Ngn som har ngt bra eller dåligt att säga om Enbär som träslag?
Tänkte bygga några enklare leksaks armborst till ungarna och har hört att enbär ska vara bra bågmaterial...

När jag var liten och gjorde pilbågar så var en the shit, och jag vill minnas att de höll väldigt mycket bättre än det mesta. Använde tennissträngar som "snöre"

Coolt! Tack för ditt svar! Har svårt att hitta info på nätet om just Enbär...

Robin Hood och grabbarna använde ju idegran och en är väl snarlikt.

Träslaget heter En eller ene men inte enbär :) det är ett utmärkt trä till båge alternativet är undertryckt gran som det blir lite mer snärt i.

Enbär är blå och används bl.a. till gin och matlagning ;)
Däremot "eneträ" används till snickerier.
Enbärsvirke måste vara en lokalbenämning.

Hrm har kanske blandat ihop saker och ting. Läste på en egnels sida om Common juniper vilket översatt Enbuske.
Eneträ it is then

Ene var ordet sa Bill ordet var ene sa Bull:) Stämmer det som säjs i tråden. När jag var liten använde vi något som vi kallade "pilbössa" Dvs vi formade ett gevär av grovt spontat virkde där honsponten fick styra hemsnickrade pilar. Som "krut" använde vi morsans konservring som spikades fast i "pipslutet" och spändes mot kolven. Sedan avfyrade vi genom att med tummen lossa ringen. Jag lovar att det var fart på pilskottet. Men nu till ämnet. Vi utvecklade vapnet genom att göra ett armborst av pilbössan då använde vi enestörar som vi skalade och torkade. Funkade utmärkt till armborstet. Ene och gran funkar både som bågämne.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.