Hej!
Behöver er skarpa hjälp. Vi får snart tillträde till ett hus. I ena delen av huset ligger där ett allrum som vi har planer på att göra till två sovrum. Men vi får inte riktigt ihop det hur vi ska göra.
Sovrummen ska vara till barn. Inte jättehögt i tak, uppskattningsvis runt 220cm.
Vad har ni för idéer till två sovrum?
Behöver er skarpa hjälp. Vi får snart tillträde till ett hus. I ena delen av huset ligger där ett allrum som vi har planer på att göra till två sovrum. Men vi får inte riktigt ihop det hur vi ska göra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sovrummen ska vara till barn. Inte jättehögt i tak, uppskattningsvis runt 220cm.
Vad har ni för idéer till två sovrum?
Behovet är alltså 4 sovrum? Det där mellan förrådet och hallen som står som sovrum funkar väl inte så bra som sovrum tänker jag? Hur är det med "Verkstad" och "Förråd", vad är det för takhöjd och hur vill ni använda dem? Och hur stor budget finns det för ombyggnad?
Ser nämligen ingen riktigt bra lösning för att dela upp allrummet i två sovrum, det blir trots stor yta rätt små rum och dödyta. VP i verkstaden är ju ett problem, annars hade man kunnat ändra hörnet där.
Men om ni inte använder verkstaden som verkstad skulle jag fundera på att flytta tvättstugan dit, sätta upp en mellanvägg så att den blir avdelad och öppna en ny dörr till allrummet på kortväggen i verkstaden. Då är det bara att sätta upp en rak vägg i allrummet sedan.
Lite "fria fantasier":
Ser nämligen ingen riktigt bra lösning för att dela upp allrummet i två sovrum, det blir trots stor yta rätt små rum och dödyta. VP i verkstaden är ju ett problem, annars hade man kunnat ändra hörnet där.
Men om ni inte använder verkstaden som verkstad skulle jag fundera på att flytta tvättstugan dit, sätta upp en mellanvägg så att den blir avdelad och öppna en ny dörr till allrummet på kortväggen i verkstaden. Då är det bara att sätta upp en rak vägg i allrummet sedan.
Lite "fria fantasier":
Logga in
Skapa konto
ecb182 skrev:
Just tanken med att dela upp verkstaden är något vi funderat på så vi kan göra ett större badrum. Smart dock att öppna en dörr från verkstaden.Anna_H skrev:
Behovet är alltså 4 sovrum? Det där mellan förrådet och hallen som står som sovrum funkar väl inte så bra som sovrum tänker jag? Hur är det med "Verkstad" och "Förråd", vad är det för takhöjd och hur vill ni använda dem? Och hur stor budget finns det för ombyggnad?
Lite "fria fantasier":
Sovrummet i mitten kommer våra två små pojkar ha nu till en början, och lekrum där det idag är kontor. Dottern kommer ha sovrummet i hörnet och vi vuxna kommer ha allrummet som ett sovrummet. Så det är inget som måste göras nu på studs. Första prio kommer nog ligga på badrum/tvättstuga. Men då tvättstugan ska flyttas vill vi ha en hum om hur det kommer se ut i allrummet.
Verkstaden har också ganska låg takhöjd. Någon budget för det har vi inte tittat på, utan mest bara få en så bra lösning som det nu går att få.
Men om man hade kortat ner fönsterpartiet. Och sedan gjort enligt bild (ritat på mobilen). Då bör måtten bli ungefär som kontorsrummet. Själv ”korridoren” som blir ja det blir ju död yta. Fördelen är att blivande tonåringar får en egen ingång?
Logga in
Skapa konto
Om du gör som du ritar behöver du ju inte göra korridor hela vägen upp mot norra väggen. Dörren till övre sovrummet kan börja enligt nedan. Men detta kräver en ombyggnad av fönster och fasad. Om jag skulle göra så stora ingrepp i detta hus skulle jag först tänka igenom hela husets planlösning och planera tvättstuga, badrum, förvaring och kontor efter vad som är en vettig helhetslösning. Som det är nu gör det som ser ut att vara tillbyggt att huset får mycket små rum och utrymmen som bara kan användas för förvaring/genomgångsrum.
Logga in
Skapa konto
Ja men lite så känner vi väl också. Nu köpte vi huset till största del pga läget. Vi är väl medvetna om att planlösningen är inte optimal, och det krävs en del omstrukturering för att få en bra helhetslösning.ecb182 skrev:
Om du gör som du ritar behöver du ju inte göra korridor hela vägen upp mot norra väggen. Dörren till övre sovrummet kan börja enligt nedan. Men detta kräver en ombyggnad av fönster och fasad. Om jag skulle göra så stora ingrepp i detta hus skulle jag först tänka igenom hela husets planlösning och planera tvättstuga, badrum, förvaring och kontor efter vad som är en vettig helhetslösning. Som det är nu gör det som ser ut att vara tillbyggt att huset får mycket små rum och utrymmen som bara kan användas för förvaring/genomgångsrum.
Tack för engagemanget!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Klicka här för att svara