Medlem
· Östergötland
· 58 inlägg
Hej jag håller på och bygger ett skrivbord och har nu fastnat vid sista momentet där jag ska göra ett handtag till lådan i skrivbordet. Jag är sugen på att göra ett nedsänkt handtag i lådfronten och har då sneglat lite på handtagsfräsar. Men jag tycker de ger lite för runda former på handtaget och jag skulle gärna vilja ha lite mer kantigt uttryck.
Är det någon som har något förslag på hur jag kan lösa mitt lilla handtagsproblem?
Jag bifogar några bilder på skrivbordet.
Är det någon som har något förslag på hur jag kan lösa mitt lilla handtagsproblem?
Jag bifogar några bilder på skrivbordet.
Medlem
· Östergötland
· 58 inlägg
Försöker på nytt med bildernat_conradsson skrev:Hej jag håller på och bygger ett skrivbord och har nu fastnat vid sista momentet där jag ska göra ett handtag till lådan i skrivbordet. Jag är sugen på att göra ett nedsänkt handtag i lådfronten och har då sneglat lite på handtagsfräsar. Men jag tycker de ger lite för runda former på handtaget och jag skulle gärna vilja ha lite mer kantigt uttryck.
Är det någon som har något förslag på hur jag kan lösa mitt lilla handtagsproblem?
Jag bifogar några bilder på skrivbordet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· Östergötland
· 58 inlägg
Tack. Jo jag funderar lite på att hugga två spår med lockbetteln ocj seda fräsa mellan dessa spår. Är det någon som provat det?
Inte säker på att jag fattat rätt...men det låter som du vill fräsa ett underskär med raka kanter(?). Antingen kan du väl köra med vanlig notfräs efter du fräst med handtagsstålet, för att räta upp de synliga kanterna. Alternativt köra med nyckelhålsfräs, då blir alla kanter skarpa. Typ sån här http://www.swedendro-tools.se/frasverktyg/for-handoverfrasar/nyckelhalsfrasar
Medlem
· Östergötland
· 58 inlägg
Tanken var att fräsa framifrån i lådfronten och då kommer jag att få runda hörn där jag börjar och slutar fräsa. Men jag ska göra ett test med lockbettel och stämjärn i en provbit ikväll får vi se om det faller väl ut.
Jag fräste ur för handtag i lådfronter. Jag använde mall och kopierring och körde först med notfräs och sedan med en fingergreppsfräs: http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/210355-ladfronter-kvistlack-och-putsning.html#post1714395
Jag tror det var denna fräsen jag använde tillslut: http://www.axminster.co.uk/axcaliber-drawer-pull-router-cutter-1
Nu ville du ju inte ha den runda formen så mina är väl nästan raka motsatsen till vad du är ute efter? Jag vet inte om jag har några bra förslag egentligen. Du kan inte köra ett spår som går längs med hela lådan?
Jag tror det var denna fräsen jag använde tillslut: http://www.axminster.co.uk/axcaliber-drawer-pull-router-cutter-1
Nu ville du ju inte ha den runda formen så mina är väl nästan raka motsatsen till vad du är ute efter? Jag vet inte om jag har några bra förslag egentligen. Du kan inte köra ett spår som går längs med hela lådan?
Medlem
· Östergötland
· 58 inlägg
Medlem
· Östergötland
· 58 inlägg
Jag tänkte först vinkla greppet men jag testade utan att göra det och det fungerar bra. Nu har jag precis varit och dragborrat och slagit i de sista låsningarna för fram och bakstycket. Så snart limmet har torkat och jag har kapat pinnarna kan jag lägga upp en bild i lite mer färdigt skick
/Tobias
/Tobias
Klicka här för att svara
