Planlösningar
BirgitS: [citat] Det är säkert något som tonåringar upplever som mycket bra men föräldrar kan många gånger vilja ha viss koll på vilka som kommer och går så man inte riskerar att tonåringar som tar droger eller dricker för mycket kommer in.
Cheesen: [citat] Har sett ett par landskapsarkitekter som använder sketchup. Om jag orkat googla hade jag googlat fram videon på Youtube där jag lärde mig rita vårt hus i sketchup, man läser in planritningar som bild och utgår från den när man börjar rita upp väggar och dyl. Det tar ungefär en helg med självstudier på Youtube för att lära sig det men när du gjort det är det enkelt att
angelar: [citat] Tvättrummet är 215 cm brett så man ryms med hänganordning och lite sånt på den sidan iallafall. Men visst vore det optimalt att ha ännu bredare.
arasmus: Bra poäng, det hade vi inte alls tänkt på.
Rabbithole: Kanske flytta korridoren till fönsterlängan? Vedspisen i hörnet? [bild] Spinoff med ett paralellkök och halvköksö [bild]
optimum: Hade jag bygg nytt hus nu så hade jag sett till att få med ett rejält inglasat uterum med isolering så det går använda året runt. Typ något sådant här med gott om plats [bild]
Gammelnörden: Jag har klipp o klistrat en "russinkaka" från planlösningen/huset "Styrsö/A-hus". Jag fick lite problem med att få med hela planlösningen så man får tänka sig garaget och förrådet som bara syns delvis.:oops:Jag har medvetet ändrat placeringen på gymmet så att det verkligen kan nyttjas av barnen och blir ett lättillgängligt alternativ till TV- och lekrummet. Jag tyckte också att
Räknenisse: [citat] Vill man fortsätta på den linjen kan de kanske tas ner så det bara blir halvväggar kvar. Och t.ex. ställa någon grön växt på dem. Vattenmätare behöver väl inte sitta så högt över golvet? [citat] Om behovet bara finns ibland kan man göra det med ett snyggt draperi som tar mindre plats när det inte används.
Marlen Eskilsson: Jag kom att tänka på Mattias Palmes ladhus på Fårö. https://www.designworld.se/sommarhus-faro-mattias-palme/ [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Anonymiserad 182052: Jag skiver: Vattnet och avlopp ansluts till befintliga vattenledningar och avlopp av fackman enligt gällande regler och säkert vatten,
Gammelnörden: Förslag nr 2, med rymligare hall, 2 badrum, samlade sovrum nära till familjebadrummet -mkt praktiskt när man har små barn, tillgång till uteplatser i fler väderstreck och klädvården skilt från sovrummen ifall man vill tvätta sent på kvällen eller tidigt på morgonen.:) [bild]
Anonymiserad 182052: Hur ser de olika symbolerna ut för: koppling av köksfläkt, frånluftskanal samt anslutning av vatten och avloppsledningar? I vilken skala ritar jag det?
Glad Amatör 76: [citat] Vinkyl inte helt ointressant förslag, men det känns som ett projekt i sig med en, antar jag, platsbyggt vinkyl… Det kommer nog inte vara jättesvalt här utan någon form av kylanordning….
FreQa: [citat] Jobbar med sådant om dagarna ... Så här tänker jag. Öppningen kan du ju lätt mäta och är det enda som är viktigt i ett planeringsläge. Hur tjock karmen är, som någon redan föreslog, kan man anta är 4-5 cm. Ett par millimeter här och där spelar ingen roll då rum sällan är rätvinkliga. Vi mäter på cm och får ibland trixa ihop hörn. Man kan inte ens lita på
justusandersson: I hus från 30-talet med plankstomme bör alla längre väggar betraktas som bärande, inräknat sådana som ligger parallellt med takstolarna. Även om en vägg inte är upplag för några golvbjälkar tillhörande våningen ovanför, kan den ha en stabiliserande roll, t.ex. som stöd för en yttervägg. En innervägg kan också fungera som ersättning för en golvbjälke. Man kan heller inte
Mikael St: Ta ett foto på takstolen. Jag hade turen att ha självbärande över hela ytan och inte bara på den öppna planlösningen.
