1 123 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Kreditansökan
Kan någon berätta för mig vilka det är som ska göra en kreditansökan?
Hur kan den hjälpa någon som vill ta ett lån och hur gör man den?
Tacksam för svar!

Hur kan den hjälpa någon som vill ta ett lån och hur gör man den?
Tacksam för svar!
Förstår inte riktigt frågan :-/ men jag provar att svara...
En kreditansökan gör man hos en bank eller låneinstitut då man vill ha en kredit/lån.
Om du menar kreditupplysning så gör bankerna eller låneinstituten en sådan på dig då du söker en kredit hos dem. Detta ger en bild av personens ekonomi, inkomster, skulder, äktenskapsförord, betalningsanmärkningar mm
En kreditansökan gör man hos en bank eller låneinstitut då man vill ha en kredit/lån.
Om du menar kreditupplysning så gör bankerna eller låneinstituten en sådan på dig då du söker en kredit hos dem. Detta ger en bild av personens ekonomi, inkomster, skulder, äktenskapsförord, betalningsanmärkningar mm
Tack...
Om jag har förstått rätt så är kreditansökan ungefär samma sak som ett lånelöfte?
:
Om jag har förstått rätt så är kreditansökan ungefär samma sak som ett lånelöfte?
:
Nej.Rambodal_hus skrev:
Nu låter det lite mästrande, men jag kommer inte på något bättre sätt att förklara det som låter mindre mästrande.
En kreditansökan/låneansökan innebär att man ber banken om att få låna pengar. Det kan exempelvis göras genom att man fyller i en blankett där man skriver hur mycket man vill låna och skriver under. Låneansökan är alltså det du gör när du berättar för banken att du vill låna pengar. Om du inte ansöker om lån så kan inte banken veta att du vill ha ett lån, så därför behöver man göra en ansökan om det för att få lån, precis som du ansöker om ett bibliotekskort för att få ett sådant, eller dagisplats för att få en sådan.
Ett kreditlöfte/lånelöfte är ett löfte från banken om att viss kredit/lån kommer att ges till dig under vissa förutsättningar.
Tacksam för svaret!

Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Lånetlöftet innebär att banken lovar att bevilja ett lån på det belopp som lånelöftet säger, när ni är beredda att ta lånet. Villkoret är att det hus ni då skall köpa eller bygga är värt så mycket att det kna vara säkerhet för lånet. Man kan säga att banken efter ett lånelöfte inte kommer att avslå en lånesansökan pga. er egen ekonomi, men kan göra det om de tycker att huste är för dålig säkerhet.
Att ha ett lånelöfte med sig när man bjuder på ett hus har den fördelen att säljare och mäklare då kan känna sig säkra på att ni klarar av att slutföra affären om ni skulle vinna budgivningen. Det kan vara avgörande. Om 2 bud ligger nära, men den ena köparen känns tveksam så kan säljaren välja att sälja till den som kan visa att man kan slutföra affären, hellre än att mjölka ut den sista 10 000 lappen ur budgivningen. Även i lägen där man som köpare kör en fräck chansning. Jag har kompisar som var på en visning av ett attraktivt objekt, men det var bara 3 som var där, ingen verkade överdrivet intresserad. Kompisarna lade ett bud med 8 timmars giltighet, för att förhindra att det blev en ny visning. Dom fick huset. I ett sådant läge är det en klar fördel om man kan bevisa att man kan slutföra affären inom tidsgränsen.
Att ha ett lånelöfte med sig när man bjuder på ett hus har den fördelen att säljare och mäklare då kan känna sig säkra på att ni klarar av att slutföra affären om ni skulle vinna budgivningen. Det kan vara avgörande. Om 2 bud ligger nära, men den ena köparen känns tveksam så kan säljaren välja att sälja till den som kan visa att man kan slutföra affären, hellre än att mjölka ut den sista 10 000 lappen ur budgivningen. Även i lägen där man som köpare kör en fräck chansning. Jag har kompisar som var på en visning av ett attraktivt objekt, men det var bara 3 som var där, ingen verkade överdrivet intresserad. Kompisarna lade ett bud med 8 timmars giltighet, för att förhindra att det blev en ny visning. Dom fick huset. I ett sådant läge är det en klar fördel om man kan bevisa att man kan slutföra affären inom tidsgränsen.
Klicka här för att svara