Olja & El
lordi: Albinpannan tillverkas inte längre men kolla med www.kalixpannprodukter.se De har en del reservdelar till Albin. Kanske de har någon gammal manual liggandes.
lordi: Oj. Kan vara lite svårt med delar till en panna som är över 40 år. Mitt tips är att ringa till CTC och fråga där. Kolla på www.ctcvarme.se
Gitarr: Tackar ödmjukast för svar. Nu gäller det bara att få tag på en hantverkare....... Hälsn !!
fridafrissa: Tusen tack för alla svar jag skall visa dem för rörmoken när han kommer alldeles för tekniskt för mig. Jag skrev inte det men jag eldar med olja och har ingen utegivare. Det där praktiska fjortondagarsförslaget skulle jag ju kunna genomföra i alla fall så har jag kommit en bit. Det där med automatshunt skall jag också fråga om.
lindejo: Hyrde ett hus ett tag utomlands och det fanns ingen mätare till oljetanken. Principen var att fylla på olja var tredje månad utan att veta om det behövdes eller ej. Givetvis stannade brännaren vid två tillfällen då oljan var slut. Det räckte då inte med påfyllning av mer olja utan man var också tvungen att lufta systemet. Säkert inte komplicerat men det kan ju vara lämpligt att
BigGitt: Du ska vänta tills det blir så kallt som möjligt. Det kan hända att du hittar i manualen vilken kurva bör väljas. Den hänger även med var i Sverige man bor. Där det blåser ska brantare kurva väljas (Gotland).
mulpac: [citat] Javisst, allt går förr eller senare sönder. Ventiler krånglar dock oftare än rör.
Mats: Jag skulle skaffa ett vanlig elelement eller två och hänga upp i stugan också. Ställ dem något lägre än pannan så att de bara kliver in om pannan skulle strejka. Jag tycker att det är en billig försäkring mot strulande panna
sir_daniel: bara o ringa o prata med de firmor som annonserar på blocket att de kapar ner villatankar, de köper också olja.
Alpha: Precis som nämns beror det ju på de tidigare ägarna hur pass mycket ved de gjorde av med, om de kanske var pensionärer så kanske det eldades kontinuerligt + hur pass varmt de hade det inne, vissa nöjer sig med 17-19 grader. Har eldat i vedspis i 4 år innan de andra huset blev färdig renoverat och det är lite tidskrävande, somnar man till i soffan en halvtimme timme så är det bara och
NerCon: Hysteriskt roligt att läsa alla olika funderingar, så här kommer en till :) Pellets är bra, och som bäst när det är riktigt kallt. Luft vatten pump är bra, men som bäst höst och vår då vekningsgraden är jättebra. En "vanlig" värmepump ligger och jobbar med ett temperaturutbyte runt 0c, så i väderlekar där utetemperaturen är över noll kommer luftpumpen att ge ett högre cop,
karlsson013: Hej Bor ett gammal hus på 118 kvm tilläggsisolerat. Värmesystemet är vattenburna element som värms med hjälp av en 314 kökspanna utan acctank. och en luft/luft pump. Problemet är ju när det blir kallt ute och L/L pumen inte orkar mer och när man inte är hemma och kan elda. har inte plats för någon acctank tyvärr. Funderar på om man skulle montera en c-pump med elpatron som värmer
Norrlandskusten: ooops. trådlyft igen... Jag ska aldrig svara på "relaterade trådar" utan att kolla datum!
LaT: " Jarlmo skrev: ...Det går inte att värma upp sitt hus på så lite effekt under vintern antar jag..." Jag har en kåk från VillaVarm byggd 2005 i Sörmland, mitt effektbehov när det var som kallast i vintras (-30C) var c:a 25W/m2
LaT: Elpannor kommer i alla sorter & storlekar. -Det finns de som har en minimal vattenvolym och styr elpatronerna efter utekurva (alltså direkt på värmesystemet, dessa kräver en separat vvb) och det finns de som funkar ungefär som en gammal oljepanna (man värmer en större volym till t.ex. 80C och producerar både vv samt shuntar värme till systemet). Installationskostnaden skiljer sig inte
Taxen: Lite text och bilder på sid 8. http://www.tukes.fi/Tiedostot/sahko_ja_hissit/esitteet_ja_oppaat/Se_upp_for_luftledningar.pdf
Mr_Moore: Bygeln sitter på rätt plats. Hoppar ändå inte igång! Motståndet var till för att användas om utomhusgivaren la av.
