53 991 läst ·
10 svar
54k läst
10 svar
Ta bort tejp-kladd från trä!?
Hej
Vad är det bästa medlet för att få bort kladd ifrån maskeringstejp från obehandlat trä?
Jag har maskerat en del och resten har jag oljat med kinesisk olja (Tung olja), och nu när jag tar bort tejpen är det kladd kvar. Det är en ömtålig detalj som man inte kan använda sandpapper eller fil på. Det är renovering av trummor.
tack på förhand!
Vad är det bästa medlet för att få bort kladd ifrån maskeringstejp från obehandlat trä?
Jag har maskerat en del och resten har jag oljat med kinesisk olja (Tung olja), och nu när jag tar bort tejpen är det kladd kvar. Det är en ömtålig detalj som man inte kan använda sandpapper eller fil på. Det är renovering av trummor.
tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Håller med Moki, jag använder ofta limtvätt för att ta bort rester efter diverse tejp och etiketter hellre än att börja skrapa och slipa vilket oftast skadar ytan. Limmet brukar gå bort snabbt och lätt utan att man behöver anstränga sig speciellt mycket. Man skall dock komma ihåg att limtvätt är en blandning av sprit, aceton och lacknafta så känsliga ytor skulle eventuellt kunna ta skada. Själv har jag aldrig lyckats tvätta bort något som inte skulle bort men det kan ju vara värt att ha i åtanke om det t.ex. är någon känslig lack på ytan. I fallet med obehandlat trä bör det inte vara några problem.
Bensin är oftast absolut bäst mot klisterkladd enligt min erfarenhet. Är träet obehandlat borde det inte ta någon jätteskada av det heller.
Hehe, på jobbet brukar vi skoja om att den nog fungerar lika bra på hjärnceller också =D Men inget lösningsmedel är väl särskilt bra i det avseendet. Just den där luktar riktigt giftigt dock. En del plast tål den inte så bra heller, men det är ju inte så intressant i just det här fallet.MMR skrev:
Tummor skall man ju spela på så dom kan ju inte vara så ömtåliga
Är det trästommen eller är det någon metall del.
Aceton lämnar väldigt sällan något efter sig på rent trä. Och är det en metall del så är det bara att köra.
Gammal trummis
Pär
Är det trästommen eller är det någon metall del.
Aceton lämnar väldigt sällan något efter sig på rent trä. Och är det en metall del så är det bara att köra.
Gammal trummis
Pär
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden