13 427 läst ·
3 svar
13k läst
3 svar
Hjälp med ritning - stabil, rullbar blomlåda med spaljé... hur bygger man en låda?
Hej
Jag tänkte bygga en låda ca 90x45 cm med spaljé till uteplatsen. Den ska ha hjul och gå att rulla.
I lådan ska 2st blomlådor med måtten bxhxd 89x13x18cm få plats. Mellan dem bygger jag en spaljé av 4x7cm regel och tvärliggande ribbor a la läkt.
Ska även klä själva lådan med läktvirke.
Jag bifogar en skiss hur jag funderar... (döm inte för hårt, jag är ingen snickare )
Jag tror att jag behöver bygga lådans ram av t.e.x 2,5x2,5" regel? Men ska hörnor geras eller läggas omlott osv?
Hur skulle ett proffs bygga en låda i trä?
Jag tänkte bygga en låda ca 90x45 cm med spaljé till uteplatsen. Den ska ha hjul och gå att rulla.
I lådan ska 2st blomlådor med måtten bxhxd 89x13x18cm få plats. Mellan dem bygger jag en spaljé av 4x7cm regel och tvärliggande ribbor a la läkt.
Ska även klä själva lådan med läktvirke.
Jag bifogar en skiss hur jag funderar... (döm inte för hårt, jag är ingen snickare )
Jag tror att jag behöver bygga lådans ram av t.e.x 2,5x2,5" regel? Men ska hörnor geras eller läggas omlott osv?
Hur skulle ett proffs bygga en låda i trä?
Två saker jag glömde... eftersom jag ska stoppa ner två blomlådor,en blomlåda på varje sida om spaljén, så kan nog inte ramens "hörnstolpar" sticka upp i hörnorna inuti lådan eftersom de då hamnar i vägen. Kanske får används någon form av vinkeljärn längst upp?
Den andra saken är att lådorna behöver någon form av stöd i lådan, i alla fall på två ställen tror jag.
Den andra saken är att lådorna behöver någon form av stöd i lådan, i alla fall på två ställen tror jag.
Det finns många sätt att bygga på men jag skulle bara vilja tipsa om att man inte får glömma dräneringen. Jag har byggt några enkla lådor med spontat panelvirgke som jag klätt invändigt med byggplast. Botten lutar mot mitten där det är ett hål rakt ned för dräneringen. Bäst att vara beredd på en regnig sommar!
Klicka här för att svara