Gammelnörden
Gammelnörden: Ytterligare förslag till utbyggnad i ett plan. Jag har flyttat tvättstugan till lilla sovrummet som ger en rymligare grovingång och kanske kan kompensera för bristen av förvaring vid entrén? Er matsalsmöbel får plats i vardagsrummet som nu har fönster åt två väderstreck och barnsovrummen ligger så pass nära vardagsrummet att åtminstone 6-åringen kan tänka sig leka mer i sitt rum
20 svar · 4,7k läst
·
E
Ennius: Hej, vi har varit inne på att bygga viggen eller lommen fiskarheden, men har nu ändrat oss och funderar på att rita om domherren. Därför är vi väldigt intresserade av att se era planlösningar för domherren fiskarheden. Tack på förhand. VI behöver två kontor och ett sovrum till två vuxna. Sluss ut till Garaget. Stor entre, allrum och vardagsrum.
0 svar · 963 läst
BirgitS
BirgitS: Skulle absolut försöka behålla entrén till höger för det gör mycket för intrycket att kunna se in i huset (upplevs ljust, luftigt, öppet) och inte mötas av en vägg (grottkänsla).
1 svar · 1,6k läst
·
Gammelnörden
Gammelnörden: Jag skulle inte heller offra en gästtoalett för större badrum. Jag gissar eftersom ni kommer ha tre barn är intresserade av att nyttja de två sovrummen innanför garaget? Så därför gjorde jag en planlösning som möjliggör det men också adderar ett badrum samt väggar för garderober/förvaring. Jag har lagt till en 80 dörr från föräldrasovrummet för att ha närmare till
3 svar · 1,3k läst
·
A
Alecci: [citat] Det tycker jag låter mycket vettigt med tanke på allt du lyckats klämma in. Bra jobbat!
112 svar · 8,7k läst
·
E
Efraim-Barkbit: [citat] ahhh bra tänkt, vi har funderat på att flytta väggen till tvättstugan för att få ett större badrum där men det här är ju också ett alternativ! tack :D
8 svar · 5,4k läst
·
M
M.sandström: Bredare dörr är mer problematisk och det skulle jag leja bort, ytterväggen är bärande. Detta måste avlastas.
2 svar · 1,0k läst
·
M
Mandok: Hej, Ursäkta, glömde jag ladda upp övervåningen, här kommer en bild. Vi tänker oss att vi vuxna sover på entreplan och sedan har barnen sin tillvaro där uppe. Men även ett arbetsrum och lite större klädkammare för samtliga i familjen. dock håller jag med om att entreplan är rätt trång och inte den bästa lösningen... men det är lätt att bli kräsen och man vill inte vara
3 svar · 3,4k läst
·
R
roli: Hur ser övervåningen ut, finns det snedtak på den? Eller är ytterväggarna lika höga som rumshöjden? Om det är snedtak så faller alternativen 1-3. 4b alternativet transporterar ljud väldigt lätt mellan planen (gäller även 1 och 2). Alt. 3 ger en väldigt trång och mörk trapp. Ur trapp synpunkt är 4a trevlig men inte för planlösningen i övrigt.
11 svar · 1,6k läst
·
J
Johan.B: Tack för svaret! Ja, om det inte blir bra kommer vi reta oss på det. Blir det däremot bra fast på ett annat sätt med det som vi tänkt/fått tips på att förbättra finns det ju inget att störa sig på. Vi har ganska mycket mer renovering att göra i huset (t ex kök och badrum på bottenvåningen) så att inte bygga takkupa ger fler möjligheter till det. Vi är också osäkra på om
2 svar · 3,3k läst
·
1
123ost: Hej! Huset är byggt 1988 med denna planlösning. Nu undrar jag om det finns fler som har liknande planlösningar som också är byggt på 80-talet. Kul att se ombyggnaditioner och liknande! [bild]
0 svar · 6,1k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: 70 mm regel + 2x18 mm träpanel = 106 mm.
4 svar · 4,7k läst
A
artesuave: [citat] Jag är inne på det just nu och även så att man kan stänga in sig och ha tillgång till toaletten även fast den andra kanske sover. Därför är det ingen egen ingång till toaletten från sovrummet, men håller på att kolla på just nu hur man kan få till det bra utan att det kommer att kännas för trångt. Skulle man ta bort toaletten får man en enorm klädkammare enligt mig
17 svar · 3,2k läst
·
T
Täppan22: [citat] Gjorde det när vi börjat nysta i det här och summan av de sammanslagna rummen blev ju tom lite större än den angivna boytan. (Eller lika stor möjligen - har faktiskt fått lite dubbla siffror; en av mäklaren och en av byggaren så lite luddiga besked överlag för att vara ärlig.) Vi har ju själva konstaterat att det känns fel att vi inte har den rumsytan till förfogande som vi
16 svar · 4,9k läst
J
Johanx: Ur möblerings synpunkt hade det ju varit bättre. Kan tänka oss att ha något fönster åt det hållet men inte på bekostnad av fönster mot vattnet. Den vyn är den viktigaste och utan den hade vi kunnat göra det enkelt för oss och bo någon annanstans. Kommer ha en tv i vardagsrummet men inte det viktigaste.
