A
Acer767: Aha, stort tack för svaret. Nu ska jag labba lite
2 svar · 3,9k läst
L
lagueta: Känner någon till den polska elpannan EPCO.L2 som tillverkas av KOSPEL. Min har lagt av och jag behöver komma i kontakt med någon elfirma för reparation.
3 svar · 6,6k läst
H
HSP: en del komuner kräver intyg från saneringsfirma, endel kommuner kräver inte intyg från saneringsfirma, det räcker att husägaren intygar. endel kommuner bryr sig inte alls.... beror på var du bor... Men töms och torkas oljetanken ren invändigt samt proppar påfyllningen, så kan den iaf. inte läcka. Då kan husköparen vara lugn.... Se till att i kontraktet ta upp att oljetanken är
3 svar · 7,1k läst
J
Johan Falk: [citat] Tack för svaren och tipset om reglerenhet. Mycket tacksam för denna hjälp för att komma igång snabbt. :)
3 svar · 8,6k läst
·
L
lordi: [citat] Ok, då skulle jag misstänka att det är något fel på framledningsgivaren, eller utomhusgivaren. Jag hade testat att mäta upp dem iaf.
7 svar · 7,8k läst
·
P
Peter Spansk: så här ser det ut . Det är den svarta som sjunker till kallt . Och då får jag vrida på den som jag har fingret vid för att tempen ska öka. [bild] [bild] [bild]
10 svar · 8,3k läst
·
N
Nerre: De temperaturkrav som finns för utsidan av en radiator måste ju handla om risk för brännskada. Att det är strängare i badrum beror väl på att där är man oftare avklädd, men jag vet inte om jag skulle våga stå en halvmeter från ett 100 grader varmt element i sovrummet och klä på mig på morgonen... Antagligen var kraven mindre stränga förr också, så äldre radiatorer kan nog
12 svar · 20,4k läst
Göran.W
Göran.W: Jag menade mer om bränslet tog slut man hade hemma är det bra att ha en bil att slanga ifrån om man inte kan få tag i bränsle på annat sätt. Elverk är bäst för man behöver ofta ström till kaffe kokare, kyl-frys och liknade med. Det man ska tänka på är att man egentligen behöver värma upp huset eller ström till kyl-frysen dom första 12 timmarna så egentligen klarar man sig ett
26 svar · 25,2k läst
S
Stukad Fotled: [citat] Smart av någon. :) Jag märkte att sidan använder sig av en pop-up för att visa tabellen, så se till att ni inte blockerar pop-ups om ni ska prova den.
6 svar · 9,6k läst
B
Barnrikehuset: Jag var i huset i helgen och vinterbonade lite. Nu är det typ säkrat med SMS-temperaturövervakning, och backup termostatstyrda elelement om oljevärmen/cirkulationspump skulle gå ner av någon anledning. Men själva oljevärmesystemet. Det är inte lätt att höfta något som ger en lagom (låg) temperatur i huset från nu fram till nästa sommar så jag ställde in följande: - Oljepannan
11 svar · 8,8k läst
J
johanpelle: Skaffa en begagnad pelletsbrännare av typ som passar i din oljepanna (står inte vilken) och är av den lättskötta typen så får du billig värme direkt.En ny panna ger mer bekvämlighet knappast mer ekonomi om det är en riktig oljepanna. Varför måste oljepannan bytas ut? Har sålts flera några år gamla Ariterm Biomatic 20 pelletspannor för småpengar i sommar men då gäller det att
5 svar · 5,9k läst
bonnier
bonnier: Kolla om du kan hitta nåt här: http://www.bentone.com/information/mediabank/
1 svar · 5,7k läst
Krilleman
Krilleman: Efter en snabb titt (för jag är nyfiken) så låter ju tankdemontering kalas. Är inte tanken borta på 2 timmar bjuder vi på jobbet! Vi sanerar och demonterar tanken, samt tar med oss plåten. Och dom jobbar i Linköping. http://www.tankdemontering.com/ Det är ju nästan så man hade längtat att ha en egen tank i källaren ;) Och tyvärr så har jag ju inte det...
6 svar · 9,0k läst
P
perkaby: Jag får återrapportera när det är klart om ett par veckor. Har nu fått offert på 1500 kr efter ROT för tömning och rengöring av tanken samt borttagning av påfyllnadsrör. Sandfyllning eller upptagning av tanken ingår då inte.
