För snart 20 år sedan köpte jag möbler som var importerade från Mexico.
Har noterat att under ett av borden är ytan mycket "kladdig".
Dessutom en del limrester från det att man limmat ihop träet osv.
Är det någon som vet om denna typ av trä, efter så lång tid, kan släppa ifrån sig kåda eller liknande?
Eller vad kan detta vara?
Hoppas på att det inte är något hälsovådligt ämne som träet behandlats med och som tränger ut ur träet.
Någon som har erfarenhet av denna typ av trä eller som rent av själv har upplevt liknande hos möbler från Mexico? Eller som vet var man kan vända sig med frågan?
Tacksam för synpunkter!
Har noterat att under ett av borden är ytan mycket "kladdig".
Dessutom en del limrester från det att man limmat ihop träet osv.
Är det någon som vet om denna typ av trä, efter så lång tid, kan släppa ifrån sig kåda eller liknande?
Eller vad kan detta vara?
Hoppas på att det inte är något hälsovådligt ämne som träet behandlats med och som tränger ut ur träet.
Någon som har erfarenhet av denna typ av trä eller som rent av själv har upplevt liknande hos möbler från Mexico? Eller som vet var man kan vända sig med frågan?
Tacksam för synpunkter!
Produkter som diskuteras: "trä rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Första bilden visar undersidan på bordet. En klibbig yta och flera ställen där det ser ut som tjock typ "kåda".
Bilden på stolen la jag bara med för att bilden kanske kan hjälpa till med att komma på vad det handlar om för träslag.
Bilden på stolen la jag bara med för att bilden kanske kan hjälpa till med att komma på vad det handlar om för träslag.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Det är nån sorts olja ev lack som har appliceras när det begav sig. Jag är nyfiken på varför du chansade på pinjeträd. Inget träslag som jag förknippar med Mexiko men vad vet jag om träd i Mexiko.
Jag googlade runt lite och hittade en del beskrivningar av möbler från Mexiko. Pinjeträ nämns lite här och där. Dessutom hittade jag en intressant sida om framställning av vin i Grekland där man förvarade vinet i tunnor av pinjeträ, vars kåda som kom ut sedan blandades med vinet. Och blev till Retsinavin.
Tänkte därför att detta träslag kanske är känt för mycket kåda..
https://www.vinguiden.com/artiklar/vinturista-pa-rhodos/
Tänkte därför att detta träslag kanske är känt för mycket kåda..
https://www.vinguiden.com/artiklar/vinturista-pa-rhodos/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

