Har ett hus med gårdshus som vi köpt i år. Fick nu papper från skatteverket där det framgår att gårdshuset som nu inrymmer en uthyrd lägenhet är taxerad som en lokal med "renoveringsår" 1975. Gårdshuset renoverades och tillägssisolerades 93 och 04 inreddes en lägenhet med badrum och kök. Verkar ju som säljaren inte angivit förändringarna till skatteverket. Vet inte riktigt hur vi ska göra nu. Känns lite dumt om vi ska behöva betala mycket mer i fastighetsskatt än vi trott vid köpet  :(

Nån med liknande hus som vet hur ni är taxerade, eller nån med råd?

Jag skulle absolut blunda. Du kan ju inte med säkerhet veta vilka renoveringar som gjordes vid vilket tillfälle. Dessutom så är ju begreppet renoveringsår ett ganska reglerat begrepp, bara för att man utför en renovering så behöver inte renoveringsåret i deklarationen skjutas fram. Det skall vara en viss omfattning på den renoveringen för att räknas.

Jag skulle resonera som så att förra ägaren har tydligen tolkat reglerna så att det som gjordes häromåret inte räknas in, och skulle det vara så att jag tolkar själv, och upptäcker att det som påståts göras borde räknas, så har väl säljaren lurat mig och inte gjort dessa saker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.