Hej,
Jag letar efter inspiration till ett fritidhus. Just nu är jag inne på ett hus med i princip helt öppen planlösning, förutom ett sovrum och badrum i ena änden, eventuellt med loft för barn/ungdomar. Därefter vill jag att huset breder ut sig rätt mycket på längden och att kök, tv-hörna, och umgänge osv kan få små rum i rummet. Man skulle kunna se det som ett modernt långhus från vikikngatiden.
Jag vill bygga det i gammla stil och ha öppet upp till nock med synliga bjälkar osv i den gemensamma delen. Byggnaden får vara rätt stor, upp till 150 m2

Någon som förstår vad jag föreställer mig och kanske har tips på bilder osv?

• Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Gammelnörden
Det här är inte gammal stil men kan kanske tjäna som inspiration? https://danish.tm/article/place-togetherness/
Modernt trädäckat uterum med tak och väggar i trä, matsalsmöbler och utsikt mot naturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern träinteriör med person som ligger och läser på en dagbädd, stora fönster med utsikt över grönska.
Skapa konto
Ritning av en planlösning med markerade rum som sovrum, bad och kök samt möbeldetaljer för inspiration.
Skapa konto

• Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Gammelnörden
Jag kom och tänka på den här nationalromantiska pärlan från häftet "Några Hem" 1908. Man kan nog strunta i den andra våningen, som det dessutom inte finns planlösning på. Ritat av Alf Landén och finns kanske fortfarande att beskåda någonstans på Lidingö.
Svartvit bild på en nationalromantisk enplansstuga från 1908, designad av Alf Landén.
Skapa konto
Illustration av en nationalromantisk villa från 1908 på Lidingö, designad av Alf Landén.
Skapa konto
Ritning av bottenplanen för ett nationalromantiskt hus från 1908, designat av Alf Landén, med beteckningar för varje rum.
Skapa konto
Två skissbilder av nationalromantiska interiörer ritade av Alf Landén, publicerade i "Några Hem" 1908.
Skapa konto

• Gilla
Jonis2 och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Gammelnörden
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Hej!
Tack för input. Ladhus verkar vara ett förlösande sökord för övrigt Jag hittar en del som liknar det jag tänkt mig vid sökning.

• Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Att söka inspiration i vikingatiden blir bara konstlat. Den tidens hus var bedrövligt kalla och fuktiga och går inte att förbättra. Det skulle bli en pastish utan äkta känsla då allt är utbytt mot moderna konstruktioner.

Däremot så finns det ett antal hustyper från medeltiden och enda framemot början på 1800-talet som skulle gå att modernisera för ditt endamål........
Skulle ju bli häftigt med en storstuga som ett enda rum på 8x8 meter med timmerväggar och ett klassiskt tredingstak på grova runda bäråsar och under dem hela det traditionella systemet med brödåsar. 3,5 meters takhöjd på mitten.
Plus farstu och badrum på ena ändan och två rejäla kammare på andra ändan. Det skulle bli en timra på 8x16 meter ungefär.

Hej!
Jag är såklart inte ute efter att bygga ett vikingahus. Jag är inte E-type

Det är snarare grunddesignen med en lång huskropp, där det är öppet mellan de olika gemensamma ytorna, som jag gillar.
Mitt bostadshus har också öppen planlösning men med mer kvadratisk yta. Tycker det är svårt att skapa trevliga hörnor med det upplägget.

Svårt att sätta ord på...

Jag kom att tänka på Mattias Palmes ladhus på Fårö. https://www.designworld.se/sommarhus-faro-mattias-palme/

Mattias Palmes ladhus med lutande tak, vita väggar och träinredning på Fårö, omgiven av natur.
Skapa konto

Mattias Palmes ladhus på Fårö, med träfasad, korrugerat tak och omgiven av natur.
Skapa konto

Inre av Mattias Palmes ljusa ladhus med sikt till stora fönster, öppen planlösning och trägolv.
Skapa konto

Arkitektonisk ritning av första våningen i ett ladhus på Fårö.
Arkitektritning av ett enplans ladhus med markerade rum och möblering, sett från ovan.
Skapa konto

• Ritning av första våningen i ett långsträckt ladhus med tydlig markering av rum och trappor.
  • Arkitektritning av bottenvåningen på ett ladhus, inklusive kök, vardagsrum och badrum.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Hasse C och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.