V
Vaike: Hei, ja jeg vet at det løste seg for deg og at mitt tips kom alt for sent. Men jeg hoppas at tipset kan hjelpe andre som leser dette.:)
20 svar · 21,1k läst
S
salajimmy: [citat] haha bäst hittils!
4 svar · 5,7k läst
S
salajimmy: lite OT men.... ....installerade luftvärmepump för ca ett år sen. Två vintrar, två kalla vintrar.... Fick köpa 4st oljefyllda elradiatorer för å klara kylan, pumpen klarar helt enkelt inte av att få ut värmen över hela huset, sen att den stängs av när de blir kallare än -20 är ju oxå en "kul" detalj.. ( en sanyo pump, kommer inte ihåg modellnamnet, men en sån med fjärr och runt
11 svar · 7,2k läst
Göran.W
Göran.W: Och det blir förhöjd sjävrisk men NÄR det börjar brinna för det lär det göra för eller senare om man förvarar saker på det sättet om man eladar fast bränsle. Förhöjs självrisk brukar ligga runt 25% av skade kostnaden. Man kan även bli helt utan ersättning då det räknas som grov oaktsamhet att förvara saker på det sättet. Inget ska förvaras närmare än 1 meter från pannan.
2 svar · 3,0k läst
P
-PC-: Oki, bara den går 1,6 m³ utan alltför stora problem så är jag nöjd :D Annars får man väl riva isär reläboxen och pilla lite...
12 svar · 22,8k läst
·
D
danielr112: nara grejen som "Massor med belysning" Och "pool" tar ganska mycke ström ;)
91 svar · 21,6k läst
_dalkarl_
_dalkarl_: Nu har jag hittat ett läge som fungerar, om potentiometern bara vrids på så lite det bara går dvs en mm från av. (40grader) så kör den låg effekttill vrider jag den till tex 60 grader så rusar den på 9kw tills maxtermostaten slår till strax över 90 grader. Ang min teori am manuell el så har jag förstått vad Tariffstyrd betyder nu =) Hittade 4 spruckna lödningar, dessa var till
1 svar · 6,1k läst
·
Göran.W
Göran.W: För att göra det enkelt. Om man tankar olja vid behov är nog elen 10-20 öre billigare per kwh om man räknar in alla extra kostnader som sotning och liknande. Tankar man olja vid "rätt" tillfälle är nog kostnaden likvärdig mellen el och olja. Varken el eller olja dock något som känns riktigt bra ekonomiskt. Utan att veta hur stort ditt energi behov är och var huset är så är det
17 svar · 12,4k läst
·
Alpha
Alpha: Visst är det en fördel att fläkten snurrar och fortsätter sprida ut värmen efter att själva elementet slagit ifrån. Men det jag tänkte på är ju att fläkten kanske inte mår nå vidare bra av att gå kontinuerligt(kan vara felstavat), löste det med hjälp av ett tidur som slår av allt 10-15minuter 4ggr/dygn.
7 svar · 3,9k läst
GK100
GK100: Du ska bara behöva L-N-PE till brännaren om max och drifttermostaterna ligger före i pannans interna koppling till anslutningsproppen. Och det ser det ut att göra på din bild av pannans ände där T1-T2 är byglade i kontakten. De två andra trådarna är ofta drift och felindikering dvs fas ut från brännaren som visar drift eller blockerat läge på den. Du kan jämföra med de bifogade
3 svar · 5,1k läst
·
C
Coco Krokodil: Jag kanske var lite otydlig - vi har inga planer på att elda med kaminer mer än för trivseleldning, så mängden ved vi behöver får vi plats med under yttertrappan. Jobbet med en mysig brasa kan jag ta, i övrigt är jag mer lockad av en varmluftspump som sköter sig själv ;).
5 svar · 5,7k läst
·
A
Anna Lilja: tusen tack för all hjälp. jag har kommit en bit på väg med att lära mig det här eller i alla fall reglagen. ska ha hit ett företag som ska fixa elementet, ska be dem visa mig lite oxå. men tack som sagt!
