Tänkte att jag inom kort ska kontakta banken för mitt bygge. Har testat lite via internet att få lånelöfte för den tänkta byggkostnaden. Detta har inte varit några problem.

Min fråga är vad jag behöver ta med mig till banken när jag söker byggkreditiv? Någon som har en tips på upplägg av budget som bankerna vill ha? (menar inte glädje siffror utan vad som skall finnas med 8-))

Så mycket papper tar du med,desto bättre.Bank gillar papperna ;)
Var idag hos Nordea med samma mål...Dom vill betala bara svenska fakturor.Dags att byta bank :-/

Jag vill dessutom ha en bank där man kan få runt 50-100k att betala egna saker med. Kommer nog att bli en hel del resor till olika byggfirmor etc innan detta e klart. Då vill man ju inte gå till banken varje gång.

Jag tror att en av de viktigaste sakerna att ha med sig är en uppställning på hur mycket pengar ni behöver och när ni behöver dom. Gör en lista med pengar som behövs för tomtköp, under byggtiden och efter det att huset är klart och den eventuella nuvarande bostaden är såld. Kom också ihåg att ha med kostnader för lagfart, VA-anslutning, ifärdigställande av trädgård etc. Detta visar att ni har tänkt igenom bygget och ni är en seriös kund. Ta också med en lista på krav som ni har – t.ex. att ni kommer att bygga ett lösvirkeshus och att ni behöver en ”handpenning” att köpa egna saker för.

Sedan kan det också vara bra att ha med sig en kopia på den senaste lönespecifikationen, för om jag inte har helt fel är uppgifterna bankerna får vid en kreditkontroll ett par år gamla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.