Hej !
Jag bor i en BRF och tänkte ombesörja byte av min elmätare i källaren från enfas- till trefas-mätare. Anledningen är att det blir allt svårare att hitta spisar för enfas och dessutom så går säkringen när man kör alla plattor och ugnen samtidigt, vilket frugan gör emellanåt.
Föreningen har inga problem med att jag byter elmätare så länge en behörig elektriker gör jobbet.
Eftersom vi i vår förening köper in elen gemensamt så behövs det inte en mätare som är fjärravläsningsbar och därför köpte jag in en elmätare (Siemens Landis +Gyr) för ändamålet.
Landis + Gyr
Nu har jag fått höra att elmätaren inte skulle rymmas. Mja, inte så egentligen, för elmätaren ryms men snarare att jordfelsbrytarna inte skulle rymmas.
Elmätaren ryms alltså lätt och enkelt som ersättare för den gamla "snurrmätaren" men den fyrkantiga plattan (där man kan se en säkring samt en huvudbrytare) skulle behöva ersättas.
Går det att göra ?
Två grannar har bytt elmätare, men deras elektriker har "tvingat" dem att köpa nya elmätare för dryga 2000 kronor, något som jag helst slipper. (Se bild nedan)
Frågan är nu alltså om det finns något bra sätt att byta ut nedanstående frontplåt för att på så sätt kunna få plats med tre jordfelsbrytare / säkringar ?
(Huset är byggt 1958)
Tack på förhand,
Magnus
Jag bor i en BRF och tänkte ombesörja byte av min elmätare i källaren från enfas- till trefas-mätare. Anledningen är att det blir allt svårare att hitta spisar för enfas och dessutom så går säkringen när man kör alla plattor och ugnen samtidigt, vilket frugan gör emellanåt.
Föreningen har inga problem med att jag byter elmätare så länge en behörig elektriker gör jobbet.
Eftersom vi i vår förening köper in elen gemensamt så behövs det inte en mätare som är fjärravläsningsbar och därför köpte jag in en elmätare (Siemens Landis +Gyr) för ändamålet.
Landis + Gyr
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag fått höra att elmätaren inte skulle rymmas. Mja, inte så egentligen, för elmätaren ryms men snarare att jordfelsbrytarna inte skulle rymmas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elmätaren ryms alltså lätt och enkelt som ersättare för den gamla "snurrmätaren" men den fyrkantiga plattan (där man kan se en säkring samt en huvudbrytare) skulle behöva ersättas.
Går det att göra ?
Två grannar har bytt elmätare, men deras elektriker har "tvingat" dem att köpa nya elmätare för dryga 2000 kronor, något som jag helst slipper. (Se bild nedan)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är nu alltså om det finns något bra sätt att byta ut nedanstående frontplåt för att på så sätt kunna få plats med tre jordfelsbrytare / säkringar ?
(Huset är byggt 1958)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand,
Magnus
Anledningen till att elektrikerna har satt en normkapsling med nya grejor är helt enkelt att det är betydligt enklare (mindre tidskrävande) att göra så och därmed billigare i slutändan. Och det är inte jordfelsbrytarna man ser på bilden, det är dom nya huvudsäkringarna i form av dvärgbrytare.
Men den stora kostnaden är att konvertera övrigt (ny stigare,ny central i lgh) från 1-fas till 3-fas.
P.S. be en moderator att flytta tråden till EL-forumet, så kommer du nog att få fler svar.
Men den stora kostnaden är att konvertera övrigt (ny stigare,ny central i lgh) från 1-fas till 3-fas.
P.S. be en moderator att flytta tråden till EL-forumet, så kommer du nog att få fler svar.
Ja...med tanke på att det ändå måste sättas nya huvudsäkringar så hade nog jag valt alternativet som de andra redan fått för att slipp ett ev byte av hela mätarblocket.
Du kan säkert hitta duglig mätare för normkapsling för ett drägligt pris.
Alltså...att hitta plåt går säkert från något renoveringsobjekt men att sedan få in alla detaljer till säkringarna, dvs hållare, fasskenor osv osv osv innebär byte av hela det blocket som din mätare sitter på och helt plötsligt så var alternativet som dina grannar fått både billigare och smidigare.
Du kan säkert hitta duglig mätare för normkapsling för ett drägligt pris.
Alltså...att hitta plåt går säkert från något renoveringsobjekt men att sedan få in alla detaljer till säkringarna, dvs hållare, fasskenor osv osv osv innebär byte av hela det blocket som din mätare sitter på och helt plötsligt så var alternativet som dina grannar fått både billigare och smidigare.
Redigerat:
Tack för bra svar !
@Alredo : Du har helt rätt. Visst ska jag ha jordfelsbrytarna i lägenheten. Det är rena säkringar som sitter i källaren.
@snaggletooth: Du har också helt rätt såklart. Kostnaden för projektet är i storleksordningen 8 kkr, där som du säger en del av prisbilden är att dra ny 3-fas stigare till lägenheten samt att bygga ut centralen i lägenheten så att man kan byta ut enfas säkringen till tre-fas. De grannar som har gjort jobbet har fått en ny normkapsling med 3 stycken 1-fas säkringar (för spis). I övrigt har man (för mig lite underligt) inte bytt jordfelsbrytare från den 1-fas brytaren som finns eftersom hela lägenheten i övrigt går på en enda fas.
Grannarna har fått betala 2000 kronor för enkom elmätaren..
@glufsglufs: Du har ju också rätt såklart. En massa plåtjobb som kommer att kosta avstängd el och mer pengar låter inte lockande...
Sista frågan dock:
Vad tror ni om att sätta följande i en normcentral ? Denna elmätare verkar ju rätt billig....
http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/104-3-fas-elmatare-for-dinskena.html
(Om någon moderator läser detta så får den gärna flytta min tråd eftersom jag uppenbarligen lade frågan fel
)
@Alredo : Du har helt rätt. Visst ska jag ha jordfelsbrytarna i lägenheten. Det är rena säkringar som sitter i källaren.
@snaggletooth: Du har också helt rätt såklart. Kostnaden för projektet är i storleksordningen 8 kkr, där som du säger en del av prisbilden är att dra ny 3-fas stigare till lägenheten samt att bygga ut centralen i lägenheten så att man kan byta ut enfas säkringen till tre-fas. De grannar som har gjort jobbet har fått en ny normkapsling med 3 stycken 1-fas säkringar (för spis). I övrigt har man (för mig lite underligt) inte bytt jordfelsbrytare från den 1-fas brytaren som finns eftersom hela lägenheten i övrigt går på en enda fas.
Grannarna har fått betala 2000 kronor för enkom elmätaren..
@glufsglufs: Du har ju också rätt såklart. En massa plåtjobb som kommer att kosta avstängd el och mer pengar låter inte lockande...
Sista frågan dock:
Vad tror ni om att sätta följande i en normcentral ? Denna elmätare verkar ju rätt billig....
http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/104-3-fas-elmatare-for-dinskena.html
(Om någon moderator läser detta så får den gärna flytta min tråd eftersom jag uppenbarligen lade frågan fel
För ditt syfte så ser jag inget fel alls i att använda den mätaren.
varför inte montera den mätaren du köpt, och sedan montera en mindre normkapsling ovanpå plåten där din huvudsäkring och huvudbrytare sitter nu, man tar alltså bort HB och säkringshållare, monterar sedan normkapslingen över dessa hål, som kan användas som kabelgenomföringar.
@electrocuted : Jag hade tyckt att det var en alldeles lysande idé men tydligen ville inte elektrikern det när grannen hade försökt. Jag antar att elektrikern ansåg att man var tvungen att lätt komma åt det som ligger under.
(Det är egentligen inte så mycket som finns under, utan egentligen en bara en rejäl klämma från de tre faserna som går mellan elskåpen)
Nå, nu har jag returnerat elmätaren (tack till Energibutiken) och funderar på om jag ska köpa en tvåradig modulbox (dvs. 2 x 8) för att få plats med säkringar samt en annan mätare.
(Det är egentligen inte så mycket som finns under, utan egentligen en bara en rejäl klämma från de tre faserna som går mellan elskåpen)
Nå, nu har jag returnerat elmätaren (tack till Energibutiken) och funderar på om jag ska köpa en tvåradig modulbox (dvs. 2 x 8) för att få plats med säkringar samt en annan mätare.
Jag skulle säga nytt mätarblock och sen använda mätaren du redan har skaffat. Arbetsmässigt är det inte mer att göra än lösningen med normkapsling och jag tror att pengarna är ganska lika. Dessutom vill jag påstå att det är den mest korrekta lösningen.
@larssaman : Ah, tack för tipset... Nu vet jag inte vad dessa mätartavlor kostar, men jag anar nästan att detta blir lika dyrt (eller dyrare) jämfört med att installera en ny elmätare.
Mitt initiala mål var nämligen att få ner kostnaden för en ny 3-fas elmätare från c:a 2000 kr till runt 500... Börjar dock ana att jag är naiv på den här punkten... Kanske lika bra att slanta upp och gilla läget...
Mitt initiala mål var nämligen att få ner kostnaden för en ny 3-fas elmätare från c:a 2000 kr till runt 500... Börjar dock ana att jag är naiv på den här punkten... Kanske lika bra att slanta upp och gilla läget...
Mätaren du har köpt kan du ju använda med denna lösning. Jag tror dock att du kan få en mätare i princip gratis om du pratar med din nätägare. De gamla mätarna som satt före man gjorde om till fjärravläsning ligger i drivor hos de flesta nätägarna. En påse bullar så är nog en din. Värt att kolla upp i alla fall. Då är det ju bara mätarblocket du behöver köpa, eller rättare sagt din elinstallatör.
