2 452 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Räntehöjning till 10%?
va inte riksbankens ränta uppe i 500% nån liten stund under -90 talet?
10% ränta låter lite väl pessimistiskt kolla hur räntorna ligger nu och låg precis... räkna med 6-7% ränta kan vara smart i den pessimistiska kalkylen.
6% är nog ingen omöjlighet
10% ränta låter lite väl pessimistiskt kolla hur räntorna ligger nu och låg precis... räkna med 6-7% ränta kan vara smart i den pessimistiska kalkylen.
6% är nog ingen omöjlighet
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag köpte min första bostad 1984. Då var räntan 15,25% och det uppfattades som en helt normal ränta. Man skulle räkna med att den kunde åka upp eller ner 2-3%, det gjorde den också.
man skall komma ihåg att då hade vi en helt annan inflationspolitik än vad vi har idag, dock var de bästa tiderna med ränteavdrag förbi, de var redan begränsade. Annars hade vi perioder på 70 talet med uppmot 90% avdragsrätt för ränta samtidigt som inflationen kunde ligga på 12-13 %.
Jag är helt övertygad om att vi komemr att komma tillbaka i läget med över 15% ränta, men om det sker om 3 år eller om 30 år vågar jag inte sia om.
MEN man skall komma ihåg att om vi får en så hög ränta under någon längre tid, så kommer det garanterat att ske samtidigt som vi får en hög inflation, dvs våra löner som skall betala räntan kommer då att öka till nivåer där 15% inte känns så farligt.
man skall komma ihåg att då hade vi en helt annan inflationspolitik än vad vi har idag, dock var de bästa tiderna med ränteavdrag förbi, de var redan begränsade. Annars hade vi perioder på 70 talet med uppmot 90% avdragsrätt för ränta samtidigt som inflationen kunde ligga på 12-13 %.
Jag är helt övertygad om att vi komemr att komma tillbaka i läget med över 15% ränta, men om det sker om 3 år eller om 30 år vågar jag inte sia om.
MEN man skall komma ihåg att om vi får en så hög ränta under någon längre tid, så kommer det garanterat att ske samtidigt som vi får en hög inflation, dvs våra löner som skall betala räntan kommer då att öka till nivåer där 15% inte känns så farligt.
Du tror att allt kommer tillbaka? Tror du även att Sverige kommer att återgå till fast växelkurs som innan oktober 1992?hempularen skrev:
Vi förlorar respektive tjänar det som tidigare gav 15% i ränta över växelkursen och därför kommer så länge Sverige inte återgår till fast växelkurs detta aldrig att inträffa.
Men i och med att du är övertygad om att det kommer bli 15% räntenivåer någon gång, tycks du även vara övertygad om att från inga partier som idag vill se att Sverige ska ha en fast växelkurs, att denna politiska karta kommer att ritas om grundligt och att de återgår till tidigare misstag vi gjort?
Sanningen är väl den att räntorna varit mer eller mindre konstant fallande sedan kronkursen släpptes fri och inflationsmålet infördes 1992. Vi får helt enkelt lära oss leva med lägre räntor.
Ja jag anser att du oroar dig i onödan, eller i vart fall onödigt mycket.forzamicke skrev:
För folk i köpartagen/husbyggartagen föreslår jag följande upplägg:
1. Fastställ en egen uppfattning om vad som är normalränta (ex 3 mån SBAB har en genomsnittlig ränta på 4,34% brutto sedan år 2000 vilket ger en nettoränta, dvs efter skattereduktion på 3,038%).
2. Normalräntan använder ni som buffert på följande sätt:
- Räkna ut vad räntekostnaderna hade varit med er normalränta. Betala räntorna till bolåneinstituten och sätt in skillnaden mellan nuvarande räntor och er normalränta på ett bra bankkonto. På så sätt bygger ni enkelt upp en buffert för när ränteläget någon gång i framtiden är högre än normalräntan.
Ex Normalränta 4,34% MINUS 3 mån SBAB ränta idag 2,49 innebär att ni bufferterar med 1,85% eller 18 500 kr per år. (får ni ned räntan ytterligare vilket är möjligt bufferterar ni mer mot normalräntan)
3. Förr eller senare kommer räntorna att vara högre, och överstiga normalräntan. Först då är det ok att använda bufferten för räntebetalningar och endast till de delar som boräntorna överstiger er fastställda normalränta, dvs ni fortsätter betala normalräntan även vid ett högre ränteläge.
Att använda nettoräntor, dvs efter skattereduktion leder till en lite mindre buffert men matchar å andra sidan bättre nettoeffekterna av att ta bolån.
På så sätt har ni möjlighet att jämna ut konjunktureffekterna i ert eget boende och kommer att ha låga boendekostnader för överskådlig tid framöver helt utan oro.
Knappast! Har du bra beslutsunderlag har du ingen anledning till oro. Det är själva poängen att oavsett vad man fastställer som normalränta skapar man en buffert mot ett högre ränteläge vilket i alla lägen tar bort oron. Sen finns de som oroar sig vad de än gör och saknar sjukdomsinsiktNyfniken skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Lekkamraten har ett ganska bra upplägg men jag föreslår lite mer konservativt tänkande att du inte räknar med ränteavdraget.
Av fler skäl: del ger det en större buffert. dels så är det inte en omöjlighet, utan snarare troligt (med tanke på de senaste decenniernas politik) att rätten till ränteavdraget kommer minskas framöver...
Hur höga räntor vi kommer att ha är en annan fråga, men som några ovan säger: de höga räntor vi har haft för 20,30 , 40 år sen kan man inte riktigt jämföra med. Om dessa räntenivåer komemr tillbaka så kommer nog en hel del annat i den ekonomiska politiken ha ändrats också - så sådana nivåer skall man inte oroa sig för i onödan...
/K
Av fler skäl: del ger det en större buffert. dels så är det inte en omöjlighet, utan snarare troligt (med tanke på de senaste decenniernas politik) att rätten till ränteavdraget kommer minskas framöver...
Hur höga räntor vi kommer att ha är en annan fråga, men som några ovan säger: de höga räntor vi har haft för 20,30 , 40 år sen kan man inte riktigt jämföra med. Om dessa räntenivåer komemr tillbaka så kommer nog en hel del annat i den ekonomiska politiken ha ändrats också - så sådana nivåer skall man inte oroa sig för i onödan...
/K
Klicka här för att svara