Olja & El
Fotografen: Så speciellt livsfarliga är de nog inte, men de brukar knäppa och leva om. Byter du så montera dem fast, finns ingen anledning att sätta med stickpropp, blir bara trassel.
Ohlzon: Hej Jag har en CTC Drabant från 1989, varmvattenberedare med vattenburet system monterat uppepå. Har fungerat hyfsat bra med tanke på åldern, men nu när det börjar bli kallt ute har jag märkt att den inte håller temperaturen ut på elementen. Igår när jag kom hem från jobbet justerade jag upp temperaturen med den manuella finjusteringen, 30c ut på elementen. När jag vaknade imorse
Gabbe1: Grön diesel var, i alla fall tidigare, lägre beskattad och användes i tex jordbruksmaskiner, för övrigt är den som vanligt diesel.
Rogman: Tack Andreas, för ditt svar. Även om det blir både billigare och miljövänligare att värma upp huset med el, gällde mina frågor just olja. Men självklart stort tack ändå för din synpunkt. Rogman
Mats: Alltså för det första om du körde på olja, hur mycket olja brukar det gå per år ?
MMR: Ok, ja den nya elpannan står ju nu på det fundament som gamla pannan stod, så det ser man ju inte. Är det inte en konstig placering? Pannan och brännare stod mitt emot dessa rören, mot väggen på andra sidan rummet och tanken då till höger om där jag tar bilden. Känns ju spontant som att rören borde suttit på andra väggen, mellan pannan och tanken. Inte för att det har så mycket
el_richard: 510 liter 6,8 dm * 15 dm * 5dm = 510 Mää. Missade att denna tråd innehöll 2 sidor.
lordi: Yes, it's a mixing valve, or a shuntventil in swedish. Albinpannan is no longer manufactured, but try www.kalixpannprodukter.se They have got some spareparts for Albinpannan in stock.
pyerdarn: sätt dit pellets jävligt fin panna och elda pellets.. stort askutrymme och hyffsad verkningsgrad
Per62: Hej igen Du hade 100% rätt. Jag vred på kran nummer ett och hörde hur vattnet började rinna till inne pannan samtidigt som mätaren på panna och på expansionkärlet steg! :wow: Dock tyckte jag att mätaren på pannan hade sjunkit en bit under natten, men det kanske är inbildning.. Röret som du undrar över kommer inte från expansionkärlet utan passerar bara bakom och ner till
ichgary: Märket har egentligen mindre betydelse.. Välj dom som faller dig i smaken och som du gillar att se på..
lordi: Oj hittade visst en äldre manual som ligger på nätet. Där finns schema för inkoppling till Star med. Kolla denna länken och titta under elinstallation http://www.pelletsshopen.com/pub_docs/files/Värmebaronen/THL_VIKING_BIO_017_utg_2.pdf
Helenelund: Jätte bump! Hur gick det med shunten? fick du den att gå smidigt? höll/håller den för motorstyrning? ser likadann ut som min. samma fel och jag tänkte också montera cbj. :D
lordi: Det blir de säkert. Häromkring finns massor med gamla anläggningar, där det ligger mjukglödgade oljerör utan isolering som är ingjutna. Däremot så drar man i regel rören synliga när man monterar nytt. Tex vid byte av tank. Men jag kommer knappt ihåg när jag driftsatte en ny oljeanläggning senast.. :)
nickeshake: Aha, ja då är det nog tyvärr så. Ja jag jobbar själv på Schneider/gamla TAC så jag har pysslat en del med prylarna. :-)
Timmy_r: Det må jag lov och säga :-) Nu blir det dubbla lager kläder och bränna någon timme innan dusch :-)
undine: Hej pannlampa, tack för svaret! Ja, jag har förstått det också och det spelar mig ingen roll, jag köper gärna en produkt som hantverkaren rekommenderar. Jag vill ha säkerhet och garantier eftersom jag är ny på detta med hus och är lite rädd för vattenläckor. Jag vet inte alls hur maskinerna ser ut, det är säkert skillnad på denna beredaren jag har och om jag ska köpa en ny. Ingen
MrCheng: Jag har ett radhus på samma storlek(2Plan), Min granne använder ca 15000kWh per år. varav 10000är för uppvämning (el). Jag själv kör samma fast kompletterar med luft-luft. Min energi dekl stod 7900kWh för uppvärmning. Men jag lyckades konsumera ca 4000kWh för jan och feb. Köpte direkt då en luftvärmepump. Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Gusten87: Skönt när man får dom svaren man vill ;) Alla papprena är i ordning så det ska nog bara lugnt, men ringer kommunen imon ondubbelkollar då :) Tack! //Anders
jsiei97: [citat] Du är helt rätt på det, och som dom andra säger, shuntautomatiken ska vara styrd av utetemperaturen. Den ser den till att bara skicka fram så mycket som behövs, inte ett dugg extra. Detta leder till att termostaterna inte kan höja högre än vad shuntautomatiken tillåter, däremot kan dom sänka temperaturen om du eldar lite extra i kaminen. Shunten sätter du sedan så du får ca
Marlen Eskilsson: Det är olagligt att elda med spillolja, stänger tråden.
elmont: Dagens L/L VP ger i dom allra flesta fall värme ner till 20 - 30 minusgrader, det är bara några"billiga" ekonomimodeller som stänger av tidigare. Maskiner av lite bättre kvalitet ger vid -20 ca dubbelt så mycket energi som dom drar.
BVP: Vill passa på att tacka då jag hade nytta av den här tråden (och några andra). Rörmokaren hade sannolikt glömt att kolla förtrycket i kärlet innan det monterades (installerade nyligen pannan). Jag fick nu nytta av min frus cykelpump med tryckmätare :-) Det gick att pumpa upp blåsan i kärlet utan att montera bort det, tack och lov. Precis som lordi skriver fick jag se till att hela
ichgary: Värmepumpen på nattetid? Vad har du på dagarna då? Vad har du för värmepump?
lordi: Om den är rätt inusterad och servad i övrigt och ej startar helt oförklarligt ibland, så kan det vara kondensatorn till motorn. Då står den och brummar ett tag sen löser reläet ut. Detta fel är vanligare om den stått still ett tag. Man måste starta och stoppa brännaren många ggr för att felet ska uppstå. Men det kan även vara reläet som spökar.