Ofta ser man inlägg i stil med "kan vi bygga ett X på Ym² för Z kronor? Svärfars bror är snickare och reser stommen, sambons kusin drar elen, en kompis kompis sätter allt kakel..."

Är folk i allmänhet så pigga på att jobba gratis åt släkt och vänner? Att ge sig in i ett husbygge är ju ett stort åtagande. Om man hjälper en släkting att byta hjul på bilen och får en fika som tack, är ju en sak. Men att lägga kanske 100-tals timmar på nånting åt nån annan. Dessutom är det väldigt ansvarfullt att ge sig in i ett husbygge, man kan inte tänka "gött att det är söndag, då kan jag ligga och dra mig" utan man MÅSTE iväg och fortsätta på nästkusinens panelspikning, eftersom hans onkel målaren kommer i övermorgon.

Hur är det i allmänhet? Ställer ni upp och gör veckolånga jobb åt kompisar, eller hör ni till dem som har avlägsna släktingar skyfflandes 10m³ makadam ute på gården?

När jag bodde i lägenhet hjälpte jag en kompis en kväll i veckan med hans bygge (plus lite enstaka helgdagar). Gjorde det mest för det var kul.
Nu när man har eget hus och alltid några egna projekt igång så är det ju mindre vanligt, men det är klart man hjälper kompisar med mindre saker. De får i gentjänst vara hantlangare i något av mina projekt :D

Är en sån som gör det mesta själv i möjligaste mån men att bära 270x120 gips är mig övermäktigt tex. Sen måste man ju ibland ta in tredje armen (sambon) men för det mesta fixar jag det själv.

Detta gäller det mesta tycker det verkar som folk hellre vill ha än ge hjälp tyvärr :rolleyes:

En del drar sig ju inte heller för om folk inte vill utan bara "kör på". De allra flesta säger ju inte klart nej, för att inte stöta sig, och detta utnyttjas villigt av många.

Själv har man fått hjälp med betongbärning och lite annat men då mest av min far.

beror väl på vilken familj man har.. Vår familj hör till de som står varandra oerhört nära och man ställer alltid upp på varandra. Kan man så hjälper man till, oavsett vad det gäller.
Sedan passar det inte alltid och jag skulle kanske inte bygga ett helt hus med släktens hjälp av olika andra orsaker, man kan inte begära att de alltid skall kunna ställa upp för de har ju ett eget liv med, och ett husbygge har ju ändå någon form av deadline, som ni skrev ovan.

Vad gälle rkompisar så är jag i alla fall sådan att om jag kan så hjälper jag till, det är väl kanske dock närmaste vännerna bara men...

Tjänster och gentjänster.

Dom flesta släktingar, kompisar etc tror jag får betalt på ett eller annat sätt. Oftast tror jag det är så. Sen om det är i form av gentjänster eller en mindre betalning är nog ganska blandat. Säkert utan betalt många gånger men jag har svårt att tro att det är jättevanligt med en kompis som ställer upp med flera veckors jobb helt gratis.
Är man hantverkare själv så byter man nog oftast tjänster med andra som behöver ens hjälp.

Jag är inne på Anders S spår, och tror att det förekommer en hel del pengar under bordet, även om det inte är en marknadsmässig lön precis.

Sedan är det väl så att man försöker göra vad man kan för att åtminstone barn, syskon och föräldrar skall ha det så bra som möjligt. Jag har inte kusiner står och skyfflar på gården, men svärfar är inte rädd för att ta i lite om man frågar snällt, och morsan går gärna loss på trädgården. Visst får jag bjuda på mat, öl, vin, cognac och ett rikligt försett groggbord efter en heldag, men det är ju mest trevligt.

Jag tror på tjänster och gentjänster. :)

Har jag tid så hjälper jag gärna till, spec. hos dom som jag vet får hjälp av när jag själv är i behov av några extra händer osv.

Och visst en god middag efter avslutat arbete är ju aldrig fel.

H
Jag har försökt att ta hjälp av mina vänner men det slutar alltid med samma visa, det blir fest hos mig iställe och vi går ut....

Det går väl an att ta eller ge hjälp av sin släkt, mot betalning, om man gör ett bra jobb. Gör man däremot ett dåligt jobb så har man en släktfejd.

Tjänster och gentjänster - och sedan är det ju också tillåtet att anlita grannar.
Max 10 000 kr sammanlagt utan att betala skatt är väl den nya lagen?
Råd, tips och idéer brukar vara gratis i grannskapet - och det är nog så mycket värt för bygget i sig!

Har betalat en del jobb, men det allra mesta är tjänster. Vi brukar göra jobb-dagar med kompisarna. Då hinner man både snacka medan man bygger, bär och fixar och sedan blir det bastu och storfest på kvällen! Det brukar vara jätteskoj!

Jag har fullt upp själv så jag håller mig borta från andras elände. Däremot används farsan och svärfarsan så mycket det går. Jag hotar med ättestupan eller att helt enkelt rulla ut dom i skogen senare i livet om dom inte inställer sig enligt anmodan.

mathiass skrev:
jag har fullt upp själv så jag håller mig borta från andras elände. Däremot används farsan och svärfarsan så mycket det går. Jag hotar med ättestupan eller att helt enkelt rulla ut dom i skogen senare i livet om dom inte inställer sig enligt anmodan.
Ordning och reda med andra ord :)

5.2 racing skrev:
Ordning och reda med andra ord :)
Rättning mittåt!

Du har tur du Mathias som har sådan pli på farsan och svärfar!
Jag måste bli hårdare emot dem... mest jag som hjälper dem...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.