A
Amle: Menar du sådana som tex ifö har, kan ses tex på www.smarthem.se (http://www.smarthem.se/index.php?cPath=24_186)? Verkar finnas med olika mått, men 100cm är nog ganska normalt (för de smalare blir trådbackarna väldigt små). Ska tvättmaskinen få plats under är den 120cm.
1 svar · 3,5k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Stomme + takstol: http://www.familjenlindstrom.se/images/bygg_4.jpg V-rum: http://www.familjenlindstrom.se/images/spottar_3.jpg Allrum + hall: http://www.familjenlindstrom.se/images/kyla_4.jpg Kök: http://www.familjenlindstrom.se/images/kok_skiva_3.jpg
1 svar · 4,9k läst
O
ovanligt: Hej! Jag har köpt en lägenhet med ovanlig plamlösning i köket. Vill gärna rita köket men vet ej hur man gör så att det sins här. Ska försöka beskriva en rak vägg på 225cm hörn 90 grader vägg på 345 cm på den 70 cm från hörnet börjar fönster på 130 cm och sedan resten av väggen hörn 90 grader vägg 168 cm hörn 160 eller 160 grader vägg 268 cm hörn 90 grader  vägg 65 cm
0 svar · 4,0k läst
O
ordain: [citat] Matplats i själva köket kan jag personligen absolut inte tänka mig. Öppet till köket, visst, men inte äta i köket (så länge inte köket är väldigt stort förstås). För mig är köket ett ställe där mat tillagas och är helt anpassat för detta. Om vi stänger till så kommer vi att fortsätta äta i stora rummet. Vi provade ett tag att äta i köket en gång i tiden för
37 svar · 13,7k läst
O
ordain: Jag sitter också och funderar på vilken trappa vi ska ha. Vi är dock bestämda över själva grundformen - det ska vara en u-trappa med vilplan. Jag har bott med massa olika sorters trappor och tycker att detta är den som känns mest trivsam, barnvänlig och också pensionärsvänlig. För barnen är det bra att stegen är helt raka och lika breda överallt och att de inte faller så långt
1 svar · 4,4k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Det finns ju relativt många olika typer av planlösningar. Vad är det du söker efter? Öppenhet? Korridorer?
2 svar · 3,3k läst
tynnis
tynnis: Håller med Gaia om det där med harmonin. Sedan så skulle jag vilja ha en kamin i utsiktsrummet oxå. Mysigt med en sprakande eld samtidigt som man sitter och njuter av sin fulländade utsikt.
4 svar · 3,7k läst
K
karmajoyst: Den enda kommentar jag har är att, om du använder vinden som förråd, då så bör du ha en genomtänkt ingång till förrådet. Vad jag menar med det är att undvik en "taklucka" med stege för att ta sig upp till förrådet, för om du har en sådan där du måste öppna luckan, dra ner stegen och sen baxa upp kartonger och annat, så kommer du inte att utnyttja detta förråd till något
2 svar · 4,0k läst
H
hanneli: Så som jag ser det har du ganska många möjligheter, ej "prioriterad" ordning: 1) Utnytja väggen mot tambuern till högskåp 60x3 til kyl/fry/inbyggnadsugn - det kanske ni gör redan. Värka vara den mäst logiska lokaliseringen whatsoever, eftersom väggen är djup 2) Jag skulle nog riva ej bärande vägg hursomhelst för att öppna för ljus, nu värka köket lite mörkt och trångt. Då kan
4 svar · 4,1k läst
B
billy_baver: Visst finns det sådana som bygger nya atriumhus. Här finns ett med klokt använda kvadratmetrar. http://www.arkitekthus.se/index.php?1=3&2=18& Vill man bygga större borde det vara lätt som en plätt.
3 svar · 7,8k läst
P
pillan71: Va  ??? Ah, du menar centraldammsugare, eller? Pernilla
15 svar · 3,4k läst
H
hanneli: Ang hallen: ser på ritningen att det finns både et kapprum och et klädvårdsrum (under trappan) på befintlig ritning, samt ytterliga möjligheter precis innanför dörren - och det ju ganska bra...? Ang. det lilla sovrummet på andra våningen: jag skulle ochså fundera över att ändra, även om förvaringsutrymme behövs, så känns sovrummet kanske väldigt litet? Men en fundering dock:
4 svar · 3,0k läst
K
Karro: Jag är nog en annan Karro ;D
2 svar · 26,7k läst
P
pillan71: Ibland kan det nästan vara enklast att utgå från möblerna och tomrum och sedan rita väggarna utifrån det, för att bli av med sitt fyrkantiga tänkande.
