20 182 läst ·
18 svar
20k läst
18 svar
Rita upp villan i sketchup, vart börjar jag? Kan man köpa grunden någon stans?
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Vill tipsa alla om Autodesk Fusion 360 som är ett gratisprogram, så kan ni testa något mer än Sketchup.
Självbyggare
· Hudiksvall
· 123 inlägg
Jo, de har visst dragit in gratisversionen av SketchUp, och istället lanserat en gratis webbversion. Har testat lite i webbversionen, TOTALT OANVÄNDBAR, var mitt omdöme.F fediwu skrev:
Men de hoppas väl på att sälja mer av SketchUp Pro på det viset, gissar jag.
Layout har ju aldrig ingått i gratisversionen, utan gick att "testköra" 30 dagar efter installation av gratisversionen.
Har knappt använt Layout, har instället måttsatt och skrivit ut direkt från SketchUp.
Om jag vill ha en detaljritning har jag brukat "kasta upp i luften" en kopia av komponenten eller gruppen och måttsätta den där. Och där har jag en scen som bara har dessa måttsatta delar synligt. Om man vill kan man ju i måttsättnings-scenerna rita in ritningshuvud eller vad man önskar. Kanske lite okonventionellt, men det har funkat för mig, och för de behov jag har.
Jag kör vidare med SketchUp 2017 gratisversion. Och jag planerar fortsätta med det. Framtiden får utvisa om jag ser anledning att hitta någon annan lösning, och förmodligen isf kanske jag tittar på något annat gratisprogram och då tar den inlärningströskeln. Tror inte jag kommer att köpa SketchUp Pro, men beslutet om det tar jag när framtiden så kräver.
Vet inte, men kanske Layout fortfarande kan köras i 30 dagar om man installerar om gratisversionen på en annan dator.
Det går fortfarande att ladda ner den som inte är webbaserad. Men den uppdateras inte längre.
https://www.sketchup.com/download/make
https://www.sketchup.com/download/make
Har sett ett par landskapsarkitekter som använder sketchup.SKJB021 skrev:
Om jag orkat googla hade jag googlat fram videon på Youtube där jag lärde mig rita vårt hus i sketchup, man läser in planritningar som bild och utgår från den när man börjar rita upp väggar och dyl. Det tar ungefär en helg med självstudier på Youtube för att lära sig det men när du gjort det är det enkelt att lägga till ett nytt uthus eller altan om du vill se hur det kommer att se ut.
Enklare konstruktioner är också något du klarar att rita efter den helgen.
Klicka här för att svara