W
WeeBe: Du kan inte trolla bort reavinsten på dina fonder. De ska betalas då du realiserar vinsten, dvs säljer. Du kan givetvis kvitta dessa vinster mot dina ränteutgifter, men det blir ju inte mindre skatt för det. Betala skatt och var glad för dina vinster. :D
1 svar · 1,7k läst
H
hempularen: Om jag som säljare är orolig för att få en köpare som skall komma tillbaka med krav ang. dolda fel, så är det ju bra om man som säljare får in en friskrivningsklausul. Det är en ren förhandligssak. En friskrivningsklausul bör bara vara formulerad så att den bara friskriver från dolda fel, som köpare bör du fortfarande ha rätt till skadestånd om säljaren ljugit om husets skick.
1 svar · 3,5k läst
G
Goran65: Ja de flyttade den 1 månad framåt pga allt regnande i somras. De är mycket noga med att inte bygga in fukt. De har luftavfuktare och värme fläktar på hela tiden samt de mäter allt innan de "sluter" till väggar, golv etc etc Men annars är PEAB kända för att hålla vad de lovar i inflyttningsdatum. Men du ska ha 100% besked minst 3 månader innan den preliminära datumen. Göran
13 svar · 3,3k läst
B
brevik: Du kan nog pressa dom ganska hårt. Spela ut dom mot varandra och ge dig inte. man får kriga lite :) Jag lyckades få 0,85% rabatt på Handelsbankens rörliga ränta men gav mig inte utan krigade ännu mer. Nu har jag 1,10% rabatt. Jag ligger alltså 0,55% över reporäntan och är ganska nöjd med det :)
2 svar · 2,7k läst
N
nobba: 0840, hur menar du att det är fördelaktigt att göra så?
7 svar · 1,5k läst
P
Pepa: Låter som ett bra förslag................. Tackar som hjärtligast för de goda råden :)
8 svar · 1,1k läst
S
Sara_B: Skulle väl tro att det beror på hur mycket av de gamla detaljerna som finns kvar - sitter ni på en pärla med frisk timmerstomme och dessutom bevarade snickerier (dörrar, fönster, lister, skurgolv, tak), eldstäder, tak etc. som är - om inte 1600-tal så i alla fall 17-eller tidigt 1800-tal - skulle jag kunna tänka mig att rätt köpare kunde vara beredd att betala bra för detta. Då kan
3 svar · 8,4k läst
B
billy_baver: Allt ovan jord är konsumtion. Plus källarvåningen! ;)
16 svar · 35,5k läst
M
Modig: Tack för tankar och råd! Självklart måste man själv göra en värdering av objektet och sätta en gräns för vad man själv vill och kan betala. Men jag håller ändå med om att det inte känns rätt att priset drivs upp av falskbudare. Ett par hundratusen hit eller dit spelar ganska stor roll... Och jag tror, lyckligtvis, inte att "alla" drar in falskbudare. Men jag kanske bara är naiv :)
8 svar · 8,0k läst
swecul
swecul: nej har inga "känslor" för huset, mest att vi önskar bo kvar medans vi bygger, bygga nytt på samma ställe går ju då inte... så det är väl det ändå... om man inte bygger helt nytt preciiiis bredvid vårt "gamla" hus....
2 svar · 3,6k läst
volvo
volvo: [citat] Låter lågt tycker jag. Antingen är det någon som inte livnärt sig på att vara KA elelr så är det någon som inte räknar med att göra speciellt många platsbesök. En rimlig kostnad ligger på mellan 10.000 - 20.000 kr.
3 svar · 817 läst
M
Mahler: Har idag haft ett "förlösande" samtal med min bank kvinna för att få lite råd och tips.. Hon tyckte absolut att man skall jämka och enligt henne gjorde nästan alla deras kunder det ochså. Sen var det förståss skönt ochså att få veta att vår prutmån är ganska bra vilket kommer ge oss klart lägre ränta i slutändan än den jag räknat på pessimistiskt!! Godis!! Beroende på
7 svar · 10,4k läst
L
larsg: Ca 15-20 tusen för att uppfylla minimikraven enligt PBL. Vill du dessutom att han ska göra ytterligare kontroller av bygget för er räkning (rekommenderas) så tillkommer debitering per timme.
