1 527 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Frågor angående bostadslån.
Medlem
· Östergötland
· 23 inlägg
Hej.
Har köpt ett hus och var i går på banken och diskuterade låneupplägg.
Dealen ser ut som följer.
Jag behöver med andra ord lägga 5 procent av kostnaden för huset + pantbrevskostnad +lagfart för att slippa topplån.
Detta känns som en ganska bra deal i dagens läge men vill bara kolla hätr så det inte är någor jag missar. Skulle tro att det går att pressa ner räntan med 0,2 procents ytterliggare rabatt om jag "bråkar" lite.
Vad tycker ni. Borde jag vara nöjd med denna deal?
Har köpt ett hus och var i går på banken och diskuterade låneupplägg.
Dealen ser ut som följer.
- Får belåna 95% till bottenlån
- Rörlig ränta 30 dagars 0,45 i rabatt (För närvarande 2,95)
- Lagfart och pantbrevskostnad ingår i belåningsbart värde
Jag behöver med andra ord lägga 5 procent av kostnaden för huset + pantbrevskostnad +lagfart för att slippa topplån.
Detta känns som en ganska bra deal i dagens läge men vill bara kolla hätr så det inte är någor jag missar. Skulle tro att det går att pressa ner räntan med 0,2 procents ytterliggare rabatt om jag "bråkar" lite.
Vad tycker ni. Borde jag vara nöjd med denna deal?
Rent spontant känns det som att det inte går att få det så mycket bättre. Att idag få 95% som bottenlån och kunna belåna fastigheten 103,5% känns smått fantastiskt.
Vad innebär 0,2 punkter i reella pengar varje månad? Dvs, är det värt att bråka om?
Vad innebär 0,2 punkter i reella pengar varje månad? Dvs, är det värt att bråka om?
95% i botten på ett nytt lån ska du nog vara ganska nöjd med. Tror inte många släpper det idag.
Medlem
· Östergötland
· 23 inlägg
Känns som om jag borde vara nöjd då.

Men jag fattar inte riktigt vad du menar med att kunna belåna 103,5% av fastigheten?
Jag slipper ju topplånet med detta upplägg och det var det jag var ute efter.
Tack för svaren...
Men jag fattar inte riktigt vad du menar med att kunna belåna 103,5% av fastigheten?
Jag slipper ju topplånet med detta upplägg och det var det jag var ute efter.
Tack för svaren...
Får man fråga vilken bank det var??
Prisa gud! Finanskrisen är över!Stoffemannen skrev:
1) Köper hus för 100 000 krStoffemannen skrev:
2) Lagfart 1,5% = 1 500 kr
3) Pantbrev 2% = 2 000 kr (Förutsätter förvisso att det i dagsläget inte finns några)
"Lagfart och pantbrevskostnad ingår i belåningsbart värde" = Maxlån 103 500 kr
103 500/100 000 = 103,5%
Medlem
· Östergötland
· 23 inlägg
Det är Östgöta Enskilda Bank. Är fullkund eller vad det kallas och har en del besparingar. Har varit kund där en lång tid också, är nog 15 år snart.
Även vi har besökt ÖEB och fått veta att det är 2,95% i rörlig ränta som gäller efter rabatt. Fick samma villkor på byggnadskreditivet utan andra kostnader. Jag tycker att det känns mycket bra och även de måste ju tjäna en slant.
Vi har dock inte gått in på exakt nivå på bottenlån och sådant men den diskussionen får vi ta upp när det är dags att lägga om kreditivet till lån. Räknar dock med att RB sänker till 1% nästa vecka och det borde även ge en lägre rörlig ränta (det var vad de sa på ÖEB också)
Vi har dock inte gått in på exakt nivå på bottenlån och sådant men den diskussionen får vi ta upp när det är dags att lägga om kreditivet till lån. Räknar dock med att RB sänker till 1% nästa vecka och det borde även ge en lägre rörlig ränta (det var vad de sa på ÖEB också)
Banken menar nog att 95% av 103,5% kan belånas i så fall, dvs 98,325%Nyfniken skrev:
Medlem
· Östergötland
· 23 inlägg
Ja...det är ju det de menat. Vår bankkontakt trodde också på repo-ränta runt 1% efter riksbanksmötet den 10:e tror jag det är. Får se när det känns som läge att binda räntan? Vi flyttar ju inte förrän den 15 april så förhoppningsvis hinner riksbanken med en sänkning till. Jag är i alla fall riktigt nöjd med min deal.
Besiktigade huset igår och som tur var så blev det inga obehagliga överraskningar...känns kanonbra. De vi köper av verkar kanonbra. De skulle lämna kvar en massa grejer i garaget, typ trädgårdsredskap och inredning och sånt som är bra att ha så det känns kul. Längtar verkligen till att flytta till huset...
Besiktigade huset igår och som tur var så blev det inga obehagliga överraskningar...känns kanonbra. De vi köper av verkar kanonbra. De skulle lämna kvar en massa grejer i garaget, typ trädgårdsredskap och inredning och sånt som är bra att ha så det känns kul. Längtar verkligen till att flytta till huset...
Klicka här för att svara