919 läst ·
7 svar
919 läst
7 svar
Vi ska sälja vårt hus
Hejsan,
Vi ska sälja vårt hus (4 mil utanför sthlm "på landet"). Vi har varit i kontakt med några mäklare för att få ett hum om vad de kan erbjuda.
Men jag undrar om det är något ni medlemmar här kan tipsa oss om som kan förenkla en smidig affär så snart som möjligt?
Tack på förhand!
Vi ska sälja vårt hus (4 mil utanför sthlm "på landet"). Vi har varit i kontakt med några mäklare för att få ett hum om vad de kan erbjuda.
Men jag undrar om det är något ni medlemmar här kan tipsa oss om som kan förenkla en smidig affär så snart som möjligt?
Tack på förhand!
Mäklare tar för mycket betalt. Men vill man optimera vinsten av husförsäljningen och därmed en rejäl reavinstbeskattning i framtiden så är det ok. Om du vet vad du vill ha/behöver ha för huset för att inte göra förlust kan du göra som vi gjorde:
Bestämde ett pris
Annonserade lokalt
Fixade lite enligt "homestaging"
Ordnade visning
Förste som bestämde sig för hus/pris fick det
Kontaktade vår bank, skrev kontrakt mha deras mäklare (5000:- avdragsgillt)
Vi ville inte ha budgivning, har svårt för det liksom för att pruta i affärer. Huset var ett enplans byggt -82. Köparen bodde där ett år, sålde sedan för 80 000:- mer än han gett, då hade han rivit väggar o tapetserat. Kände att vi varit rätt ute med vårt pris och ångrar inte det tillvägagångssätt vi valde.
När mäklarna tar procent på priset och inte för sin verkliga arbetsinsats, då är det nåt fel enligt min uppfattning.
Lycka till med försäljningen.
/me
Bestämde ett pris
Annonserade lokalt
Fixade lite enligt "homestaging"
Ordnade visning
Förste som bestämde sig för hus/pris fick det
Kontaktade vår bank, skrev kontrakt mha deras mäklare (5000:- avdragsgillt)
Vi ville inte ha budgivning, har svårt för det liksom för att pruta i affärer. Huset var ett enplans byggt -82. Köparen bodde där ett år, sålde sedan för 80 000:- mer än han gett, då hade han rivit väggar o tapetserat. Kände att vi varit rätt ute med vårt pris och ångrar inte det tillvägagångssätt vi valde.
När mäklarna tar procent på priset och inte för sin verkliga arbetsinsats, då är det nåt fel enligt min uppfattning.
Lycka till med försäljningen.
/me
Först en kommentar till Kjell G.
Jag förstår absolut inte resonemanget att det skulle vara dåligt att få bra betalt bara för att man får betala kapitalskatt på vinsten. Så länge kapitalskatten är under 100% finns det ju ingen anledning att inte göra en hög vinst. (Fast vill man minska vinsten maximalt är det ju bra om mäklaren tar rejält betalt)
De flesta tycker dock att det är ganska trevligt att få bra betalt utan allt för höga försäljningskostnader. För att kunna pressa mäklararvodet till en rimlig nivå är det bra om det finns flera aktörer på orten. Ett tips är att först gå runt på visningar och se hur mäklarna agerar i ett "skarpt läge". Välj sedan ut 3-4 lämpliga kandidater och träffa dessa. Fråga även efter referenser. Begär sedan in offerter från samtliga. Fall absolut inte för frestelsen att omedelbart anlita den som har lägst arvode och värderat huset högst. "Lova runt och hålla tunt" är tyvärr mycket vanligt och när du väl bundit upp dig är det för sent att ångra sig.
Redan innan du fått in offerterna har du förmodligen redan en "favoritmäklare" som du känner att du kan lita på och som har de rätta förutsättningarna för att få ut bästa pris. Tyvärr är det sällan så att bäst är billigast, så nu gäller det att se till att spela ut denne med de andra mäklarnas offerter för att få bästa mäklare till bästa pris.
Lyck till!
Jag förstår absolut inte resonemanget att det skulle vara dåligt att få bra betalt bara för att man får betala kapitalskatt på vinsten. Så länge kapitalskatten är under 100% finns det ju ingen anledning att inte göra en hög vinst. (Fast vill man minska vinsten maximalt är det ju bra om mäklaren tar rejält betalt)
De flesta tycker dock att det är ganska trevligt att få bra betalt utan allt för höga försäljningskostnader. För att kunna pressa mäklararvodet till en rimlig nivå är det bra om det finns flera aktörer på orten. Ett tips är att först gå runt på visningar och se hur mäklarna agerar i ett "skarpt läge". Välj sedan ut 3-4 lämpliga kandidater och träffa dessa. Fråga även efter referenser. Begär sedan in offerter från samtliga. Fall absolut inte för frestelsen att omedelbart anlita den som har lägst arvode och värderat huset högst. "Lova runt och hålla tunt" är tyvärr mycket vanligt och när du väl bundit upp dig är det för sent att ångra sig.
