Byggahus.se

Rimligt med 3 milj kr i lån med denna inkomsten?

1. T
    Medlem Nivå 1
    Jag har kommit över en mkt attraktiv tomt till väldigt bra pris där jag och sambon planerar att bygga nytt hus.
    Vi kommer nog att behöva låna ca 3 milj kr.

Vår totala bruttoinkomst ligger på mellan 50-55 tkr/mån.
    Vi har var sitt mindre billån idag som vi planerar att ha betalt av då vi ska börja bygga. i övrigt inga lån och inga barn.

låter våra tankar rimligt i era öron eller är det för mkt lån i förhållande till vår inkomst?
    Hade in vågat ta så mkt lån? och ni som har lån i denna storleken, vad betalar ni i månaden och vad har ni för inkomster?

2. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    5% ränta ger en årskostnad på 150000:-delat på 12månader blir 12500:per månad.
    (före ränteavdrag)
    Jämför det med er boendekostnad idag så får du ju ett hum om hur det blir med 3Mkr i lån, nu är ju iofs inte heller räntan 5% men..:)

3. HusByggarTomten
    Medlem Nivå 11
    Högst rimligt enligt MIG. Men det är ni som ska bo där och det är bara ni som vet hur era prioriteringar ser ut.

4. P
    Medlem Nivå 1
    Vi sitter i liknande situation. Samma inkomster och lånebild.
    Måste ta ett beslut till veckan. Gör man sitt livs rätta beslut eller pajar man hela sin ekonomi? just nu är allt lite jobbigt.
    Posta gärna mer reflektioner. Någon som har erfarenhet av likande inkomster/lån.

5. Byggherre
    Husägare Nivå 5
    Hos banken kan ni välja rörlig ränta med räntetak - dvs räntan ändras men går aldrig över en bestämd ränta, t ex 5%.
    Om man tänker att ni får ut ca 30-35' netto i inkomst och räknar med en ränta på max 5% blir då aldrig räntan dyrare än 8750:-/månad. Till det tillkommer amortering (om ni inte vill vänta med det) och drift beroende på storlek på huset.
    (Vissa banker kräver amortering andra ger amorteringsfritt. Jag föreslår att man har någon amortering.)

Totalt kan det se ut så här:
    Nettoinkomst 30 000
    Räntor 8750
    Amortering 1500
    Drift 2500
    Summa Netto månadskostnad 12750

Ovan uträkning gäller om räntan är 5% och om ni kör med räntetak så går det inte över det. Nu är ju räntan extremt låg så räntekostnaden om man räknar på 2% är ju endast 3500:- efter avdrag. Måndaskostnaden nu blir då endast 7500:-.

Sen är det som någon skrev tidigare att det är vad ni prioriterar era pengar till, som ni måste tänka på. Kommer det barn i framtiden, har ni andra hobbies eller vanor som kostar ? Man kanske måste skippa semesterresan till utlandet osv. Dessutom: hur säkra är era inkomster/jobb? Finns det risk att ni förlorar en inkomst?

Gå och prata med er bank sätt upp en kalkyl vad ni idag använder era pengar till.

Lycka till!

Redigerat 6 jun 2009 08:30
  6. M
    Medlem · Nivå 11
    Om det är som ni skriver att ni kommit över en mycket attraktiv tomt till ett bra pris så är chansen stor att huset+tomten när allt är färdigbyggt värderas högre än produktionskostnaden och ni kanske helt slipper topplån. En annan fördel är också att ni, även med en viss nergång i huspriserna, inte riskerar att förlora något om ni plötsligt tvingas sälja av någon anledning.

Jag tycker att lånets storlek i förhållande till era inkomster verkar helt OK, men det beror naturligtvis också lite på era övriga omkostnader och vanor.

7. T
    Medlem Nivå 1

Har ni bestämt er för hur ni ska göra? vad säger banken?

8. T
    Medlem Nivå 1
    Jo vi är ganska övertygade om att värdet på fastigheten med ett nybyggt hus kommer vara över produktionskostnaden vilket gör att vi inte behöver någt topplån.
    Vi hade tänkt lägga lånet amorteringsfritt, men att som klumpsumma en gång om året att amortera det som vi får tillbaka på skatten. (Totalt ca 50 000kr.)
    Är det bra eller dåligt att göra så? på så sätt är vi inte tvingade att amortera varje månad, men vårt lån sjunker ändå varje år.
    Tror ni banken går med på det?

9. loffes
    Medlem Nivå 6
    Om det blir regeringsskifte 2010 så kommer ni få använda en del av dessa pengar
    på fastighetsskatt.

Det är bättre att amortera varje månad eftersom då minskar skulden och därmed
    även räntan på lånen. Man kan ju räkna vad skillnaden skulle innebära mellan
    att amortera/månad eller amortera/år blir.
    Då missar ni i och för sig möjligheten att göra något annat för pengarna, om
    det skulle behövas.

10. HusByggarTomten
    Medlem Nivå 11
    Inte dom 5 första åren, och halva skatten/avgiften följande 5 åren...
    Men om 10 år..
    OM sossarna får för sig att återinföra fastighetsskatten enligt tidigare utformning.... Vilket jag hoppas vi slipper..

11. loffes
    Medlem Nivå 6
    Just det, nybygge ja. Ingen fastighetsskatt de 5 första åren sedan halverad i
    ytterliggare 5 år.

Inget jag heller hoppas på men blir det skifte och dom sitter lite i knäet på V så
    kan vad som helst hända. Har för mig att Ohly har sagt att alla stegen skall
    tas tillbaka och lite till....

12. O
    Medlem Nivå 9
    Hur ser det ut på barnfronten framöver? Kan det vara något barn på gång, eller är det helt uteslutet? Utan barn ser nog er kalkyl ok ut, men lägger man till ett par barn så blir det något helt annat, då man får räkna med både lägre inkomst under en period, och mycket högre utgifter.

13. T
    Medlem Nivå 7
    För att komma ifrån spekulationer och få känna svart på vitt om man vill lägga en viss summa på boendet så skulle jag rekommendera att Ni får en kalkyl gjord hos banken och sedan jämför det med vad ni har för kostnader idag.
    Mellanskillnaden sätter ni undan på ett sparkonto eller amorterar av. Syftet med detta är att man faktiskt får känna på hur det känns att månad efter månad avsätta pengar motsvarande de fasta kostnaderna. Ibland upptäcker man att det inte var några problem, andra gånger inser man att det små saker som man tidigare unnat sig inte är möjliga längre.

Jag har personligen haft nytta av denna "metod" eftersom det blir något helt annat än att sitta och titta på siffror och tänka att "jodå" inte är det några problem. Vad banken tillåter och vad man själv tycker är drägligt att leva med skiljer sig ofta.

Som parantes kan sägas att jag och sambon har liknade inkomster/livssituation, men valde att inte låna 3 miljoner och bygga nytt. Inte för att vi inte hade klarat av det utan för att vi med ett billigare boende t.ex. har råda att åka skidor i Canada 1 gång/år, slipper ligga och fundera över marginalerna vi har etc.

Sammanfattningsvis, fundera över om Ni bara vill bo eller om Ni, ärligt, tror att Ni har råd att unna Er det Ni vill!

14. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Hur stor kontantinsats har ni?

15. X
    Medlem Nivå 3
    Klart det blir lite extra utgifter när man skaffar barn. Barnvagn, bilstol, säng, matstol mm är ju inte direkt gratis...
    Men samtidigt så drog man ner på "festkontot" i stort sett helt och hållet när man blev pappa. De "blöta" pubrundorna är numer i stort sett obefintliga.... :)