4 svar · 11,2k läst
S
Siavash Goudarzi: problem solved! det var säkringen i dimmern som hade gått.
4 svar · 6,6k läst
raveper
raveper: Fast de anslutna kablarna verkar ju komma uppifrån, vända i dosan och sen upp igen. Men troligen är det telefon eller ev till dörrklockan.
2 svar · 7,3k läst
·
Haba_tsutt
Haba_tsutt: ...skall ju tilläggas att någon excel kalkyl på detta ovanstående svammel inte finns :D. Vi är ute efter en lösning som är maximalt enkel att sköta samt driftsäker eftersom vi gärna även tillbringar längre perioder 4-5 veckor i stöten på varmare breddgrader. I 3-5 års planen finns också ett takbyte/renovering och i samband med detta skall även utforskas om möjligheten att
6 svar · 7,5k läst
·
peternicklas
peternicklas: Är ett 2 tums lock
1 svar · 5,4k läst
V
Vedeldat: Perfekt! Tackar!
7 svar · 6,4k läst
M
Moomin: Mmm....tror det jag med. Har kontaktat en CTC återförsäljare... får se vad dem säger.
2 svar · 6,3k läst
M
Mattias Johansson: Hallå. Jag har en Bentone 10v. den tuffar och går, Men jag undrar vad justerings skruven på framsidan av brännaren är till för ? Och om någon har en Manual till den på pdf eller liknande. Jag kör nu på en pann temperatur på ca 80grade och tar ut ca 50grader på radiator vattnet. Är det optimalt ? Eller är det bättre/sämre att höja eller sänka panntemperaturen ? Hur mkt kan man
0 svar · 10,1k läst
P
Pannjävel: Ska riva bort den imorgon och kolla om den får någon gnista, sen blir det en sväng till rörkrökarn å köpa ett munstycke så får vi se. Kollade oljeflödet idag och det verkade funka.
2 svar · 7,9k läst
H
huggan: Då blir det ju samma kostnad som jag föreslog. Fast att elda men pellets är dyrare och hur ska du lösa inmatning?
5 svar · 9,2k läst
A
Andreas_H: Kolla så att inte röret alldeles under expansionskärlet är rostigt. Mycket vanligt, ger tråkig vattenskada.
11 svar · 8,7k läst
C
costia: Den nya pumpen kärvade och gick bara ibland.
2 svar · 10,7k läst
·
B
behedwin: Tack. Det löste sig efter att jag plockat ned brännaren flera gånger... Vet inte varför men plötsligt lös lampan bara och den starta.
3 svar · 8,0k läst
N
Nordlid: Svarar på min egen tråd. Fick ett klockrent tips av en snäll kollega. Detta är en adapter för tryckande CTC shuntar. Det finns ett ställdon att köpa till för den som vill, alternativt går det kanske att sätta valfritt ställdon. Det får nog bli en sån. http://www.evrservice.se/sv/montagesatser/
2 svar · 9,9k läst
roland53
roland53: [citat] En liten varning dock. Om det skulle gå fel, och det blir ett spill i marken. Kan kosta skjortan med sanering och hela pådraget. Dölja det? Nja kan för eller senare uppdagas när det börja komma diesel i dagvatten täkter o.dyl. Frågan är vem som blir skadeståndsskyldig/åtalad för miljöbrott. Fastighetsägaren ? Eller den som pumpade oljan? (som naturligtvis är långt
23 svar · 17,5k läst
L
lillalila: Tack snälla ni för fina svar! Jag ska se till att få kollat upp era tips mm. Kan nämna att den där "ventilen" som syns på bilden med plastbyttan mycket riktigt läcker...dock oerhört lite. Jag har skruvat på den men den går bara runt runt som om den greppar?? Vad gäller den blå pumpen på bilden så måste den vara på för att elementen ska funka...den röda pumpen verkar bara
3 svar · 7,0k läst
·
Göran.W
Göran.W: Är det massor med tjära i skorstenen går det kättingssota den. Det man kan göra själv är att undersöka om där är insats rör och är där det och det ser friskt ut i toppen så är det troligen inga problem med skorstenen. I värsta fall får man sätta insatsrör för en kostnad i storleksordningen 20 000 kr
15 svar · 13,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.