Hej
Vi har en gammal hedrlig combi-panna av märket CTC 265.
Grejen är att den börjat väsnan när man använt varmvatten
i någon kranarna, Det är svårt att beskriva men det är som om det
smäller och fräser i den. Smällarna återkommer ca varannan sekund.
Det håller på så mellan 30-60 minuter, sen slutar det igen.
Finns det någon vis person som kan utifrån bilden se om någon
mätare står tokigt på något sätt och var jag i så fall skall justera
(om det går). Ska också passa på att säga att visaren på
expansionskärlet står i bott, visar inget tryck alls. Det har den
gjort tidigare
Otroligt tacksam för alla tips!!!
Per
Vi har en gammal hedrlig combi-panna av märket CTC 265.
Grejen är att den börjat väsnan när man använt varmvatten
i någon kranarna, Det är svårt att beskriva men det är som om det
smäller och fräser i den. Smällarna återkommer ca varannan sekund.
Det håller på så mellan 30-60 minuter, sen slutar det igen.
Finns det någon vis person som kan utifrån bilden se om någon
mätare står tokigt på något sätt och var jag i så fall skall justera
(om det går). Ska också passa på att säga att visaren på
expansionskärlet står i bott, visar inget tryck alls. Det har den
gjort tidigare
Otroligt tacksam för alla tips!!!
Per
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, du har helt tappat trycket i pannans varmvattenkrets, du måste fylla på vatten, vilket görs på någon liten kran/ventil som ansluter från inkommande vatten/tappvarmvatten mot kretsen som expansionskärlet hänger på, inte sällan är det i närheten av expansionkärlet, en liten blå kran. Ta en bild som visar hur det ser ut över pannan så kanske vi kan se var den sitter.
Med viss risk för att anledningen till att du har noll tryck i i systemet är att något gått sönder någonstans, annars har du antagligen någon form av läcka någonstans, eller så har du luftat elementen friskt nyligen
Fyll på tills det är ca 1 bar, strax under den röda nålen.
Det som fräser och slår är sannolikt luft i cirkulationspumpen, som eventuellt kan behöva luftas när du fyllt på vatten.
Med viss risk för att anledningen till att du har noll tryck i i systemet är att något gått sönder någonstans, annars har du antagligen någon form av läcka någonstans, eller så har du luftat elementen friskt nyligen
Fyll på tills det är ca 1 bar, strax under den röda nålen.
Det som fräser och slår är sannolikt luft i cirkulationspumpen, som eventuellt kan behöva luftas när du fyllt på vatten.
Redigerat:
Jag skulle tro följande
5. Blandningsventil med vilken du ställer in temperaturen på tappvarmvattnet.
4. Radiatorkretsen, framledning, ventil för att strypa så inte hela husets radiatorkrets töms på vatten om du ska byta/serva cirkulationspumpen.
3. Samma som 5 fast i den andra bilden
2. Radiatorkretsen, returledning, motsvarande som 4.
1. Påfyllning av vatten i radiatorkretsen.
Alla ventiler utom 1 bör vara normalt öppna, och 1 bör vara normalt stängd, om det är som jag tror. 3/5 är en blandingsventil så den är inställd i ett mittenläge för att ge lagom tappvarmvattetemperatur.
Du ska alltså öppna 1 för att fylla på med vatten.
Det vore intressant att veta var det röret mitt i bild som kommer ut ur mitten på pannan och går till expansionskärlet och in genom väggen tar vägen på andra sidan väggen?
5. Blandningsventil med vilken du ställer in temperaturen på tappvarmvattnet.
4. Radiatorkretsen, framledning, ventil för att strypa så inte hela husets radiatorkrets töms på vatten om du ska byta/serva cirkulationspumpen.
3. Samma som 5 fast i den andra bilden
2. Radiatorkretsen, returledning, motsvarande som 4.
1. Påfyllning av vatten i radiatorkretsen.
Alla ventiler utom 1 bör vara normalt öppna, och 1 bör vara normalt stängd, om det är som jag tror. 3/5 är en blandingsventil så den är inställd i ett mittenläge för att ge lagom tappvarmvattetemperatur.
Du ska alltså öppna 1 för att fylla på med vatten.
Det vore intressant att veta var det röret mitt i bild som kommer ut ur mitten på pannan och går till expansionskärlet och in genom väggen tar vägen på andra sidan väggen?
Hej igen
Du hade 100% rätt. Jag vred på kran nummer ett och hörde hur vattnet började
rinna till inne pannan samtidigt som mätaren på panna och på expansionkärlet
steg! :wow:
Dock tyckte jag att mätaren på pannan hade sjunkit en bit under natten, men det
kanske är inbildning..
Röret som du undrar över kommer inte från expansionkärlet utan passerar bara
bakom och ner till golvbrunnen. Det kom ifrån andra sidan väggen och därifrån ifrån
vinden. Antagligen är det röret som kom från expansionkärlet då det tidigare fanns
på vinden (används ej idag).
Tusen tack för din eminenta hjälp!
Kanske man får passa på att fråga vilken av kranarna jag ska stänga då jag
inom kort ska koppla ur/bort elementet i badrummet uppe?
Är det bara att
stänga eller måste man tänka på något mer??
Ha en bra helg!
Per
Du hade 100% rätt. Jag vred på kran nummer ett och hörde hur vattnet började
rinna till inne pannan samtidigt som mätaren på panna och på expansionkärlet
steg! :wow:
Dock tyckte jag att mätaren på pannan hade sjunkit en bit under natten, men det
kanske är inbildning..
Röret som du undrar över kommer inte från expansionkärlet utan passerar bara
bakom och ner till golvbrunnen. Det kom ifrån andra sidan väggen och därifrån ifrån
vinden. Antagligen är det röret som kom från expansionkärlet då det tidigare fanns
på vinden (används ej idag).
Tusen tack för din eminenta hjälp!
Kanske man får passa på att fråga vilken av kranarna jag ska stänga då jag
inom kort ska koppla ur/bort elementet i badrummet uppe?
stänga eller måste man tänka på något mer??
Ha en bra helg!
Per
Klicka här för att svara