6 svar · 4,9k läst
Langbein
Langbein: Trappen har barngrind nu och jag har alltid lampa med dubbel trappkoppling. Slarvade bara en gång själv och fick lida för det, nu tänder jag ofta åt Anna. Men vi har nattlampa i alla rum och i badrummet. Hiss är ballt om man har plats, ska fundra på det om vi stannar, vad kostar en sån ??? Släpandet uppför är ingen höjdare för någon av oss,  fast det är skönt att bo en trappa
44 svar · 6,5k läst
Langbein
Langbein: 5% kan medges men är inget löfte. Sen beror det ju på väggtjocklek och kan väl jämföra med vår tillbyggnad i Lecablock eller gamla putsade plankhuset. Var vi är kan jag tala om när tomten är såld 8)
8 svar · 4,4k läst
P
pillan71: Arkitektens planlösning var ju ganska lik din, Dr. Feelgood, fast trappan är bättre placerad på arktiektens ritning. Enda invändningen jag har är att man inte kan sätta igång en tvätt på morgonen utan att störa den som sover. Jag är nämligen morgonpigg och gillar att sätta igång med sånt på morgonen på helgen, medan maken gärna sover några timmar till. Vi har sovrum och
15 svar · 3,7k läst
Langbein
Langbein: [citat] BN menar att om vi murar igen kan vi öppna igen och det kan de inte kolla, givetvis kan de om man driver på. Men byggrätten är redan överskriden med 27 kvm då grannar gick med på det. Undantag kostar mkt att få igenom, jag ska begära undantag gratis för hela området, ökänt för snåla byggregler. Även svartbygge är dyrt, kan bli böter och rivning, en granne är angivare
3 svar · 3,4k läst
Langbein
Langbein: [citat] En vanlig åkomma på internet, när man inte kan sakfrågan angriper man skribenten :(
17 svar · 4,4k läst
lastkaj
lastkaj: Tigersåg är bra verktyg vid tillfällen som detta. Tänk dock på att det kan vara elkablar i väggen.
1 svar · 2,9k läst
N
neiden: [citat] Jag kör sketchup.. lättanvänt och snyggt :)
4 svar · 8,2k läst
F
fiddeli: Hej igen och ursäkta! Annaman ska det ju vara! vänliga hälsningar Fiddeli
7 svar · 3,0k läst
P
pillan71: Den lösningen gillar jag! :D Pernilla
8 svar · 4,1k läst
O
OddJ: Badrum med dörr till köket i 1950-60-70-talslägenheter är inte ovanligt, men då handlar det oftast om just rum för bad och tvätt utan WC (men badrummet har ibland dörr till ett WC som också har dörr mot hallen). Tanken var ju att det skulle vara enkelt för husmor att sköta korvstoppning och bullbak samtidigt som hon tvättade och barnen plaskade i badkaret. Att ha toalett direkt
4 svar · 4,6k läst
P
pandy: Vi lämnade en 20 cm från taket och ner på vår vägg för att rädda taklister i vår sekelskifteslägenhet. Annars kan man sätta dit en ny balk som man vitmålar liksom snickerierna. Sätter man taklister mot den så ingår den liksom utan att se speciellt konstigt ut. //Anders
3 svar · 4,5k läst
P
pillan71: Tja, vad gör ni när ni inte lagar mat, sover, äter eller jobbar? För mig (med två små barn) är vardagsrummet det vi mest använder, dvs här spelar vi spel, pratar, läser sagor, tittar på TV, kopplar av, lyssnar på musik, etc. Vi har sällan gäster, men ofta nån kompis, och även då leks det mycket i vardagsrummet. Svårt att veta hur ert uterum är, det kanske passar som vardagsrum.
9 svar · 4,1k läst
FlitigaLisa
FlitigaLisa: Det där med hur små sovrum kan vara... i vår stuga har vi två "sovhytter". I dessa finns det våningsäng som är 90 cm bred där uppe och 120 cm där nere. Det gör att man kan sova två nere eller sitta på kanten och läsa utan att slå i huvudet. Bredvid står en garderob, så golvytan är ca 2*2 meter (har inte exakta mått). Vid huvudändan på varje säng sitter det ett avlångt
21 svar · 5,0k läst
S
Sly_fox: Lite svårt att se - min första fråga är: har ni "bara" en toalett så skulle jag ändra det... iallafall om ni är fler än 2... Nej, tror inte att det blir korridorkänsla vid badrummet - för lite "hela" väggar för det. Om det är tvättstugan/groventren mot garaget så skulle jag fundera på hur jag ville ha dörrar etc så det inte blir en lång korridor där istället. Hur stort är
4 svar · 2,9k läst
G
Gizmo: [citat] Badet - Planera för trivsel och funktion 91-534-2337-2 ICAs förlag och Kök - En bok för den som planerar, bygger eller bygger om 91-7398-483-3 Konsumentverket samt Köket - Planera för trivsel och funktion 91-7332-674-7 Svensk Byggtjänst är bra böcker i ämnet. En aning foträta men ger många handfasta tips om distanser, planering och inredning av bad och kök.
6 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.