Hej!
Imorgon får jag en leverans virke som jag kommer behöva lagra en tid det är mestadels lönn, ek och bok samt ett par skivor björkplywood. Hur ska man bete sig för att det inte ska bli propellrar av alltihop?
Mvh
Carl Magnus
Imorgon får jag en leverans virke som jag kommer behöva lagra en tid det är mestadels lönn, ek och bok samt ett par skivor björkplywood. Hur ska man bete sig för att det inte ska bli propellrar av alltihop?
Mvh
Carl Magnus
Okej =) ska man måla ändträet med något?
Jag lagrar virke på olika ställen, ute och inne. Min metod är att skruva ihop ramar som jag lägger virket i. Sedan kilar jag fast det så att det inte kan röra sig.
Fungerar utmärkt, virket till ramarna kan var enkelt och med fogsvans och skruvdragare är bygget enkelt.
Fungerar utmärkt, virket till ramarna kan var enkelt och med fogsvans och skruvdragare är bygget enkelt.
Men vad händer när du väl tar bort virket ur sin fastspänning?asgo skrev:
Kom på att jag kan visa en bild.
Jag har hängt upp en stor planka i taket där den har torkat. En bit har jag tagit så den når inte riktigt fram till sista ramen men den är så torr nu så det gör inget.
Undre balken i ramen är löst ilagd så jag kan ta ut eller ligga in virke efter behov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har hängt upp en stor planka i taket där den har torkat. En bit har jag tagit så den når inte riktigt fram till sista ramen men den är så torr nu så det gör inget.
Undre balken i ramen är löst ilagd så jag kan ta ut eller ligga in virke efter behov.
Jag blir lite fundersam kring det där med att låta torkat virke acklimatisera sig i spänn. Det är viktigt att luft kan cirkulera runt det så fuktkvoten stabiliserar sig mot omgivningen så det är nödvändigt att ströa ordentligt. Om virket vill rör sig lite är det väl bara bra att det gör det då så att man efter bearbetning får stabilare trä?
När det gäller att torka virke är det en annan sak. Där vill man hålla det på plats i görligaste mån.
/B
När det gäller att torka virke är det en annan sak. Där vill man hålla det på plats i görligaste mån.
/B
Det måste kanske bero på vad man menar med torkat virke. Utomhustorkat virke betraktar jag inte som torrt, det brukar slå sig när det kommer in i värmen. Om det får torka färdigt inomhus blir det bättre men jag har förstått att det inte får hetsas för mycket. En planka på 20 mm brukar gå på en månad om jag håller ner fukten i lokalen.
Om jag lägger flera bitar i spänn ströar jag naturligtvis mellan. Kilarna är inte speciellt breda, kanske 50 mm så dom hindrar inte i någon större utsträckning.
Om jag lägger flera bitar i spänn ströar jag naturligtvis mellan. Kilarna är inte speciellt breda, kanske 50 mm så dom hindrar inte i någon större utsträckning.
Produkter som diskuteras: "torrbollar"
Torrbollen Home Series 3
Effektiv fuktslukare
199 kr inkl moms
Läs mer
Bör jag lägga något tungt ovan på det översta virket eller ska jag kila det på ditt sätt?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

