevisligen större möjlighet att betala skatt än den som har låg lön, och då är det också rimligt att den personen betalar mer i skatt. Men att tvinga folk att betala en straffskatt till staten varje år för någonting man redan äger är ju helt absurt!

Vem lider egentligen av att en låginkomsttagare avstår från utlandssemestern och istället lägger sina surt förvärvade slantar på att lägga in ett parkettgolv??

Vad är det logiska i att en villaägare med ekluckor i köket ska betala mer varje år i straffskatt, än den som har luckor av målad spånskiva??

Vad är det som gör svenska staten så ägandefientlig?? Och vad som värre är: Vad är det som gör svenska folket så missundsamma???

Konstigt att ingen nämner begränsningsregeln som tar hänsyn till de boendes bärkraft. Ingen ska ju behöva betala mer än max 4% av sin inkomst på fastighetsskatten på hus med taxeringsvärde på upp till 3 miljoner och 6% av sin inkomst på fastighetsskatten på hus med taxeringsvärde på upp till 5 miljoner. Jag har mycket svårt att tro på att fastighetsskatten driver ut folk från deras hem. Då är det andra orsaker som spelar roll: högre räntor, arbetslöshet eller skilsmässa.

Bara för att det finns en regel som begränsar eländet för vissa, så betyder väl inte det att det är ett bra system?

von Derbaum skrev:
Bara för att det finns en regel som begränsar eländet för vissa, så betyder väl inte det att det är ett bra system?
Nej, Det är sant att systemet inte är bra men jag tror inte att fastighetsskatten driver ut folk från deras hem.

Den borgerliga alliansen har lovat ta bort denna skatt men kommer först i augusti ge besked om hur detta ska finansieras. Det behöver inte bli bättre att ta bort fastighetsskatten, det kan bli andra försämringar istället. Jag tycker att det mest viktiga är att få mer skatterna på arbetsinkomster. Fastighetsskatten får en syndabocksroll för vi har ett högt skattetryck i Sverige. Skattenivån måste ner och framförallt skatter på arbete. I andra länder har man arvskatter och fastighetsskatter, vilket fungerar då man i övrigt har ett lågt skattetryck.

Som princip tycker jag att betala skatt på det man äger är fel, medan det är helt OK att betala skatt på det man konsumerar, förbrukar eller har en vinst på. Det är logiskt att betala skatt på vinsten man gör på en fastighet, men det är INTE logiskt att behöva betala för den när man äger den (och således inte tjänar pengar på den)!

Bort med fastighetsskatten  >:(

Om fastighetsskatten tas bort, hur tycker ni det ska finansieras? Det är många här i forumet som vill avskaffa fastighetsskatten men inga förslag om hur det ska gå till i praktiken.

Ett sätt att få in skattemedel utan att för den delen beskatta boende är ju att låta beskattning ske vid försäljning med vinst.

För dem som byggt upp ett boeende i ett område som tidigare legat avsides men nu 20-30 år senare ligger i ett attraktivt område är ju en årlig beskattning av ett hus som kan vara betalt och klart för länge sedan fruktansvärd. För dem som råkar bo ett område där huspriserna blir allt högre för varje år som går kan det vara katastrof.

Jag tänker på de äldre, de som en gång köpte och byggde upp ett boeende som nu måste betala en årlig "straffskatt". Jag tycker att det är ett fanstyg att staten kan göra på detta sätt, att de kan avgiftsbelägga boeende på detta sätt.

Ta ut skatt vid försäljning istället och förhindra därigenom spekulation. Behöver staten skattepengar skall en fast avgift från alla som bor, sedan spelar det ingen roll om man bor i villa, hyres- eller bostadsrätt.

Ett annat sätt att få in lite pengar är ju att lägga ner ett departement eller sänk politikernas löner. De som föredräder folket borde ändå vara avlönade som folket.

ianto skrev:
Om fastighetsskatten tas bort, hur tycker ni det ska finansieras? Det är många här i forumet som vill avskaffa fastighetsskatten men inga förslag om hur det ska gå till i praktiken.
Nu handlar tråden om huruvida fastighetsskatten bör avskaffas, inte om vilken nivå vi ska ha på statens intäkter och utgifter totalt.

Själv har jag högre upp i tråden skrivit att beskattning av inkomster och konsumtion av jordens råvaror är det jag tror på.

Vilken nivå man vill lägga dessa på beror på hur stora utgifter man vill att staten ska ha, vilket är en helt annan fråga än på vilket underlag man ska ta ut skatt.

Ksund skrev:
Nu handlar tråden om huruvida fastighetsskatten bör avskaffas, inte om vilken nivå vi ska ha på statens intäkter och utgifter totalt.

Själv har jag högre upp i tråden skrivit att beskattning av inkomster och konsumtion av jordens råvaror är det jag tror på.

Vilken nivå man vill lägga dessa på beror på hur stora utgifter man vill att staten ska ha, vilket är en helt annan fråga än på vilket underlag man ska ta ut skatt.
Ok, Här är en intressant artikel om hur fastigsskatten ser i andra länder:

http://www.ne.su.se/ed/pdf/32-3-rbahls.pdf

Kalifornienmodellen verkar vara ett bättre och rättvisare system för beskattning av fastigheter då den utgår ifrån inköpspriset.

ianto skrev:
Ok, Här är en intressant artikel om hur fastigsskatten ser i andra länder:

[länk]

Kalifornienmodellen verkar vara ett bättre och rättvisare system för beskattning av fastigheter då den utgår ifrån inköpspriset.
Som jag ser det finns ett problem som är såpass stort att modeller som bygger på inköpspris är olämpliga: Det blir dyrt att flytta.

Det är för Sveriges ekonomi, både för staten och för individen, oerhört viktigt med geografisk rörlighet. Det är viktigt att det är så enkelt som möjligt att flytta till ett arbete, till studier eller till något annat.

Om man sitter i ett hus som stigit avsevärt i värde och man förlorar jobbet, men lätt kan få ett jobb på en grannort, så kan situationen lätt bli sådan att man inte vill flytta därför att det skulle leda till en kraftig ökning av fastighetsskatten då man byter ut sitt numera dyra, men lågtaxerade hus, till ett lika dyrt, men mycket högre taxerade hus i grannorten.

Resultatet blir då antingen a-kassa eller pendling och inget av alternativen är bra för vare sig staten, skattebetalarna eller individen.

Rörlighet ska premieras, inte straffas.

Kom igen nu!!

Nog finns det väl fler än 148 stycken som har en åsikt om fastighetsskatten...??  ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.