Var på banken häromdagen för att låna upp lite för att renovera badrum. Har nu ett totalt lån på 2,1 miljoner. Är det då inte lite väl lågt av banken att endast ge 12 punkter i ränterabatt? Vi har under alla tider haft minst 20 punkter i ränterabatt. Kände inte att jag ville ta diskussionen då jag inte vet vilka argument jag ska framföra.

Någon som känner till vilka marginaler och möjligheter bankerna har idag till att lämna ränterabatter? Vilka argument kan argument kan man framföra?

Jo lite lågt, dom skyller på minskade marginaler, men så är väl eg inte fallet...

Kolla runt med andra banker vad de kan erbjuda om du flyttar alla dina bankaffärer till dom, och se om nån kommer med bättre bud än din nuvarande bank.
Gå sen tillbaka till 'din' bank och börja förhandlingen. :)

Skandiabanken ger 30 punkter rabatt på lån över 2 milj.
Det är kanske en bra utgångspunkt i diskussionerna med din bank.

Rabatten i sig är väl ganska ointressant ? Det är räntan du betalar som betyder något.

Och marginalerna är som förut för 3-månaders ränta, allt ovanför Stibor 3 mån, för bundna löptider, kolla resp bostadsobligation så får du en hint om vad banken har för upplåningskostnad.

kamy skrev:
Skandiabanken ger 30 punkter rabatt på lån över 2 milj.
Det är kanske en bra utgångspunkt i diskussionerna med din bank.
De kräver väl att man blir fullkund där? Har de ens några kontor? Hur sätter man in kontanter på sitt konto?

Vi har idag 0,23 rabatt på 875k och blev erbjudna 0,1 i rabatt på huslånet på ca 2 mille hos SHB. Uselt, så vi letar annat alternativ. De förlorar ju mig som kund samt min sambo som tänkte bli kund så de borde kunna göra en del på det.

TEGE skrev:
Rabatten i sig är väl ganska ointressant ? Det är räntan du betalar som betyder något.

Och marginalerna är som förut för 3-månaders ränta, allt ovanför Stibor 3 mån, för bundna löptider, kolla resp bostadsobligation så får du en hint om vad banken har för upplåningskostnad.

Precis!!
Vilken ränta fick du?
Om du inte säger (skriver) vilken ränta du blev erbjuden så kan man inte heller ta ställning till om det var bra
eller ett dåligt erbjudande du fick.

Vilken ränta vill du helst ha?
8% Ränta men 50% rabatt eller 3% utan rabatt?

Niteowl skrev:
De kräver väl att man blir fullkund där? Har de ens några kontor? Hur sätter man in kontanter på sitt konto?
.
Vet ej.

Jag menar bara att man kan använda deras räntor i förhandling med andra banker.
De är väl de enda som går ut officiellt med sina rabatter? Just nu ligger deras tremånaders med rabatt på 2,23% (lån över 2 milj.). Det borde man kunna få på en annan bank också.

Titta också på t.ex comboloan.se där du kan se vilka räntor folk har fått hos olika banker den senaste tiden.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.