8 953 läst ·
18 svar
9k läst
18 svar
BBR-krav på eluppvärmda hus.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är väldigt ofta som elvärme beskrivs som ett sämre miljöval.
Varför är det så?
El är en superb distributionsform med små förluster.
Det var väl därför man introducerade, och propagerade för elvärme under sjuttiotalet.
Nu då "alla" oljepannor byts ut mot bergvärmepumpar ökar naturligtvis elanvändningen för uppvärmning kraftigt.
Med oljeeldning behövdes el bara till matarpumpen (ett fåtal watt) och cirkulationspumpen.
Den senare behövdes dessutom ofta inte, eftersom systemet var konstruerat för självcirkulation.
Men med bergvärme behövs el för cirka en tredjedel av energibehovet för att driva kompressor och pumpar.
Alltså stiger elanvändningen.
Men el är en bra energiform när den kan framställas med små förluster i välkonstruerade kraftverk och distribueras med små förluster.
Skickar man runt energin som värme i fjärrvärmenät försvinner mycket mer energi ut i marken i överföringsförluster.
Och hur effektiv hela energiöverföringskedjan blir beror liksom i el-fallet på hur effektivit man omvandlar energi i kraftverket till värme hos förbrukaren (=egnahemmet).
Att elda ett fjärrvärmeverk med olja ger inga vinster, varken för miljö eller plånbok.
Varför är det så?
El är en superb distributionsform med små förluster.
Det var väl därför man introducerade, och propagerade för elvärme under sjuttiotalet.
Nu då "alla" oljepannor byts ut mot bergvärmepumpar ökar naturligtvis elanvändningen för uppvärmning kraftigt.
Med oljeeldning behövdes el bara till matarpumpen (ett fåtal watt) och cirkulationspumpen.
Den senare behövdes dessutom ofta inte, eftersom systemet var konstruerat för självcirkulation.
Men med bergvärme behövs el för cirka en tredjedel av energibehovet för att driva kompressor och pumpar.
Alltså stiger elanvändningen.
Men el är en bra energiform när den kan framställas med små förluster i välkonstruerade kraftverk och distribueras med små förluster.
Skickar man runt energin som värme i fjärrvärmenät försvinner mycket mer energi ut i marken i överföringsförluster.
Och hur effektiv hela energiöverföringskedjan blir beror liksom i el-fallet på hur effektivit man omvandlar energi i kraftverket till värme hos förbrukaren (=egnahemmet).
Att elda ett fjärrvärmeverk med olja ger inga vinster, varken för miljö eller plånbok.
Vilka kraftverk syftar du då på? Så länge du talar om vattenkraft och vindkraft är jag beredd att hålla med, men om det går via värme är det ytterst dålig verkningsgrad. Kärnkraftverk har en verkningsgrad på under 30%. Andra kondenskraftverk har en aningen högre verkningsgrad, men fortfarande mycket sämre än en dålig villapanna.KnockOnWood skrev:
Jag håller helt med om att distributionsformen är superb, men tyvärr är inte hela kedjan lika bra. Därför klassar jag det som slöseri att värma hus med el.
Erik
Klicka här för att svara
