1 967 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Virke av typen "blockhusbrädor" hur hittar man det?
Har ett sommarhus i Danmark byggt i trä. Det har byggts och byggts om under tre epoker vad det verkar. Alla tre med "blockhusbrädor", det vill säga brädor som har en rundad snarare än rak utsida.
Första gången med stora rejäla brädor, rundningen är mest upptill pch nedtill, mitten av brädan är rak. Sista gången med ganska små brädor rundningen är över hela brädan som är rätt klen.
Är det någon som vet var man kan hitta denna typ av ytterväggsbrädor med välvd istället för rak utsida, och med någorlunda tjocklek? De enda jag lyckats hitta i Danmark är ganska smala och klena.
--- Mats ---
Första gången med stora rejäla brädor, rundningen är mest upptill pch nedtill, mitten av brädan är rak. Sista gången med ganska små brädor rundningen är över hela brädan som är rätt klen.
Är det någon som vet var man kan hitta denna typ av ytterväggsbrädor med välvd istället för rak utsida, och med någorlunda tjocklek? De enda jag lyckats hitta i Danmark är ganska smala och klena.
--- Mats ---
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
den senare varianten låter som stockpanel, men det känns som att du borde sett den hos din byggvaruhandlare så jag anar att det kanske inte är det du menar, eller så är dimensionen för liten...
/U
/U
Tack, det är stockpanel, och det är dimensionen jag inte kunnat hitta för att jag kallat den fel sak. Men nu när jag har sökordet hittar jag det på nätet. Den jag hittat här i Danmark är bara 85 hög.ullberg skrev:
--- Mats --
Klicka här för att svara