Hej,
Jag letar efter inspiration till ett fritidhus. Just nu är jag inne på ett hus med i princip helt öppen planlösning, förutom ett sovrum och badrum i ena änden, eventuellt med loft för barn/ungdomar. Därefter vill jag att huset breder ut sig rätt mycket på längden och att kök, tv-hörna, och umgänge osv kan få små rum i rummet. Man skulle kunna se det som ett modernt långhus från vikikngatiden.
Jag vill bygga det i gammla stil och ha öppet upp till nock med synliga bjälkar osv i den gemensamma delen. Byggnaden får vara rätt stor, upp till 150 m2
Någon som förstår vad jag föreställer mig och kanske har tips på bilder osv?
Jag letar efter inspiration till ett fritidhus. Just nu är jag inne på ett hus med i princip helt öppen planlösning, förutom ett sovrum och badrum i ena änden, eventuellt med loft för barn/ungdomar. Därefter vill jag att huset breder ut sig rätt mycket på längden och att kök, tv-hörna, och umgänge osv kan få små rum i rummet. Man skulle kunna se det som ett modernt långhus från vikikngatiden.
Jag vill bygga det i gammla stil och ha öppet upp till nock med synliga bjälkar osv i den gemensamma delen. Byggnaden får vara rätt stor, upp till 150 m2
Någon som förstår vad jag föreställer mig och kanske har tips på bilder osv?
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Det här är inte gammal stil men kan kanske tjäna som inspiration? https://danish.tm/article/place-togetherness/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Jag kom och tänka på den här nationalromantiska pärlan från häftet "Några Hem" 1908. Man kan nog strunta i den andra våningen, som det dessutom inte finns planlösning på. Ritat av Alf Landén och finns kanske fortfarande att beskåda någonstans på Lidingö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Ram- eller stolpverkstimring är ju en himla trevlig teknik för att få till ett dekorativt innertak öppet upp till nock.
http://www.timber.no http://ramverk.com/index.html
Ett mer minimalistiskt innertak, fritt från nockbalk går nog att bygga med KL-skiva. http://www.levahusfabrik.se/#massivtr

http://www.timber.no http://ramverk.com/index.html
Ett mer minimalistiskt innertak, fritt från nockbalk går nog att bygga med KL-skiva. http://www.levahusfabrik.se/#massivtr
Att söka inspiration i vikingatiden blir bara konstlat. Den tidens hus var bedrövligt kalla och fuktiga och går inte att förbättra. Det skulle bli en pastish utan äkta känsla då allt är utbytt mot moderna konstruktioner.
Däremot så finns det ett antal hustyper från medeltiden och enda framemot början på 1800-talet som skulle gå att modernisera för ditt endamål........
Skulle ju bli häftigt med en storstuga som ett enda rum på 8x8 meter med timmerväggar och ett klassiskt tredingstak på grova runda bäråsar och under dem hela det traditionella systemet med brödåsar. 3,5 meters takhöjd på mitten.
Plus farstu och badrum på ena ändan och två rejäla kammare på andra ändan. Det skulle bli en timra på 8x16 meter ungefär.
Däremot så finns det ett antal hustyper från medeltiden och enda framemot början på 1800-talet som skulle gå att modernisera för ditt endamål........
Skulle ju bli häftigt med en storstuga som ett enda rum på 8x8 meter med timmerväggar och ett klassiskt tredingstak på grova runda bäråsar och under dem hela det traditionella systemet med brödåsar. 3,5 meters takhöjd på mitten.
Plus farstu och badrum på ena ändan och två rejäla kammare på andra ändan. Det skulle bli en timra på 8x16 meter ungefär.
Hej!
Jag är såklart inte ute efter att bygga ett vikingahus. Jag är inte E-type
Det är snarare grunddesignen med en lång huskropp, där det är öppet mellan de olika gemensamma ytorna, som jag gillar.
Mitt bostadshus har också öppen planlösning men med mer kvadratisk yta. Tycker det är svårt att skapa trevliga hörnor med det upplägget.
Svårt att sätta ord på...
Jag är såklart inte ute efter att bygga ett vikingahus. Jag är inte E-type
Det är snarare grunddesignen med en lång huskropp, där det är öppet mellan de olika gemensamma ytorna, som jag gillar.
Mitt bostadshus har också öppen planlösning men med mer kvadratisk yta. Tycker det är svårt att skapa trevliga hörnor med det upplägget.
Svårt att sätta ord på...
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Jag kom att tänka på Mattias Palmes ladhus på Fårö. https://www.designworld.se/sommarhus-faro-mattias-palme/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara



