Olja & El
Anna Lilja: Oki tack så mycket! Som ngn skrev, att det är varmt och gott är ju värt en del oxå!
lordi: [citat] Aha ok det kan ju vara oljan då. Bra att det löste sig. Har du ettrörssystem så ska det bara vara ett rör inkopplat, alltså ingen återledning till tank. Men jag rekommenderar inte att köra på ettrörssystem. Då är det bättre att ha en tigerloop monterad istället. Då har du en sugledning från tanken till loopen, och tvårörs därifrån till brännaren. Det mår pumpen
il_duce: Tack för alla svaren! Troligtvis var huset inte vattenburet från början, antagligen gjordes detta senare. Finns 2 kakelugnar och en öppen spis som iof kommer användas, men inte som primär värmekälla. Troligtvis komme det gå bra men man är alltid orlig för fukt (husets värsta fiende?) :S
BaggenMath: Sitter och väljer Elbolag i Nacka (det ska var rörligt, basta). Kommunen samarbetar med Mälar Energi som ger ett pris på inköp+2,9öre/kWh i påslag + energiskatt + el-certifikat + moms och årsavgift. När jag läser på compriser.se så får man påslag och elcertifikat i en och samma post. Min fråga är om el-certifikat kan vara en varierande kostnad beroende på bolag. Mälarenergi kör
Avemo: För skorstenspipor brukar gälla att de måste kontrolleras av sotare innan de tas i bruk om de varit oanvända under lång tid. (Lång tid är ett par år). Jag torr inte att det görs undantag för att det är en fotogenkamin det rör, men vet inte säkert. Erik
TOBBE E: Vill man inte lyfta ett finger för att få värme/varmvatten så är väl vp det bästa alternativet.
tlundberg: Har läst mycket om 1-wire senaste dagarna. Blivit riktigt sugen :) Börjar med en vanlig elpatron, så får vi se vart det leder sen. Elpatronsvalet får väl bestämmas av vad den lokala rörkrökaren säljer...
psau: Hehe såg inte att det var en gammal post, grattis!
mikaelbe: Min mamma vägrar tyvärr byta till fjärrvärme, men då vore det bra om hon kunde få monterat en shuntstyrning på sin panna åtminstone. Den manuella shunten är av den sorten att den skall tryckas in. Är det någon som har en styrning på en CTC 265B och kan ge lite uppgifter om något lämpligt som passar? De flesta styrningar är av typen vridande, men ESBE skall ha adaptrar för att
tille1: Hej Nån som har erfarenhet av ahlsells egna elradiatorer ? både montering o livslängd Mvh Tille
Nimajneb: [citat] Beror på temperaturen just nu samt höjden från pannan till översta radiatorerna. Här får du reda på allt: http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=11&id=34&artlang=sv
joawol: Vi är inne på samma linje som du Göran och har köpt några värmefläktar som får värma upp villan under några veckor. Duscha gör vi på jobbet och hos kompisar. Tack för alla svar...
Patrik79: Ta reda på vad det är för brännare,.. kanske en alloljebrännare.. då kan du i princip elda all olja :) billigare än så kan man ju inte få :)
Majgårdarna: Det är ju inte säkert att priset kommer öka i framriden. Jag tror vi kommer få ett stort effekt överskott i framtiden. Vi ligger ju redan bland toppen i Europa http://www.energy.eu/#Domestic
ftj: Någon som kännar TMV el-pannan av typ Electra 14 (år 1982)? Först: ursäkta mitt dansk-svenska! Men jag har en fråga då jag efter 2 års renovering har kommit till pannan, som sista led i värmesystemet. Min befintliga panna er en TMV el-panna typ Electra 14 från 1982. Någon gång skal denna bytas till en ackumulator för sol och vp. Jag funderar på att docka vp till det befintliga
Josth: All luft i utrymmet ska helst bytas ut helt inom 2 timmar för att den ska vara fräsch och syrerik. Detta kräver normalt uteventil i väggen plus en frånluftfläkt i lägenheten. Självdrag ger sämre ventilation. En klädkammare saknar ofta ventilation.
Mats: man kan ju klä dem lite för att snygga till fasaden men nä tack, ingen hötork för min del :)
lordi: Jepp, ställ dem på ca 10 graders skillnad. På så vis är bara det antal patroner som behövs för tillfället tillslagna.
CurreOrrell: Bor i bostad med frielsavtal på 4000kW eller nåt liknande (Har inte sett det skriftliga avtalet, men vi har iaf frielsavtal) Finns det något att tjäna på att gå med i kundkraft? Någon som har erfarenhet om detta? Tänkte fråga runt lite innan jag kontaktar ovannämnt bolag, så jag vet om det ens är mödan lönt... mvh CUrre
Texas: Aha, jag får tappa ur den då och hälla i Absol och ta fram tigersågen helt enkelt. Tack för svar. [citat] Inte jag iaf. ;) [citat]
racebubbla: d^_^b Tack för hjälpen, har nu fått tag i rätt mätare. Det var en mano-clock kombi med överfyllnadsskydd. :)
MeraMer: Tack för alla tips :) Det visade sig att det var en liten liten skruv som hade lossnat, som håller fast shunten vid shuntmotorn. Har kopplat från givaren & reglercentralen och monterat bort shuntmotorn. Sköter shunten manuellt, får väl se hur pyssligt det blir till hösten, men nu har vi ju cirkulationspumpen avslagen ändå för att det är tilräckligt varmt. Om det blir för jobbigt så
Göran.W: Sotaren är nog det lilla problemet. Skulle det börja brinna så höjs självrisken i bästa fall till 25% och i sämsta fall uteblir ersättning helt iom det skulle kallas grov oaksamhet att ha en varmlufts panna i garaget som inte är godkänd. Har du aldrig bilar i garaget kan du säkert anmäla ändrat användnings område till förråd men det får väl gå genom byggnadsnämden då. Och
skogstomten: Vi hade en likadan och jag har för mig att atomatiken i din panna motionerar cirkulationspumpen regelbndet på sommarläget. Kolla i instruktionsboken
prototypen: Investera i en shuntautomatik (med innegivare) då blir det den temperatur du har ställt in oavsett utomhustemp. När du är där så ställ vredet på 20-21 grader och när du åker 10-15 grader så sköter det sig självt. Automatiken kostar från 1700 och uppåt och med den styrning du kör med nu kommer du snabbt att tjäna in dess pengar som automatiken kostar. Protte
Litskog: Vill bara inflika att vi har en CTC1100 -93:a, och den är kombinerad olja och el.