Hej på er allihop.

För lite över 1 år sedan så köpte jag en villa vilket som för de flesta innebar botten och topplån.
Dessa lån ligger hos Swedbank med 2 månader för botten och 1 månad för topplånet.

Nu under den tid som jag har bott i kåken så har jag lyckats med att spara ihop en enligt mig fin summa pengar som jag vill avända för att amortera av topplånet med.
För om jag har förstått de inlägg jag hittils läst så ska det vara möjligt att göra utan några som helst kostnader?
Men hur går det till? knatar jag helt enkelt in till banken och säger att nu vill jag betala X antal 10 tusen lappar på mitt topplån? Denna betalning borde väl rimligtvis ske vid nästa normala betalning då? Måste jag säga till banken om det eller förstår de oftast att jag inte vll bli skinnad på några ränte mellanskillnader som jag tror kan uppkomma?

Oj, det blev många frågetecken men jag hoppas att nån kan hjälpa mig bringa klarhet i det hela innan jag ringer banken och bokar tid, eller hmmmm. Behöver jag ens boka tid för en sån här sak? borde det inte räcka med att gå till kassan / drop in;en och meddela vad jag vill att de gör med mina pengar?

En annan sak medans jag har er på tråden.
Swedbank har ju tydligen skrotat sin 2 månaders ränta på bottenlån (den jag har nu) och infört 3 månaders istället, jag kan nu byta lite som jag vill mellan bindningstider från 3 mån och uppåt och även längden på lånet i internetbanken verkar det som.

3 månaders räntan ser ju helt klart attraktivare ut än vad 2 månaders gör så min fråga blir helt enkelt, ifall jag gör ett byte av villkoren genom internetbanken, kan jag sen byta som jag vill igen när min 3 månadersperiod har gått ut? (förutom att gå tillbaka till 2 mån vilket jag inte tror att jag får)
Jag kan inte se några konstigheter med att göra det.

Med vänliga hälsningar från en som kanske skulle ha tagit reda på lite mer om hur det här med lån funkar innan han köpte / lånade.

Topplånet kan amorteras varje månad utan ränteskillnadsersättning. Du kan amortera hur mycket du vill.

Jag föreslår att du ringer någon på din bank, din lånehandläggare eller någon handläggare över huvud taget, och säg at du vill amortera nåsta gång perioden löper ut.

Det är nästan omöjligt att drabbas av ränteskillnadsersättning på så korta bindningstider (3 månader eller kortare). Du kan gå direkt till kassan och amortera på dina lån när som helst, utan att drabbas av ränteskillnadsersättning.

/Hasse

När jag extraamorterade på mitt lån så ringde jag till min handläggare och sa hur mycket jag ville betala. Då la hon in så att den summan drogs vid förfallodagen.

granby skrev:
När jag extraamorterade på mitt lån så ringde jag till min handläggare och sa hur mycket jag ville betala. Då la hon in så att den summan drogs vid förfallodagen.
Jag skulle tro att banken helst vill ha extra amorteringar på det sättet, men det är inget krav.

Formeln för uträkning av ränteskillnadsersättning är till bankens nackdel på korta bindningstider. Jämförelseräntan blir nästan alltid högre än nuvarande ränta på lånet, och då blir det ingen ränteskillnadsersättning.

/Hasse

Tack så mycket för svaren.
Bara att ta kontakt med banken å få det fixat då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.