Har haft en vattenskada i tvättstugan som nu är nästan färdigreparerad.

I samband med att snickarna var här önskade jag följande:

* att en del av avloppet (ca 120 cm) utbytt från 50 mm till 110mm (http://teamlundberg.nu/AllaBilder/images/100-3230.jpg)
* att golvbrunnen skulle flyttas närmare stammen(http://teamlundberg.nu/AllaBilder/images/100-3230.jpg), satt tidigare där 110-röret nu slutar.
* att inkommande vatten skulle tas ut ca 250 mm över golv isf ca 900 mm över golv

Snickaren sade att de skulle ta hit en VVS:are då han inte gjorde VVS-jobb själv.

VVS-killen har bytt ut mycket mer avlopp än jag begärt, flyttat diskmaskinsmatningen och avloppet till köket (som ligger vägg i vägg).

VVS-killen har sedan skickat en räkning (med så saltade priser att man storknar) till snickaren som i sin tur har skickat den till mig. Snickaren har då dels lagt på 6,25% för "administrativa kostnader" dvs. vidarefaktureringen, samt att han vill ha betalt inom 10 dagar trots att VVS-firman inte vill ha sina pengar förrän inom 30 dagar.

Mina frågor till er:

* Hur lång tid skulle någon av er uppskatta att det tar att att göra ovanstående byte av avloppet? Avloppet har alltså sett ut likadant tidigare bortsett från sista biten av 110-röret och golvbrunnens placering.

* Är det rimligt att en rörfirma tar ut 190 kr för en rör del som jag - som vilken privatperson som helst - kan köpa för 39 kr

Redigerat:
Tiden vågar jag inte ha synpunkter på alls. Att han gjorde mer än du beställde kan bero på att det kanske inte gick att göra på ett godkänt sätt annars. Det borde han i så fall givetvis diskuterat med dig.

Priser på material inom VVS och El. Finns det många trådar här om, påslag i den storleksordningen du nämner är inte ovanligt. Iofs. så är det ofta ett annat fabrikat som rörmockaren använt när skillnaden blir SÅ stor.

Men på identiskt material (dvs samma tillverkare) är det fullt normalt med 200- 300% över vad du kan handla själv för.

Men på det du nämner så skulle jag gissa att rörmockaren har debiterat 10- 15 000 totalt?

hempularen skrev:
Tiden vågar jag inte ha synpunkter på alls. Att han gjorde mer än du beställde kan bero på att det kanske inte gick att göra på ett godkänt sätt annars. Det borde han i så fall givetvis diskuterat med dig.

Priser på material inom VVS och El. Finns det många trådar här om, påslag i den storleksordningen du nämner är inte ovanligt. Iofs. så är det ofta ett annat fabrikat som rörmockaren använt när skillnaden blir SÅ stor.

Men på identiskt material (dvs samma tillverkare) är det fullt normalt med 200- 300% över vad du kan handla själv för.

Men på det du nämner så skulle jag gissa att rörmockaren har debiterat 10- 15 000 totalt?
Du ligger bra rätt i din prisgissning - 10.800:- inkl moms.

Ska ta ett snack med både VVS-killen och snickaren i morgon...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.