Tack för att du tog dig tid att rita ett alternativ. Det blev en fin placering av trappan och bra förvaring, speciellt på nedre plan. Nackdelen blev att vi förlorar lite yta i vardagsrummet på övre plan (i allrummet gör det inget).

I väntan på mötet med arkitekten nästa vecka har jag funderat och skissat vidare och så här ser min senaste skiss ut:

Arkitektonisk skiss av en villa med mått, inklusive entréplan och två parkerade bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektonisk skiss över nedre plan för ett hus inklusive möblering och rumsetiketter.
Skapa konto

Åsikter välkomnas.

BirgitS
Hur bred är klädkammaren?
Kläder behöver minst 60 cm på djupet och gången mellan dem bör ju vara hyfsat bred för att man ska kunna ta sig fram och hitta något.

Det finns en nackdel med din placering av gästtoan och det är att det kommer att bli blött och smutsigt framför ytterdörren och det är ju också framför toadörren vilket är mindre lyckat.

Klädkammaren är 200 cm bred. Jag har funderat på om det är i smalaste laget och det är det nog. Jag har tagit lite från badrummet så nu är klädkammaren 210 cm bred vilket ger ca 95 cm mellan galgarna. Badrummet blir då 2 x 3,3 m

Ritning av heminredning som visar förändrad klädkammare och badrumsplanering.
Skapa konto

Ska fundera på alternativ för gästtoan.

BirgitS
Det tror jag är en bra förbättring.

Min spontana tanke är att den första planlösningen är den bästa.

Vad jag däremot hade gjort är att jag hade vridit trappan 90° åt höger. Dels så slipper man då gå ut i hallen för att gå ner till källaren men det hade även möjliggjort en klädkammare (som även går in under trappan) i källaren.

optimum
Hade jag bygg nytt hus nu så hade jag sett till att få med ett rejält inglasat uterum med isolering så det går använda året runt.

Typ något sådant här med gott om plats
Rejält inglasat och isolerat uterum med personer som avnjuter höstsolen på verandan.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.