Jag har skaplig datumordning på alla hundratals kvitton i mina pärmar, men däremot har jag börjat tappa greppet på hur mycket saker och ting verkligen har kostat. Därför ska jag nu upprätta någon form av datoriserat bokföringssystem.
Hur gör ni? Finns det någon som vill dela med sig en klurig kontoplan, en utvecklad excel-mall eller liknande?

Hmm jag har ett utkast till ark nånstans. Fick lite hjälp av en excelfipplare här på forumet men det är inte riktigt klart ännu. Skulle kunna maila det till dig.

Avsikten med arket var/är att kunna följa upp saker som:

Hur mycket har projekt X kostat (lägga om tak, bygga badrum osv)
Hur mycket har handlats från leverantör X?
Hur har priset varierat på artikel Y?
Hur mycket har handlats av artikel Y?
Hur fördelar sig kostnader mellan olika artiklar för ett givet rum/projekt.

Det tråkiga med detta är att man manuellt får mata in info från kvittona, vilket är lite trist....

Jag bokför inte alls vill inte veta hur många varv jag skulle komma runt jorden för alla pengar jag plöjt ner i huset ;)

co skrev:
Jag bokför inte alls vill inte veta hur många varv jag skulle komma runt jorden för alla pengar jag plöjt ner i huset ;)
vykort_fegis_hr.gif

Alla kvitton ska sparas!!! 8-)

Kvitton ???

MathiasS skrev:
[bild]

Alla kvitton ska sparas!!!  8-)
Javisst! Men det man inte vet mår man inte illa av heller....

MathiasS!
Maila gärna excel-filen till mig!
Kanske är den lite mer detaljerad än jag tänkt mig. Att följa prisutveckling för de olika produkterna känns som lite överkurs. Däremot att kunna följa upp de olika projekten känns intressant. Likaså att hålla koll på hur mycket affärer man gör med varje leverantör.

Grunden är att samla alla verifikat (kvitton et.c.) kronologiskt numrerade i en pärm.  I en Excellfil lägger du in verifikatens nummer plus betalningsmottagare plus datum plus vara/tjänst plus (eventuellt) projekt eller moment.  

Poängen med Excell är att det är så enkelt att lära och använda.  Med sökverktyget besvarar du lätt frågor, typ vad köket kostade köket för tolv år sen och vad Olsson tog betalt per timma förra gången han hjälpte till.

Men man ska också inse att Excell har sina begränsningar.  Om man av något skäl (som jag själv inte orkar uppfinna) måste ha mer avancerade produktkalkyler rekomenderar jag Acess eller dylikt databasprogram.

Förutom kassabok rekomenderar jag en enkel dagbok, där man dag för dag "bokför" dagliga händelser.  Vilka hantverkare fanns på plats?  Vilka moment ägnade de sig åt?  Vilket material levererades?  Vem lovade vad?  Hurdant var vädret?  Kort sagt små anteckningar som är guld värda i händelse av tvist (eller vid anfall av nostalgi)...

Perjons skrev:
MathiasS!
Maila gärna excel-filen till mig!
Kanske är den lite mer detaljerad än jag tänkt mig. Att följa prisutveckling för de olika produkterna känns som lite överkurs. Däremot att kunna följa upp de olika projekten känns intressant. Likaså att hålla koll på hur mycket affärer man gör med varje leverantör.
Kan du PMa mig din epostadr?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.