18 svar · 3,2k läst
·
R
Robert-san01: Sätt trappen till vind i klk 2. Man vill gärna ha vent mm så centralt som möjligt i huset och du vill inte krypa 10m var gång du ska upp med damsugare och byta filter.
6 svar · 5,3k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Verkar mycket sannolikt ja! Men jag förstår inte riktigt: Där det är en streckad linje på ritningen, är det en vägg där nu, som ni vill ta ner? Men dörröppningar går ju alltid att öppna i en bärande vägg, bara man gör det på rätt ställe. Försök att visa lite tydligare med före-efterbilder hur det ser ut nu och hur ni skulle vilja ha det. Och som sagt, vad använder ni
2 svar · 1,8k läst
·
Kretikos
Kretikos: Jag tycker att det är klockrent om man har plats och råd att bygga ett sånt här hus! Skulle dock kika på att ha en hall öppen upp till våning två med en vacker bred trappa. Jag antar att det finns m2 så det räcker och blir över tomtmässigt (annars skulle jag krympa huset) och då skylla jag flytta ut garaget till en flygel. Inte allt för öppen planlösning på nedre plan då det
22 svar · 2,8k läst
·
J
Jarlsgård: Hehe ja, jag vågade mig på att kasta mig ut för stupet! Än så länge har jag inte fallit allt för högt :crysmile: Dock så är iaf planlösningar och byggnationer ett av mina största intressen och att rita planlösningar har jag gjort på hobbynivå i 20 år... Att man inte utbildat sig till arkitekt är egentligen idioti :thinking: Men här ska du få några tips som jag använde mig av
42 svar · 4,6k läst
·
M
Mandok: Hej alla, Vi är en två barnsfamilj som precis köpt en kommunal tomt strax utanför Göteborg. Vi har fastnat för Smålandsvillans villa Huskvarna som är på 2-plan vardera 95kvm per våning. Vår fundering är ni som äger och lever i ett Huskvarna, upplevs huset som för stort på övervåningen? Att vissa rum sällan används eller är överflödiga? Eller är det bara skönt med denna yta
0 svar · 1,8k läst
Anna_H
Anna_H: [citat] Jag tror att man måste ha ett förråd i eller väldigt nära entréplanet dessutom, har man en KLK slipper man diskussioner om detta.
154 svar · 12,6k läst
·
Fruktsallad
Fruktsallad: [citat] Min ritning är inte superbra men det finns plats att ha benen/städa och avloppet behöver inte flyttas då man bara vrider stolen och att den nu står långt ut. Vi ska byta de gamla avloppsrören nedåt på samma gång och låta proffsen lägga in en ny fräsch matta på golv och vägg. Men visst blir man knasig i skallen så fort som toan hamnar på "fel håll"? Hur många har inte
3 svar · 2,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Du behöver nog fundera på hur köket ska planeras också, för med viss lösning blir nog köksön väldigt svår att utnyttja på ett bra sätt. Med tanke på ditt andra förslag där det framgår var du har tänkt att placera ut vissa delar tror jag det är bra om du läser på en del om köksplanering, t.ex. finns det många trådar i forumet som tar upp vad man ska tänka på.
7 svar · 3,2k läst
·
lunarayo
lunarayo: Jag skulle överväga skjutdörrar för att kunna ha öppet utan att ha dörrar vägen.
15 svar · 14,1k läst
·
ylven
ylven: [citat] Jag tänkte att om man hade gästerna i mittenrummet så blir det ju genomgångsrum. Då kan man ha ett drapperi runt sängen eller så för att skapa avskiljdhet. Att byta ett fönster mot två är ingen större kostnad. Definitivt mycket mindre än att bygga om ett badrum!
5 svar · 1,7k läst
·
M
Magdalenapalm: [citat] Hej! Tack för svar! Nu har vi gjort fler justeringar i ritningen. Ska fundera ett extra varv på entré ingång där. I övrigt så har vi fler dörrar ut idag än vad d bmir i nya huset o vi använder dem alla:) /M
5 svar · 1,3k läst
·
ricebridge
ricebridge: [citat] Tänkte den tanken också, det är hugget som stucket. Fast lite åbäkigt med den garderoben som hamnar bakom dörren.
13 svar · 5,8k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: I vårt förra hus var TM högerhängd och TT vänsterhängd. Där vi bor nu är TM vänsterhängd. Så det verkar variera.
21 svar · 2,7k läst
·
M
Meijah: Tack igen för svar Gammelnörden! Har kontaktat en handläggare på bygglovsenheten nu :D
28 svar · 6,4k läst
·
J
Jarlsgård: Ett alternativ gällande köket hade annars varit att ta de 2 sovrummen vid köket och lägga dessa vid de andra sovrummet istället. Då blir matplats/vardagsrum där sovrummen är idag och uteplatsen blir på baksidan/till höger om huset. Vet inte hur det funkar väderstrecksmässigt men det hade gjort köket lite mer öppet :) [bild]
7 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.