19 svar · 12,9k läst
imported_MaPe
imported_MaPe: Hallå. Är det någon som vet hur och om det går att få upp en CTC Electronic. Den har ju egna kurvor att gå efter och styrs av en utegivare. Nu kör jag den på värsta programet och utan givare, då kommer den upp i 70grader men skulle vilja ha den till 90 om det går. Någon som vet om det går att lura den? Mathias
0 svar · 1,2k läst
O
omix: Jo, det var nog tanken. Men just nu pallar patronen med ett tag till. Får bara vara försiktig med stora höjningar av temperaturen på vattnet i pannan, eller allmänt långa körningar med båda stegen på patronen. Just nu kör jag på 3KW på vardera patronen, dvs steg 1. Om jag vrider upp termostaten på den nedre patronen startar steg 2, så det blir 3+6KW. Under en längre tids körning
17 svar · 6,9k läst
U
Ublegend: Letar lite på trådar i detta ämne.. passar in skapligt här. Dilemma! Har installerat PX21 pelletsbrännare på min gamla oljepanna. Isolerat den gamla vattenberedaren och satt en givare mot plåten där.. startar när vatten/plåten? går ner till ca 60-70grader. Går sedan ganska länge.. lite för länge kanske. (över en timme) Pannan går ca 2-3ggr per dygn. (ca 16kg pellets om dagen går
6 svar · 7,1k läst
prototypen
prototypen: Brinntiden beror på vattenvolymen i pannan OCH hysteresen (temperaturskillnaden mellan tillslag och frånslag) hos termostaten och naturligtvis hur effektbehovet ser ut. Protte
3 svar · 2,0k läst
G
ganskaanonym: Klipper mitt svar från en annan tråd: Vi har en 1,5-plansvilla med källare på 120 + 40 kvm. Källaren är ouppvärmd, förutom tvättstugan. Uppvärmningssystem: Direktverkande el + IVT Nordic luft-/luftvärmepump. 2 personer i hushållet, varav båda duschar minst en gång om dagen. 2 datorer ständigt igång, mycket tv-tittande och tänker i största allmänhet inte speciellt mycket på att
14 svar · 14,6k läst
M
Melpho: Jag tycker att de oljefyllda verkar billigare, iaf om man väljer t ex Gnosjö eller Wösab. LVIs kostar minst det dubbla och det känns inte motiverat. Vill helst inte lägga mer än 700-800 kr per element när jag nu står i färd med att byta ut 3 st i fritidshuset som jag bor i. Några tips på prisvärda element? 700-1000W och 400V. Gärna en storlek å de täcker större delen av fönstrens
6 svar · 3,4k läst
E
elmont: ADAX element Typ VL 9xxE är 14 cm höga genomströmningselement av högsta kvalitet.
2 svar · 3,9k läst
D
D&K: Det brinner i pannan nu. Vet inte var det var för fel. Har ställt upp elektrodavståndet till 6 mm. Vi körde brännaren utanför pannan utan diesel och såg och hörde hur det gnistrade. Gnistorna borde slå över även med kort avstånd - kanske inte dieseln tände om gnistan var för liten. Vi får se nästa gång den ska tända hur det funkar fortfarande.
5 svar · 7,0k läst
E
elmont: Genomströmningselement med elektroniska "termostater" fungerar bäst, men vill man spara energi finns det bara en väg att gå och det är att sänka medeltemperaturen i rummet.
3 svar · 3,0k läst
knekten
knekten: En utav mina grannar har "nödeldat" i sin kombipanna i snart 26år:rolleyes: Dock så går det dubbelt så mycket ved.Så det är nog inget man ska rekomendera..:) Bättre iså fall bygga om oljetanken till acktank o införskaffa en ren vedpanna.
2 svar · 5,0k läst
O
olle45: Hej alla Som fortfarande eldar med Olja.... Lite tips som bör göras vid varje tankning av olja..... Olja kan hålla olika viskosite = mindre eller större oljedroppar som ska gå igenom det lilla hålet i munstycket ! Sedan kan Eldnings oljan innehålla ( RME = biologisk olja ) denna olja har högre flampunkt och behöver i många fall förvärmare som värmer oljan innan den når
12 svar · 22,4k läst
slaskman
slaskman: Morsans gjutna panna från 1958 tuffar på fortfarande, ctc 1200 pannor (som också går på el)hittar begagnade på blocket för 3000 kr och uppåt. Oljebrännare från 400. Ojepannor är nåt alla slänger ut och ingen sätter in idag. Kör själv pellets i min ctc1200 som var alldeles för nyinstallerad i vårt nyköpta hus för att slängas ut
9 svar · 7,9k läst
M
Mats: Antingen har man en eller trefas så den frågan blir enkel. Vad det kostar är en helt annan fråga. Ni får ju elen någonstans ifrån om det sen är via luftledning eller markkabel, kan den befintliga installationen användas eller måste den bytas... LIte bilder på hur det ser ut idag kan hjälpa till lite, det bör gå att besömma vad det är för kabel tex.
1 svar · 3,0k läst
jesped
jesped: Jag har nog svårt att tänka mej flytande 100%ig biobränslen till uppvärmning inom överskådlig framtid. Dito för motorbränsle är i sin linda och lika kostsamt som fossila. Vidare är dagens "bio-diesel" mera känslig för både temperatur och åldring. Din tank innehåller troligen rester av fossilt bränsle och ingenting är evigt, inte ens plasttankar ... Jag skulle tro att klokast, om
3 svar · 2,2k läst
P
-PC-: Vad kan vara normal tid för att värma pannan? Jag har en Eryl T2 från -73, specad på 30kw, men om det är olja eller ved vet jag inte, men någon vedpanna är det inte i.a.f. enligt sotaren. I alla fall så fyllde jag pannan med vatten (enbart pannan) och körde igång oljebrännaren (Bentone Beo 10V). Starttemperatur borde väl vara runt 10°C, eftersom jag precis fyllt på. Efter en timme
0 svar · 1,8k läst
P
-PC-: Hehe, gör så du. Oljepriset lär nog inte gå ner...
4 svar · 13,7k läst
W
withnail: Glömde bild, här är den
1 svar · 2,3k läst
·
A
AnteB: Har du försökt sälja den innan du börjar kapa ner den? Mycket enklare, om du inte vill ha plåten till nåt kul?!? Jag har testat både tigersåg och rondell, båda är rätt jobbiga (särskilt om man är ensam)skärbrännare eller plasma är nog ganska överlägsna. Med en bra plasma är det inte jobbigare än att skära tapeter. Och ja, det kan börja brinna eller explodera så länge det
7 svar · 7,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.