Redan innan du fått in offerterna har du förmodligen redan en "favoritmäklare" som du känner att du kan lita på och som har de rätta förutsättningarna för att få ut bästa pris. Tyvärr är det sällan så att bäst är billigast, så nu gäller det att se till att spela ut denne med de andra mäklarnas offerter för att få bästa mäklare till bästa pris.
Lyck till!
Vi köpte vårt hus privat. Ägaren hade satt ut en annons i tidningen, ordnade visningar. Han fixade en pamplett på huset på samma sätt som mäklare brukar göra. Det var en liten budgivning som han ansvarade för. Därefter gjorde vi upp pappersarbetet på banken.
Vi fick huset för ungefär marknadsvärde minus mäklararvodet. Det betyder att vi tjänade på det o säljaren förlorade inget på det. Mycket smidigt tycker jag.
Mäklare som tar 5% på ett hus på 3 miljoner får 150000kr - jag tycker att det är för mycket pengar med tanke på hur mycket jobb de lägger ner.
Vi fick huset för ungefär marknadsvärde minus mäklararvodet. Det betyder att vi tjänade på det o säljaren förlorade inget på det. Mycket smidigt tycker jag.
Mäklare som tar 5% på ett hus på 3 miljoner får 150000kr - jag tycker att det är för mycket pengar med tanke på hur mycket jobb de lägger ner.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Det som är svårt att göra själv är bra marknadsföring. Personligen anser jag syns du inte på hemnet så finns du inte. Du behöver alltså en ingång dit. Nu har det faktiskt börjat dyka upp nätmäklare med just denna affärsidén, att du gör försäljningsjobbet och de fixar lite adminstrativt bla marknadföringen på hemnet. Du sparar en rejäl slant jämfört med många andra ruffelmäklare. Tyvärr har jag glömt namnet på dessa firmor.
En mäklare som tar 5% för att sälja ett hus i 3 milj-klassen får knappast några uppdrag, inte i Stockholm i alla fall. 2-2,5% är mer rimligt. Mer än 60-80 tkr skall det inte behöva kosta att sälja ett hus oavsett försäljningspris. (kan visserligen finnas sällsynta undantag) Är försäljningspriset på huset mellan 1,5 och 2 milj är ca 3% ok men inte mer.
På de orter i Sverige där en mäklare kan ta 5% är nog priserna låga och konkurrensen mellan mäklarna obefintlig.
Om man har de rätta kunskaperna och lite tur är det kanske möjligt att tjäna på att sälja själv men man skall komma ihåg att det finns statistik på att försäljningspriserna är högre på de hus som förmedlats genom mäklare.
På de orter i Sverige där en mäklare kan ta 5% är nog priserna låga och konkurrensen mellan mäklarna obefintlig.
Om man har de rätta kunskaperna och lite tur är det kanske möjligt att tjäna på att sälja själv men man skall komma ihåg att det finns statistik på att försäljningspriserna är högre på de hus som förmedlats genom mäklare.
När jag sålde i Nacka 2003 vill ett flertal mäklare ha upp till 6%, de mäklarna finns o verkar fortfarande. Kanske det har förändrats radikalt på 3 år, men det tvekar jag på.
Jag känner till flera fall i Göteborg där mäklarna har gjort över 150000kr på en husaffär. Så de finns!
Utöver detta finns det mäklare som kör med en trappstegsmodell. De får mer procent ju mer de trissar upp priset. Ofta är det dessa objekt som har ett lågt utgångspris.
Jag har nyss lärt mig :-[ att en av de saker man kan göra för att snabba på tempot är att vara beredd! Att ha huset säljfärdigt. Anlita en besiktningsman så att detta är gjort och se dessutom till att få ditt hus precis så fint som du vill ha det. Det ska vara gjort när bilderna tas, och dessa ska gärna ligga ute någon vecka innan första visningen ...
Ingen känner hellre ditt hus så bra som du. Tänk igenom vilka fördelar du vill få poängterat på fotografierna.
Ja, så här långt har jag kommit i min just nu mycket empiriska undersökning av hur man borde ha gjort ...
mvh fiddeli
Ingen känner hellre ditt hus så bra som du. Tänk igenom vilka fördelar du vill få poängterat på fotografierna.
Ja, så här långt har jag kommit i min just nu mycket empiriska undersökning av hur man borde ha gjort ...
mvh fiddeli
Klicka här för att svara