Troberg: [citat] Kanske, men det är en offentliug byggnad, inte en privatperson som fått slut på pengar. [citat] Med tanke på att det varit en skola, så får man verkligen hoppas det...
FrittDrag_II: B kan även vara "Brunn" om det gäller VVS/Rör. En del förkortningar förstår man lite lättare i sitt sammanhang.
Shakula: Jag skall inte komma med någon kommentar om Nybro och om det passar på tomten, ni har redan fått många bra råd här i tråden och verkar redan bestämt er för Nybro. Om era grannar ansökt om bygglov så kan ni kontakta kommunen och kostnadsfritt få ut deras ansökan.
BirgitS: Tack själv! Om nu styrelsen av någon konstig anledning skulle behöva en bättre ritning så finns det ju personer med kortare utbildning som kan rita en planlösning. Eller behöver styrelsen en konstruktionsritning med hur väggen är uppbyggd, elen ska dras och ventilationen ordnas? Det kanske byggfirman kan ordna när det är ett så litet jobb. Glöm inte bort ventilationen i det nya
Gammelnörden: Det här är saxat ur ett häfte som heter "Tillgänglighet och användbarhet för alla i en- och tvåbostadshus" som förklarar de byggbestämmelser och krav som finns i PBL, PBF och BBR. Kanske kan det klargöra något? [bild]
tensiden: Jag är nog bortskämd med hus med enorma biytor för förvaring och annat "tråkigt", men jag tycker det saknas lite i planlösningen utöver sådant som alla andra anmärkt på. Är det vinden som kommer nyttjas för all förvaring av vinterkläder, skidor, pjäxor, gamla leksaker osv eller kör ni på lite mer clean-living? Jag tycker samtidigt att nybyggda hus får en ofta dålig kompromiss
Gammelnörden: Om jag var ni skulle jag behålla antalet sovrum eftersom det bibehåller värdet på bostaden. Det är mer populärt att ha sovrummen samlade på samma våningsplan än att dela upp barn och vuxenrum på olika. Personligen hade jag inte slösat med utrymme på boendeplanet med tvättstuga. På sin höjd hade jag gjort rum för tvättmaskin och torktumlare i badrummet, med bordsyta ovan och
Xilona: Ser stort och luftigt ut. Gillar att ni har en ordentlig TV-hörna. :D Lite spontana funderingar: det är rätt lite bänkyta i köket och jag personligen gillar inte att ha ett badrum i anslutning till mitt sovrum då folk, vid tex fester och kalas, kommer springa på båda toaletterna och jag föredrar att inte ha folk i mitt sovrum. Sedan gillar jag när det finns rejält med avhängning för
witten: Trots att den inte (teoretiskt) är bärande så ta det lite lugnt vid rivningen så att det inte blir sprickor i badrummet ovanför.
varmkorv: [citat] Möjligt, det är nog anledningen till att din vägg är 80 cm. Högre upp i fastigheten kan den mycket väl vara tunnarväggar. Så var det för mig när jag bodde i ett hus 5 våningar plus vind från 1892. Jag vill återigen tipsa om att kolla om grannar rakt ovan rivit denna vägg och kanske tom gjort exakt det du vill göra. I huset jag refererar till ovan så fick vi in
Jarlsgård: Tycker mäklarens förslag med att sätta igen (1) och öppna upp (2) var smart. Att ha ett kombinerat tvätt/badrum och som du själv sa kunna ha möjlighet till 2 duschmöjligheter är bara en bonus! Utifrån det så hade jag gjort ett L-kök som går längs med nuvarande vägg samt bad/tvätt väggen. Mot bad/tvätt hade jag haft kyl/frys, ugn och även hällen om utrymmet finns till (men som
maximm: [citat] Det går inte att spegelvända carport. Uppfarten får inte vara i det brutna hörnet.
BirgitS: [citat] Det tycker inte jag utan det ser ut som luftiga förslag båda delarna, även om det mindre badkaret i översta bilden tar mindre plats och därmed känns väl det något luftigare. Handdukstorken är väl onödigt långt bort från dusch resp. badkar, det är ju bra om man når handduken utan att behöva gå utanför duschen/badet. I nedre bilden kan man sätta handdukstorken mellan