Y
I samband med en chockerande räkning (Räntan svängde mellan 1,75-4,30 denna gång) samt att det är dags att skriva om de ärvda lånen på mig, så är jag ju nu inne på nytt främmande ämne för mig.

Medierna har ju blivit tysta om sjunkande bolån. Hur är det idag, är det dags att låsa, eller fortsätta denna gambling med rörligt? Är risken stor att det blir en chock sväng i räntorna?

Bankerna vill ju tjäna pengar så är skeptisk till om de är så opartiska när man väl sitter där, lite allmän koll är nog inte fel före besöket.

:confused:

Kollade deras sida:
Aktuella räntesatser

Räntebindning Ränta %
Förändring
Ändrad

1 år 1,65
-0,25
090707

2 år 2,45
-0,30
090707

3 år 3,20
-0,25
090707

4 år 3,80
-0,25
090707

5 år 4,30
-0,20
090707

8 år 5,00
-0,20
090707

.
Rörlig ränta 1,70
-0,05
090720
Så som jag tolkar denna tabell, så hade jag ju vunnit på haft den låst på 1,65% 1år, jämfört mot hur högt det rörligt har pendlat..

Redigerat:
Har du goda ekonomiska marginaler har det historiskt sett alltid varit lönsamt med en rörlig ränta. Dvs kan du hantera räntetoppar under vissa perioder så kör på rörligt. Om du känner att du vill veta varje månad år för år hur mycket pengar du exakt kommer behöva lägga på ditt lån så är det nog vettigt att låsa sitt lån nu. Den rörliga räntan är på rekordlåg nivå och de fasta är väl relativt rimliga även om bankerna tar ut lite premie för oroliga tider.

Vill du jämföra räntenivåer så finns det bra siter som t.ex. http://lan.compricer.se för att göra det. Kan ju vara bra om du ska förhandla med banken.

Kolla Med Flera Banker!

Y
Kikade på den compricern fast även de billigaste som var listade låg högre än min nuvarande.

Brukar banker vara förhandlingsbara alltså när man väl sitter där?

Yrrol skrev:
I samband med en chockerande räkning (Räntan svängde mellan 1,75-4,30 denna gång) .
Hur menar du?? har du rörligt och det svängde så där :S

Y
Va, ja, Ska väl medge att jag har lite svårt för tolka den räkningen och börjar fundera på om jag inte tolkade den fel först. (har inte haft lån förr)

090510 tom 090810 = 4,30 * Tolkade denna lite felaktigt*
090510 tom 090518 = 1,95
.......... tom 090706 = 1,90
.......... tom 090810 = 1,75

Men hur man än vänder och vrider på det så har ju 1års räntan visat sig lägre, spontant känns det ju då som att 1år är kort tid och man lika gärna kan låsa på det isf. Men jag vet, alla säger att rörligt alltid varit mest lönsamt.

Anledningen till att "alla säger att rörligt alltid varit mest lönsamt" är att det är sant :) Ju längre Du binder räntan ju mer får Du betala, även om det går (i efterhand) att hitta perioder där den bundna räntan var lägre just då så är det inte så på längre sikt. Är det ett lån knutet till huset får Du dessutom betala all ränta under bindningstiden även om Du säljer huset efter halva tiden. Lån med rörlig ränta kan lösas när Du vill. Ingen kan se in i framtiden när det gäller ekonomi men att räntorna blir lägre är inte speciellt sannolikt då de är väldigt låga idag. Men jag som hade räntor bundna på 5 år till 16,45% ränta 1984 var sugen att binda redan på 4,5 % för lägre än det skulle det väl "aldrig kunna bli?" men det blev det ju :)

Jag har räknat ut snittet för rörlig bolåneräntan hos Nordea under perioden 2005/02-2009/07. Den helt rörliga räntan listades endast fram tom 2008/10 sen var 3 Mån det kortaste alternativet. Dock så listades ej 3 Mån räntan under perioden 2007/09-2008/10, så där har jag räknat på den helt rörliga vilket måste tas i beaktning:
I alla fall, i denna ovetenskapliga undersökning blir resultatet följande:

Helt Rörlig (listades endast fram tom 2008/10):4,26 (snittränta)
3 Mån (listades ej mellan 2007/09-2008/10 räknade då på helt rörlig): 4,41 (snittränta)

3 Mån räntan högsta resp lägsta noteringar:
toppade på 6,45 2008/10/13.
lägsta nivå 1,80 2009/07/03

Så detta kanske kan ge en fingervisning om hur den rörliga räntan betett sig (hos Nordea) under de senaste 4-5 åren.

Redigerat:
För tre månader sedan räknade jag ut att om jag hade tagit rörligt ist för bundet på lite olika längder när jag la om lånen 2005 så hade jag tjänat 700 kr...... i MÅNADEN!!! En hel del pengar (rättare sagt ca 31 000) Och då har det varit både toppar och dalar

Som sagt i efterhand är det rätt lätt att pricka in de få perioder och låsningstider man tjänar pengar på....

Rent generellt: Bankerna lägger de låsta räntorna så att dom med hög sannolikhet tjänar pengar på dessa.
Det sitter hundratals proffs och räknar på detta, såklart du kan "slå oddsen" själv - men som sagt i de flesta fall tjänar man inte på att låsa.

/K

Rörlig ränta samt att man stoppar undan pengar som en buffert är väl den bästa på lång sikt.

Säg att du har ränta på 8000kr att betala varje månad betalar du det samt amorterar 4000kr alt har ett annat sparande. När räntan går upp och du behöver betala 11000kr i månaden minskar du amorteringen alt tar sparade slantar.

Är det vettigt ni som kan detta?

evasch skrev:
För tre månader sedan räknade jag ut att om jag hade tagit rörligt ist för bundet på lite olika längder när jag la om lånen 2005 så hade jag tjänat 700 kr...... i MÅNADEN!!! En hel del pengar (rättare sagt ca 31 000) Och då har det varit både toppar och dalar
Lätt att vara efterklok.
Vill man ha en trygghet några år framåt kan ju bundet vara värd. Tänk om det sett ut på ett annat sätt då hade du inte klagat över dina bundna lån:)
Ta lärdom och se framåt, gjort är gjort.

Suhagg skrev:
Rörlig ränta samt att man stoppar undan pengar som en buffert är väl den bästa på lång sikt.

Säg att du har ränta på 8000kr att betala varje månad betalar du det samt amorterar 4000kr alt har ett annat sparande. När räntan går upp och du behöver betala 11000kr i månaden minskar du amorteringen alt tar sparade slantar.

Är det vettigt ni som kan detta?
Jag kör på det upplägget just nu - betalar mellanskillnaden mellan bundet (5år) och rörligt (3mån) till ett sparkonto...

/K

Y
Oj, 8000 i månadsränta, jösses är ni i sånna belopp, isf ska jag nog inte klaga. :)

Men ja, jag har luskat ut på ett ungefär vad månadskostnaden är och sätter numera in det beloppet på ett konto - så jag slipper få chock varje kvartalsräkning. Får nog göra automatiska sparanden inför andra otäcka och oväntande händelser också - o, så vuxen jag känner mig. ;)

Har ännu inte kommit så långt så jag har skrivit om lånen, men har uppfattat ett återigen klart och tydligt råd; fortsätta med rörligt.

:)

Tror iof att 8000 i månaden var en siffra ur luften. Det motsvarar annars ett lån kring 5 miljoner och rörlig ränta i dagsläget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.