Hej jag håller på och bygger ett skrivbord och har nu fastnat vid sista momentet där jag ska göra ett handtag till lådan i skrivbordet. Jag är sugen på att göra ett nedsänkt handtag i lådfronten och har då sneglat lite på handtagsfräsar. Men jag tycker de ger lite för runda former på handtaget och jag skulle gärna vilja ha lite mer kantigt uttryck.
Är det någon som har något förslag på hur jag kan lösa mitt lilla handtagsproblem?

Jag bifogar några bilder på skrivbordet.
 
B
Du glömde nog bilderna...
 
t_conradsson skrev:
Hej jag håller på och bygger ett skrivbord och har nu fastnat vid sista momentet där jag ska göra ett handtag till lådan i skrivbordet. Jag är sugen på att göra ett nedsänkt handtag i lådfronten och har då sneglat lite på handtagsfräsar. Men jag tycker de ger lite för runda former på handtaget och jag skulle gärna vilja ha lite mer kantigt uttryck.
Är det någon som har något förslag på hur jag kan lösa mitt lilla handtagsproblem?

Jag bifogar några bilder på skrivbordet.
Försöker på nytt med bilderna


20131206_232535.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20131206_232546.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
woodchuck och 1 till
  • Laddar…
Grymt snygt. Hur blir det om du fräser en rundad skåra o sen täljer ur lite snygt för fingrarna uppåt till?svår förklarat.eller två ek handtag bara som bryter av
 
Tack. Jo jag funderar lite på att hugga två spår med lockbetteln ocj seda fräsa mellan dessa spår. Är det någon som provat det?
 
Inte säker på att jag fattat rätt...men det låter som du vill fräsa ett underskär med raka kanter(?). Antingen kan du väl köra med vanlig notfräs efter du fräst med handtagsstålet, för att räta upp de synliga kanterna. Alternativt köra med nyckelhålsfräs, då blir alla kanter skarpa. Typ sån här http://www.swedendro-tools.se/frasverktyg/for-handoverfrasar/nyckelhalsfrasar
 
Tanken var att fräsa framifrån i lådfronten och då kommer jag att få runda hörn där jag börjar och slutar fräsa. Men jag ska göra ett test med lockbettel och stämjärn i en provbit ikväll får vi se om det faller väl ut.
 
Jag fräste ur för handtag i lådfronter. Jag använde mall och kopierring och körde först med notfräs och sedan med en fingergreppsfräs: http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/210355-ladfronter-kvistlack-och-putsning.html#post1714395
Jag tror det var denna fräsen jag använde tillslut: http://www.axminster.co.uk/axcaliber-drawer-pull-router-cutter-1

Nu ville du ju inte ha den runda formen så mina är väl nästan raka motsatsen till vad du är ute efter? Jag vet inte om jag har några bra förslag egentligen. Du kan inte köra ett spår som går längs med hela lådan?
 
Tack för alla tips. Idag gjorde jag ett försök i en provbit som jag sedan gick vidare med till skrivbordet. Det blev modell pinnfräs och stämjärn
1386620348145.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fanjunkarn
  • Laddar…
Snyggt!
Det där gör sig mycket bättre än min rundade variant på det bordet. Har du vinklar uttaget i ovankant inåt/uppåt så att fingrarna får grepp eller det räcker med raka kanter?
 
Jag tänkte först vinkla greppet men jag testade utan att göra det och det fungerar bra. Nu har jag precis varit och dragborrat och slagit i de sista låsningarna för fram och bakstycket. Så snart limmet har torkat och jag har kapat pinnarna kan jag lägga upp en bild i lite mer färdigt skick

/Tobias
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.