Undrar lite hur marknadsräntan och repo räntan hänger ihop...

Saken är den att jag håller på att bygga och såklart har jag förhandlat räntor härovar, den banken "det blir" erbjöd sig "hänga med" på än lägre ränta än vad jag fått hos konkurenten. Konkurenten erbjöd mig repo+0,6.

Så nu i dagarna var vi och fixade kreditiv, vi fick det för 2,85%, utan avgifter, vilket är ok. Fast sedan sa tanten, "jaaa, idag har marknadsräntorna gått upp en del men ni ska få detta för 2,85 ändå."

Så nu är jag orolig att denna banken typ kommer att höja den ränta jag kan få om marknadsräntorna går upp, även om repo skulle ligga still. I praktiken kan det ju bli att jag får belata repo+ 1%....Eller?
Hur ska jag gå tillväga tycker ni, jag blev ju lovad en bättre ränta på den andra banken då, dvs en som var baserad på endast repo....(tror jag iaf)

Och kan någon förklara hur repo hänger ihop med "marknadsräntan" och hur brukar banker göra när de "ger" en ränta? Brukar de ändra denna ränta endast när repo ändrar sig eller brukar de ändra dagligen efter marknadsräntorna?

Den marknadsränta banken jämför med är troligen en 3-månaders statsskuldväxel.

Denna ränta är inte exakt detsamma som reporäntan, men mycket nära.

Framförallt påverkar hur marknadsaktörerna tror att reporäntan kommer att röra sig under den löptid som återstår i växeln.

Just nu ligger reporäntan på 2,25% och närmaste 3-månaders SSVX på 2,32% (förfall 18 oktober, så just nu är den bara på 2 månader). Detta tyder på att marknaden tror på en höjning av reporäntan inom de 2 månader som återstår för växeln och därför ska räntan vara lite högre än dagens reporänta.

Avvikelserna är små och kan vara åt båda hållen, så att den kan ligga båda över och under reporäntan, men den kommer inte att dra iväg långt från reporäntan efter det är en så kort ränta.

Ksund skrev:
Den marknadsränta banken jämför med är troligen en 3-månaders statsskuldväxel.

Denna ränta är inte exakt detsamma som reporäntan, men mycket nära.

Framförallt påverkar hur marknadsaktörerna tror att reporäntan kommer att röra sig under den löptid som återstår i växeln.

Just nu ligger reporäntan på 2,25% och närmaste 3-månaders SSVX på 2,32% (förfall 18 oktober, så just nu är den bara på 2 månader). Detta tyder på att marknaden tror på en höjning av reporäntan inom de 2 månader som återstår för växeln och därför ska räntan vara lite högre än dagens reporänta.

Avvikelserna är små och kan vara åt båda hållen, så att den kan ligga båda över och under reporäntan, men den kommer inte att dra iväg långt från reporäntan efter det är en så kort ränta.
Aha, ja, det är ju denna ränta man kan se på tex di.se...Men hur ser man när växeln "går ut"? Det avgör ju hur långt spann man räknar på...

Sedan undrar jag ju hur bankerna utgår från denna..om repo går upp, säg, 0.5% så går väll även denna ränta upp direkt med 0.5%? Eller blir det fortfarande en approximation under 3 månader löptiden(beräknat framåt)..

Kolla på diagrammet på:

http://bors.n24.se/securityinformat...aspx?settings=n24&ranta=true&code=S16

Du ser tydliga hack vid räntehöjningarna, men om du kollar på exempelvis tidsperioden 1 år så ser du att kurvan är mjukare än den för reporäntan, men att den hela tiden ligger nära. Det beror på att den börjar stiga när en räntehöjning börjar bli mer trolig och att den då när räntehöjningen väl kommer inte stiger så mycket, om den varit väntad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.