3 372 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Bankens inlåningsränta?
Jag fick precis ett erbjudande från min bank (på 3-mån rörlig) som gick ut på att jag skulle få 40 punkter över deras inlångingsränta. Just nu låg den på 1.12 enligt den jag pratade med, men jag blev lite osäker vad "deras inlångingsränta" baserar sig på. Borde den inte vara detsamma som STIBOR? STIBOR låg igår på 0.97 för 3-mån löp. Någon som vet hur detta funkar? Är det en bra affär att binda mot deras inlångsränta eller ska jag försöka få den bunden direkt mot STIBOR? Hur många punkter tror ni man kan förhandla om?
När jag pratade med SEB hade STIBOR 9 månader som inlåningsränta, men den ligger högre än dom 1.12 som din bank har. I ditt fall tycker jag det låter som STIBOR 3 månader.
1.12 + 40 punkter låter som en bra deal tycker jag. Men fråga vad deras inlåningsränta baseras på exakt så dom inte kan höja den som dom vill i framtiden.
1.12 + 40 punkter låter som en bra deal tycker jag. Men fråga vad deras inlåningsränta baseras på exakt så dom inte kan höja den som dom vill i framtiden.
SEB anger idag sin inlåningsränta till just 1,12 så jag antar att det är den banken vi pratar om. Skillnaden mellan stibor 90 dagar och dessa 1,12 utgörs av någon sorts likviditetspåslag som banken gör.
SEB visar nuförtiden inlåningsräntan för sina kunder (kan inte hitta det på publika webben) och relaterar sitt ränteerbjudande till denna. Dvs, man får inte längre en rabatt från ett listpris utan istället ett marginalpåslag från inlåningsräntan. Mycket seriösare tycker jag.
40punkter påslag är bra, jag skulle acceptera det erbjudandet.
SEB visar nuförtiden inlåningsräntan för sina kunder (kan inte hitta det på publika webben) och relaterar sitt ränteerbjudande till denna. Dvs, man får inte längre en rabatt från ett listpris utan istället ett marginalpåslag från inlåningsräntan. Mycket seriösare tycker jag.
Precis vad jag tänkte! Men å andra sidan så vill ju seb låna till så låg ränta som möjligt så de har ju inget intresse av att ha en hög inlåningsränta, eller? För mig känns det ändå som att jag ändå vill kunna kolla att min ränta justeras korrekt varje kvartal och då måste jag alltså ringa banken och fråga vad deras ränta är då?KingHippo skrev:
Ok. MathiasS och jag svarade samtidigt. Ringde du SEB eftersom du också skriver att det inte publiceras på deras hemsida?MathiasS skrev:SEB anger idag sin inlåningsränta till just 1,12 så jag antar att det är den banken vi pratar om. Skillnaden mellan stibor 90 dagar och dessa 1,12 utgörs av någon sorts likviditetspåslag som banken gör.
Klicka här för att svara