Är det någon som vill dela med sig erfarenheter av hur olika banker har resonerat om man velat låna mer än priset vid husköp, för att bekosta nödvändiga renoveringar t.ex. dränering eller takbyte?

Brukar gå bra.

Jag har inte gjort det men syrran och hennes kille lånade ca 1,4mille över köpvärdet och blåste ut hela kåken och gjorde om allt. Dock fick lånet amorteringfritt fram tills dess att renoveringen var klar och dom flyttat in.

Sedan när allt var klart så hade dom ju höjt värdet på kåken en hel del så en värderingsman kom ut och gjorde sitt sedan lades botte/topplån upp efter det nya värdet.

Den renovering du gör genererar ju en värdeökning så det är nog inget problem att låna till renoveringen i förstaläget. Se bara till att få lagt om alltihop sedan när ni är klara.

Jag kör så att jag renoverar det jag ahr råd till för tillfället och när jag kommit en viss bit på väg så skall jag lägga ner en del av topplånet i botten genom värdering och sedan börja på nästa projekt. Men så har jag ingen brådska heller. ::)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.