Hej,
hoppas på tips/råd om ekonomi.

Köpte hus för ca två år sedan för ca 1,3 miljoner. 1 mil från Gävle. Ursprungsplanen var att rusta alla rum (inkl 2 badrum) och kök, för att sedan omvärdera huset och lägga om lånen för att få bort topplån.

Dagens situation: alla sovrum rustade + ett badrum. Återstår kök + ett badrum. Kvar på rustkontot ca 250 kkr. Av dessa vill vi inte röra 100 kkr, ska vara buffert.

Lånesituationen: 150 kkr topplån, 3x374 kkr bottenlån och 2 jobbiga billån på ca 5 kkr/mån.

Nu har vi börjat diskutera en eventuell utbyggnad, där jag gör mycket själv och utnyttjar rotavdraget för lejd arbetskraft. Kalkylerar med ca 350 kkr för denna utbyggnad.

Hur ska jag göra tycker ni?

//WSP

Börja med att fråga banken vad de tycker om att låna ut mera. Säger de nej behöver du ju inte fundera mera...

Själv skulle jag se till att betala bort de där billånen för att känna att man får lite kontroll på ekonomin.

Generellt i dessa trakter, jag bor själv utanför Söderhamn, så brukar det vara en mycket bättre affär att sälja det man har och köpa ett större hus, än att bygga ut. Eget jobb och ROT-avdrag kanske kan få ihop kalkylen, men fastighetsmarknaden runt Gävle känns ju inte direkt het efter Sandviks massiva uppsägningar. Risken är rätt stor att för varje tusenlapp man bygger för, så blir husets värde 3-400kr extra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.