5 501 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Fastighetstaxering?
Om föregående ägare gjort omfattande renoveringar så kan ni väl inte vara SÅ ovetande om det. Något sa väl föregående ägare när ni köpte huset, och det brukar stå väldigt tydligt i mäklarbeskrivningarna om ett hus är helt totalrenoverat? Annars får ni väl rimlighetsbedömma om det är gjort efter 2003, och då har man ju alltid lite tolkningsföreträde.AoR skrev:
Swetrot: Tack. Självklart går jag ju på de uppgifter som finns i protokollfrån köpet där det står år på en del saker, men en del saker kan vara svårare och då funderade jag på om jag ska ringa föregående ägare eller om jag gör en egen bedömning.
/Roger
/Roger
Ja fan, för min del så föll jag av stolen ... rakt ner till krypgrunden!! Tur att det är berg under...annars hade jag varit i Kina just nu! ;-)
Från 2 183 000 kr.....till 3 923 000 kr..... på 1 år. Enda förändringen vi själva anmält är att vi installerat braskamin.
Grannen sålde dock sin för 6 300 000 kr i somras. Kan det påverka så snabbt???
Från 2 183 000 kr.....till 3 923 000 kr..... på 1 år. Enda förändringen vi själva anmält är att vi installerat braskamin.
Grannen sålde dock sin för 6 300 000 kr i somras. Kan det påverka så snabbt???
Ja, fy, taxeringsvärdet var en riktigt otäck läsning. Hade en riktigt våldsam ökning.
Men, årets höjning är väl inte bara sedan förra året, utan för en längre tid?
Man får hoppas att sossarna inte återinför fastighetsskatten. Hmm, det känns helt meningslöst att "slösa" sin nybyggar-rabatt så länge fastighetsavgiften är så låg, man kanske skulle anse huset som under uppförande ett tag till, kanske tills fastigetsskatten återinförs, så att man börjar sina fem gratisår då...
Men, årets höjning är väl inte bara sedan förra året, utan för en längre tid?
Man får hoppas att sossarna inte återinför fastighetsskatten. Hmm, det känns helt meningslöst att "slösa" sin nybyggar-rabatt så länge fastighetsavgiften är så låg, man kanske skulle anse huset som under uppförande ett tag till, kanske tills fastigetsskatten återinförs, så att man börjar sina fem gratisår då...
Klicka här för att svara