Möbelsnickeri
verktygsgurun: Såg detta hemmatillverkade cirkelanslag i en tidning idag. Stadigt och enkelt att tillverka. [bild]
Stina71: Jag googlade runt lite och hittade en del beskrivningar av möbler från Mexiko. Pinjeträ nämns lite här och där. Dessutom hittade jag en intressant sida om framställning av vin i Grekland där man förvarade vinet i tunnor av pinjeträ, vars kåda som kom ut sedan blandades med vinet. Och blev till Retsinavin. Tänkte därför att detta träslag kanske är känt för mycket kåda.. :)
Dudeish: Jag har osmo hårdvax silkes matt i min trappa, den är inte hal och det är i princip omöjligt att slita ut osmo vaxet, det ser som nytt ut fortfarande även ifall det var 2 år sedan sista varningen.
Sir Anton: La upp bilder å förklaring i den tråden där man kan visa upp sina skapelser i möbelsnickeri delen:)
Stina71: Älskar redan detta forum! Blev medlem härom dagen och är oerhört tacksam över att jag hittat hit. Era goda råd och hjälp känns ovärderligt för mig! Kanske låter överdrivet, men inte alltid enkelt att lösa eller ha alla svaren själv... Tack!
Micke64: Tack för svaret. Jag lär väl återkomma när tid finns för att fixa bordet, kanske till våren :)
Tobias Johansson: Jag skulle förresten avråda från att använda en sån ikea-skiva som du länkade till. Många gånger är sådant billigt material uppbyggt av en slags honeycomb-papp. Så om du sågar i det, så dels slöar du verktygen, dels får du riktigt fula kanter då skivan inte är solid. Dessutom håller de inte för så mycket tyngd, nu vet jag inte vad du sysslar med för hobby i ditt hobbyrum, men
mexitegel: Hade en riktig juniorsnickarbänk från Sjöbergs på G från blocket men någon annan hann före så det fick bli ett eget alster i alla fall :) Tog skivan från gamla köksbordet och minskade den till 90x60 cm och byggde ett nytt underrede med förvaring under. De små maskinskruvstyckena funkar fint och bänken har använts intensivt från den blev klar till killarna trillade i säng för ett
PCLarsson: Fungerar bra att handla som privatperson om man besöker Theofils butiker....
billy_baver: [citat] Vet hut! Har du ingen respekt?! ;)
Pumba: hmm det där måste ju vara någon form av prisrekord, lokala beijerbutiken tar ju över 100kr metern för vanlig slät ek golvlist 12x56... Jag beställde fönsterbrädor och golvlist från ett litet sågverk några mil från stan och inte ens de kunde komma ner i det priset som k-rauta har satt, tveksamt att jag ens kunnat köpa ohyvlat så billigt. SBH det är inte senaste vedleveransen du
13th Marine: Fick äntligen tagit mig in om Beijer, de skulle ha iaf 4kkr för det lilla stativet :| Hittade ett i vitt på Goods, men det summerar ihop till 1600kr för stativet därifrån.
pär h: Jasså bidde de en tummetott Pär
migge_85: Vet inte om de är svar på din fråga men där trä möter trä kan du gnugga med stearin på anliggningsytan. Det gör man mellan plansteg och vange när man monterar trappor mot knarr.
sven_snickare: Sök med den här sökningen på google bildsök och webbsök: drawing chest of drawers pdf jag får ett antal fina träffar i båda fallen. Sedan skulle jag vilja göra tillägget att en riktig köpmansdisk med fördel görs med helt slutna fack så att olika kemikalier och färgpigment som skall förvaras i den inte riskerar att spilla över i varandra. Men jag gissar att den troligen är för
Heggeland: Hur som helst så blev den nya ägaren nöjd o jag fick glädjen att göra det+en bra slant:)
joegge: Jag fixade det. Jag borrade ett hål genom skaftet på en chucknyckel i plåt som följde med till en överhandsfräs, funkade prima. Ämnena till pinnarna sågade jag ut 5 och 5 i bordssågen genom att såga till en avlång kloss med sidorna 3x önskat sidomått på pinnarna. När jag valde material till klossen var jag noga med att få raka fibrer. Klossens sidor sågar jag sedan spår i med
callegur81: körde en liknande modell, fast jag tog guldfärgade galgkrokar 2 per del i kortsidan på Uets väggar, bara att haka i Uets underdel när den ska användas och enkel att flytta bort helt då man inte behöver den framme.
fahlis: Något sådant här kanske? http://plansnow.com/apocabnt.html http://plansnow.com/dn1146.html
Stefan Bengtsson: Perspektivet lurade mig, jag trodde först den var stor som en kista! :D Men snygg var den likafullt.
CarlMagnus: http://www.hardwaresource.com/hinges/CABINET+HINGES/European+Hinges+-+Blum+Hinges/Aximat+Hinges+and+Mepla+270+Degree+Institutional+Hinges/Aximat+Hinges/Aximat+Hinges+for+Inset+Doors
KnockOnWood: [citat] Rem? Nej :( Klart att du skall ha en direktdriven! Kika på http://eu.audio-technica.com/en/products/product.asp?catID=6&subID=42&prodID=4064 Jag är alltså ingen riktig hifi-nörd, men denna fungerar bra tycker jag.
t_conradsson: Jag tänkte först vinkla greppet men jag testade utan att göra det och det fungerar bra. Nu har jag precis varit och dragborrat och slagit i de sista låsningarna för fram och bakstycket. Så snart limmet har torkat och jag har kapat pinnarna kan jag lägga upp en bild i lite mer färdigt skick /Tobias
Heggeland: Jag borrade 16 mm hål fast inte genom skivan sen täljde ja till pluggar o limma dom och ja en hel familj kan hänga på kanten utan att det rör sig:)
souba: [citat] Fått några tips och ritningen va bara en skiss som man kan bolla ut ifrån:) Träslaget ska vara ek på benen pch laserat vit furu lr gran som sittbänk.
imported_Benno: Ja det finns två "skolor"; "fusk" med spackel eller "riktigt" med att lägga i en ny träbit. Det senare kräver mera tid, tålamod och färdighet medan det förra kan ge utseendemässigt samma resultat men kanske inte samma "snickartillfredsställelse". Vanligt snickerispackel är känsligt för stötar. En variant är "hemmaspackel" av trälim och sågspån.
bengtn: Jag hade glädjen att träffa Roy för ett par år sen. Kul och trevlig kille man kan lära sej mycket av. Han är utbildad skådespelare och producent och har jobbat som snickare i Colonial Williamsburg /B
pär h: Det beror lite på vad det är för påfrestningar på det du skall göra och vad det är för material. Svagheten är materialet som är mellan tapphålet och änden på biten vilket bara är 4mm. Där är förmodligen ådringen längsgående med tapphålet och trät är inte alls så hållbart där. Men om man flyttar tapphålet lite så att man får mera material på den svaga sidan mot