Hur mycket brukar man få betala i "avgift" om man väljer att binda sina lån hos en annan bank än där man har byggnadskreditivet?
SEB skulle ha 0.75% av det totala lånebeloppet vilket jag tycker verkar vara lite väl mycket.
Jag hade tänkt att välja SBAB när husbygget är klart pga att man slipper topplånet.

Funderar i samma banor. Undrar dock om alla banker tar ut en sådan avgift? Kan inte hitta något om det i kontraktet för kreditivet i Nordea. Är det något jag har missat? Någon som vet?

Vi hade FSB för kreditivet som dom enligt oss inte skötte tillfredställande, när huset var klart började dom tjata direkt om att omvandla till lån och binda lånen, men vi hade redan förberett för att lägga lånen hos SBAB så när vi var på banken så lade vi allt rörligt till banktjänstemannens stora förvåning då hon naturligtvis tyckte det var mycket riskabelt och helst skulle sett att vi band på långa löptider. När vi kom hem ringde jag SBAB och dom tog över några dagar senare och fixade allt, det tog ungefär 1 vecka sedan låg lånen hos SBAB utan några problem.

Att banken skall ha någon form av "straffavgift"för att ni vill lägga lånen hos någon annan är ju rent kriminellt anser jag, skulle aldrig skriva på några papper där ett sådant villkor ingår, en del banker bjuder på vissa kreditivavgifter om man slutligen lägger lånet hos dom men dom tusenlapparna kan man väl kosta på sig om man slipper ett dyrt topplån så det är väl ok.

Men står det inget i i papprerna ni skriver på om kreditivet är det fritt fram att lägga lånet precis var ni vill utan extra kostnad, att muntligen fått påtalat att det kostar att byta gäller inte utan bara att lägga allt rörligt och sen låta dom ni vill ha lånet hos ta över och sköta övertagandet av lånet.

Samma här, vår bank vill självklart att vi lägger lånet hos dem men vi sade redan från början att vi kommer att välja troligen SBAB som har lägst ränta på marknaden. Detta gjorde att de gav oss rabatt och indirekt har lovat att om vi lägger lånet hos dem så får vi motsvarande ränta som SBAB har och följer dessa hela tiden. Vi avvaktar tills att vi skall lägga lånet och ser då om de håller vad de indirekt lovat. Någon "straffränta" för att vi ev byter bank har de inte ens nämnt.

christi skrev:
Samma här, vår bank vill självklart att vi lägger lånet hos dem men vi sade redan från början att vi kommer att välja troligen SBAB som har lägst ränta på marknaden. Detta gjorde att de gav oss rabatt och indirekt har lovat att om vi lägger lånet hos dem så får vi motsvarande ränta som SBAB har och följer dessa hela tiden. Vi avvaktar tills att vi skall lägga lånet och ser då om de håller vad de indirekt lovat. Någon "straffränta" för att vi ev byter bank har de inte ens nämnt.
Indirekt lovat är ju muntligen om jag förstår dig rätt och det är ju riskabelt, ni skall ju ha det skriftligt så är det inget att prata om när det kommer till kritan. Vi hade några s.k muntliga löften från vår tidigare bank som när det kom till kritan inte var värt ett enda dugg, underhuggare som lovar guld och gröna skogar men som när det är dags fått bakläxa av sina chefer inte kan påmina sig att dom lovat något.

Jag anser att man skall lägga allt rörligt till att börja med så har man guldsits när det är dags att förhandla med dom olika kreditinstituten, finns ju egentligen ingen anledning att direkt tala om för banken att man skall lägga lånen någonannanstans redan från början tycker jag utan när det är dags är det tid att dra åt tumskruvarna och spela ut dom mot varandra om man har möjlighet till detta.

Jag var på FSB igår och ansökte om byggnadskreditiv.
Fick då reda på att det tillkommer en uppläggningsavgift på 5000kr där man får tillbaka 2000kr om man väljer att lägga lånet där när huset är färdigbyggt.

jflink skrev:
Jag var på FSB igår och ansökte om byggnadskreditiv.
Fick då reda på att det tillkommer en uppläggningsavgift på 5000kr där man får tillbaka 2000kr om man väljer att lägga lånet där när huset är färdigbyggt.
Handelsbanken kör med samma koncept. Uppläggningsavgift för kreditivet, vars halva del återbetalas vid placering i deras hypotekslån.

Ni som är ute och shoppar kreditiv har dock ett stort förhandlingsläge. Jag tycker att ni ska begära att ni slipper allt vad uppläggningsavgifter heter. Jag kan nästan lova att det finns en konkurrent där ni slipper sådant. Ytterliggare ett tips är att ni ska fråga om den bank ni väljer både tar ut dispositionsränta och kontraktsränta på kreditivet. Kontraktsräntan är det många som lyckas förhandla bort.

Lycka till!

sparbanken hotade med 5000kr i avgift om vi inte hade bolånet hos dem. jag kontrade med att "visst kan vi ha det hos er....i en vecka....och därefter byta till SHB då det inte fanns några bestämmelser för hur länge lånet skulle vara hos dem...

till sist insåg bankkvinnan att det är kostar mer än vad det smakar och efterskänkte avgiften för ett "eventuellt framtida sammarbete". ;D

det skiljde trots allt 0,4% mellan de två buden..

Sylvester skrev:
Handelsbanken kör med samma koncept. Uppläggningsavgift för kreditivet, vars halva del återbetalas vid placering i deras hypotekslån.

Ni som är ute och shoppar kreditiv har dock ett stort förhandlingsläge. Jag tycker att ni ska begära att ni slipper allt vad uppläggningsavgifter heter. Jag kan nästan lova att det finns en konkurrent där ni slipper sådant. Ytterliggare ett tips är att ni ska fråga om den bank ni väljer både tar ut dispositionsränta och kontraktsränta på kreditivet. Kontraktsräntan är det många som lyckas förhandla bort.

Lycka till!

HB var det inga problem att få bort avgifterna på.
Vi har inga som helst förpliktelser utan tar en ny diskussion ang bolån när huset är klart.
Catrin

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.