Hej

Banken vill ha en mera utveklad kalkyl på mitt lån. Ska låna till ett hus samtidigt som ja tar kreditiv.

Jag lämnade bara in ett grovt överslag men de vill se en mer detaljerad nu också.

Hur detaljerad ska denne vara?

Bör man beräkna åtgång av material och priser för varje rum? Bör man skriva ner vart man köper det?

Jag gör all jobb själv.

Hur har ni gjort`?

/Daniel

Alltså, det bästa är nog om du frågar hur detaljerad kalkyl DOM vill att den ska vara. Min bankkontakt ville inte ha en kalkyl öht så det där är nog en ganska varierande frågeställning.

Jag kan inte tänka mig att de vill ha en otroligt detaljerad kalkyl där dina inköpsställen anges, men du bör nog kunna visa att du har korrekta underlag för vad de olika delmomenten kommer att kosta, och en ganska så rejält tilltagen "oförutsett" ovanpå det.

Bankens mardröm är ju att ett bygge är till 70% klart när kreditivet står på 100% utnyttjat. Då är säkerheten inte mycket värd. Därför brukar de försöka förvissa sig om att den som skall bygga verkligen har en korrekt ekonomisk kalkyl i botten som man kan antas håller i stort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.