-PC-: Det var inga problem med oljan, förutom ett, den är slut nu :P Rann lite sakta i -20 bara, men det kunde man ju leva med :)
lordi: [citat] Du kommer att få problem med att pannan och skorstenen begränsar effekten. Du blåser alltså in mer olja och luft än vad pannan kan göra av med igenom skorstenen. Det kommer att sota och ryka in. Du kan säkert bestycka ner brännaren till 22 kW. Är det en 2-stegsbrännare så använd bara steg 1, och bestycka det till 22 kW. Ibland kan man behöva gå ner ytterligare lite lägre
cerwin666: Hej En plasttank från roth kostar inte mycket samt har besiktningsintervall 12år ,dessutom behöver du ingen invalling iaf inte i halmstad kommun om tanken är under 2m3 www.rothscandinavia.se/pdfsve/sbs-03.pdf /Cerwin
elmont: Som mats_o skriver, det är en bluff. 1 kW el in i en elpanna ger 1 kW värme till vattnet, förlusterna som finns är ytterst små så dom är försumbara.
Josth: Många som byter till icke eldat värmesystem glömmer tyvärr att installera ett nytt ventilationssystem och vissa kompletterande radiatorer när skorstenen så att säga "tas ur bruk". Även isolering/tätning av kallvind eller vindsavfuktare behövs normalt när murstocken står ouppvärmd. Mina föräldrar började använda elpatronen i oljepannan från och med slutet av 80-talet och bytte
mycke_nu: [citat] Lagret är franskt, om jag inte är helt fel ute.
Tons: Tack för svaret. Någon som är elkunnig har mätt upp elslingan och konkluderade att steg 1 av elpatronen gått sönder. Han ska köpa en ny patron och byta den.
LaT: Läs här http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/156654-hur-man-injusterar-ett-reglersystem-typ-ta-213-a.html detta gäller generellt, däremot kan det se ut olika på olika typer av pannor/reglersystem. Du kanske inte tjänar rent energimässigt på att köra dit system på "rätt" sätt (jo det gör du men inte så mycket), men du kommer att få jämnare & skönare inneklimat. Om du
LaT: Jag höll på rätt mycket med oljeeldning för 20 år sedan &-} Ett problem som kunde uppstå då var att någon av medbringarna gicj sönder. Mellan pumpen & motorn så sitter det en plastmedbringare skulle jag tro, kolla så att den inte snurrar runt på pumpaxeln. Eftersom detta är en kugghjulspump så sitter det även en medbringare (oftast en mässingskil) som drar med kugghjulet. För att
EyEr0n: [citat] Kan ju vara därför munstycket är igensatt då! Oljefilter skall det vara! Det sitter även ett filter i oljepumpen. Kolla det.
PST: Elvärme ?, Ja då är det nog rimligt med 122kWh/dygn så kallt som det har varit ! (I ett "standard-hus", utan extrem isolering).. Förra vintern hände det att vi drog 180kWh/Dygn i vårt fritidshus i Dalarna trots stödeldning i två vedkaminer !! (Iofs -30 ute men ändå)
Avemo: En fläkt är bra när man skall värma ett rum fort. För varmhållning av ett rum fungerar ett element lika bra. Nackdel med fläkt kan möjligen vara livslängden förutom ljudet. Jag brukar generellt föredra oljefyllda element, men i ett förråd där man normalt inte vistas spelar det ingen roll. Uppvärmning är inte så kinkigt. Se bara till att få en elektronisk termostat så spelar