1 svar · 939 läst
E
ErikL: Grundtipset är att du måste jobba mot minst två, gärna tre, banker. Sätt dig in i bankens situation - det finns ingen som helst anledning för dem att ge dig en lägre ränta bara för att du vill ha det (det är ju deras vinst som går), men när du säger att "bank X erbjuder oss Y" så blir läget ofta ett annat :-) Sen beror det förstås också på lånebeloppet - banken har alltid
1 svar · 2,5k läst
Y
Ylva_P: Vi har köpt ett 20-tals hus som vi fick mycket billigt pga att säljaren ville att just vi skulle köpa. Detta innebar att vi fick bottenlån på hela köpesumman. (Vi betalade 10% själva) Nu har vi dessutom ett byggkreditiv för renoveringar. Senare ska huset omvärderas, och byggkreditivet ska omvandlas till huslån. Har ngn annan gjort ngt liknande? Har omvärderingen täckt
0 svar · 2,0k läst
K
kacklaren: Det enda rådet jag vill ge som svar på frågan "har vi råd" är att inte lyssna på de som påstår att "det beror på vilken livstil man lägger sig till med" Om du redan lever i "aska och säck" är det givetvis inga problem att fortsätta med en mycket sparsam livsstil. Men om man tänker sig lägga om sin livsstil för att gå iland med ett husbygge tror jag man är ute på mycket osäkra
16 svar · 1,4k läst
K
kacklaren: Ett allmänt råd som de s.k. experterna ger är en tredjedel rörligt, en tredjedel bundet på tre år och en tredjedel en tredjedel på fem år. Jag gjorde detta redan för ett dryft halv år sedan och sitter säkert. Något vi KAN vara säkra på är att vi får en höjning om minst en procent. Det skall dock betänkas att vi inte bara kan titta på den inhemska ekonomin och den inflationsrisk
3 svar · 1,4k läst
J
jacoblager: Vi köpte ett renoveringsobjekt i våras och hade då cirka 230 000 kr i eget kapital. Vår personliga bankkontakt (en klippa!) tyckte då att vi skulle låna 100% av köpeskillingen (inklusive pantbrev och lagfart) och istället använda pengarna till renovering. Efter renoveringen skulle vi värdera om huset och lägga om lånen. Sagt och gjort ägnades sommaren åt nybygge av kök och badrum
8 svar · 2,1k läst
saturnus
saturnus: [citat] ------------------- Jag tror också att RB och chefen där är ganska uppbundna till vad som händer i omvärlden. Men visst kan fastighetsmarknaden verka som motor till ränteförändringar för som man säger; -kyla ned ekonomin- Men jag tror nog att jobben och industrin just nu är viktigare för landet. Den nya regeringen säger juh så. Ganska kul faktisk, när regeringen och RB har
14 svar · 934 läst
B
billy_baver: Jo, det verkar smått vansinnigt, och jag ser fler nackdelar än fördelar. Precis som Hempularen säger kan hyresgästen hävda att bruksvärdesprincipen ska gälla. Den går ut på att hyran för en privat uthyrd bostad ska jämföras med allmännyttans hyra för jämförbar standard och jämförbart läge. Men ofta saknas relevanta jämförelseobjekt, vilket i praktiken sätter principen ur
2 svar · 10,4k läst
1
17323: Nu är ordningen återställd. Mina pengar fanns på mitt skattekonto och skickas ut till mig igen, på en avi. Men jag mååååste anmäla ett konto som pengarna skall sättas in på, det här blir så dyrt för samhället. Hur som helst är jag glad och nöjd igen. Aljan
7 svar · 2,4k läst
T
turborolle: Hej jag undrar om det är någon som vet vad man kan få för ett knutimmrat 60Kvm hus med anor frå 1600 talet som står på den tomten vi vill köpa det är taxerat till 277000 i byggnadsvärde tanken är att vi säljer det eller byter mot arbete i huset vi ska bygga vad kan man begära??
0 svar · 2,3k läst
W
wsp: Funderar på en utbyggnad av ett hus byggt 1984 med torpargrund. Kommer då att bli en utbyggnad så att huset blir som ett T. Ca 40 kvm behövs, innehållandes vardagsrum, kontor och förråd. 3 befintliga fönster och en befintlig altandörr utnyttjas. 3 nya fönster behövs. Utbyggnaden blir givetvis på torpargrund den också. Funderar på att lägga ut detta på helentreprenad till lokal
0 svar · 2,1k läst
B
byggnissa: [citat] JO, jag har upplevt samma sak med tillvalen. Jag har hört att andra Ä-hus säljare har tillvalslistor som de lämnar ut? Men om ni håller på och bygger så måste ni väl redan har gjort era tillval?
5 svar · 3,2k läst
1
17323: Hej Detta har egentligen inte med hus att göra, men eftersom det handlar om mina renoveringspengar så ställer jag en fråga här. Upptäckte alldeles nyss att min utbetalningsavi skulle inlösas senast 29/9. Vad händer nu med mina pengar? Jag har inte tagit ut pengarna eftersom jag inte ville att de skulle"försvinna" eftersom vi öronmärkt den till renovering av badrummet. Det handlar ite
0 svar · 1,5k läst
N
navgha: rabatten är 0,45 på deras 3-månaders, motsvarade under lång tid repo+0,35, men är numera repo+0.38 efter att banken höjt sina marginaler
8 svar · 1,8k läst
I
ivni: I vårt kontrakt reserverar man sig för idag okända prishöjningar. Huset är nyckelfärdigt med fast pris, 4 lyft. I februari när fick första offerten till mars när vi skrev på ökade husfirman priset med 70 000 kr för att täcka kostnader för prishöjning av stenblock som huset byggs i. Nu kommer husfirman igen och säger att de inte vetat om 2006 års prishöjning förrän nu och
0 svar · 2,5k läst
I
impossible: Får man fråga vilket hus ni tänkt bygga/intresserade av? Glöm inte bort de tråkiga men nödvändiga "övriga kostnaderna" av typen anslutningsavgifter, bygglov och pantbrev m.m.
9 svar · 630 läst
Marelb
Marelb: Enligt vår bankman som vi talade med idag så görs oftast en värdering när huset är klart. Banken tar kontakt med någon mäklare alltså. Förhoppningsvis kan man ju också få ner topplånet på så sätt. Vår bankman trodde inte ens att vi skulle få något topplån. Vi har ju inte huset klart så jag kan inte säga något om hur det blir... :-/
4 svar · 1,0k läst
B
bubbert: Det är ju väldigt mycket fokus på utgifter, i all sin rätt, men försök att även titta på möjligheten att öka intäkterna i hushållet..
13 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.