Har två killar på 3 och 5 år som älskar att snickra. De fick en huggkubb att spika och skruva i av farfar för ett par år sen och den är nu 3 kilo tyngre av alla spik och skruv 
Som julprojekt tänkte jag bygga ett litet snickarbord till dem. Båda måste kunna vara jobba samtidigt. Tänker mig att de står mot varandra. Funderande först på att det skulle vara rullbart med låsbara hjul, men kom just på att det nog inte blir tillräckligt stabilt när de spänner fast en träbit som de ska såga i...
Jag har två små skruvstäd som jag tänkte använda, ska nog byta ut backarna till trä så håller sågen lite längre
Under arbetsytan så får det bli en våning lådor för verktyg och underst en skiva att lägga material på.
Någon som gjort något liknande? Jag blir lika glad av tankar och idéer som av glada tillrop
Vad tror ni är lämplig storlek på arbetsytan? Jag tänkte mig att den skulle få plats i vårt förråd där det inte finns allt för mycket plats över
Som julprojekt tänkte jag bygga ett litet snickarbord till dem. Båda måste kunna vara jobba samtidigt. Tänker mig att de står mot varandra. Funderande först på att det skulle vara rullbart med låsbara hjul, men kom just på att det nog inte blir tillräckligt stabilt när de spänner fast en träbit som de ska såga i...
Jag har två små skruvstäd som jag tänkte använda, ska nog byta ut backarna till trä så håller sågen lite längre
Under arbetsytan så får det bli en våning lådor för verktyg och underst en skiva att lägga material på.
Någon som gjort något liknande? Jag blir lika glad av tankar och idéer som av glada tillrop
Vad tror ni är lämplig storlek på arbetsytan? Jag tänkte mig att den skulle få plats i vårt förråd där det inte finns allt för mycket plats över
Den här ser rätt rejäl ut ;-)
http://woodwork.ars-informatica.ca/project.php?art=kids_workbench
Lite väl ambitiöst som julprojekt kanske...
http://woodwork.ars-informatica.ca/project.php?art=kids_workbench
Lite väl ambitiöst som julprojekt kanske...
Fine tools i Tyskland har en hel del grejer: http://www.fine-tools.com/spindel.htm
Hela utbudet av tänger och andra hyvelbänkstillbehör finner man här:
http://www.fine-tools.com/werkstatt.html
Hela utbudet av tänger och andra hyvelbänkstillbehör finner man här:
http://www.fine-tools.com/werkstatt.html
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
När min pojk var knatte hade jag en hurts med 3 lådor från nåt gammalt skrivbord i garaget. Hade låsbara hjul under den och en bänkskiva ovanpå.
Skivan stack lite utanför kanterna på hurtsen så man kunde klämma fast saker med tvingar. Sedan hade han även ett litet maskinskruvstycke monterat på det.
Då kunde han ha alla sina verktyg och projekt i lådorna.
Hjulen hade jag nog skippat idag, just pga det du skriver. Det gjorde den lite ranglig. Hade nog i stället bara satt 2 hjul på kanten så man kan flytta den om man tippar den lite.
Annars är Workmate-bänk bra men du behöver de kanske bli lite större först. Fördelen är att de går att fälla ihop och ställa undan.
Skivan stack lite utanför kanterna på hurtsen så man kunde klämma fast saker med tvingar. Sedan hade han även ett litet maskinskruvstycke monterat på det.
Då kunde han ha alla sina verktyg och projekt i lådorna.
Hjulen hade jag nog skippat idag, just pga det du skriver. Det gjorde den lite ranglig. Hade nog i stället bara satt 2 hjul på kanten så man kan flytta den om man tippar den lite.
Annars är Workmate-bänk bra men du behöver de kanske bli lite större först. Fördelen är att de går att fälla ihop och ställa undan.
God ide, att bara ha två hjul
Är lite förtjust i de gamla hederliga hyvelbänkarna, funderade lite på att köpa lämpligt objekt på blocket och modifiera till lämplig storlek och höjd. Hiss eller diss på den ?
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Självklar hiss. Gör så det går att justera höjden på underredet, de växer helt plötsligt så förfärligt. En riktig hyvelbänk är helt oslagbart. Sedan behöver du ett lagom svetsbord också....
Själv så har jag ett gammalt kvadratiskt ikea bord (lack?) som jag kapat benen på så min åtta åriga son kommer upp till lämplig arbetshöjd vid min snickarbänk.
När han var yngre så tyckte han att det inte alls var så kul att stå vid en egen liten bänk. För en sådan hade ju inte pappa utan han skulle stå vid min bänk och använda mina verktyg. Försökte vid flertal tillfällen visa honom hans hammaren (vanlig hammare fast den minsta jag kunde hitta) tänkte att det måste vara mycket lättare för honom att spika med en sådan än en 16oz men åter igen en sådan liten hammare har ju inte pappa.
Och det är något magiskt med små barn och hammare och spik. Tror nog inte att min son sett mig många gånger med hammaren (använder inte hammare och spik så ofta) utan har nog set mig använda justersågen, handöverfräs eller någon annan maskin varenda gång han kommer in i verkstan. Men hammare och spik var nog bland det första han frågade efter. Och att få en egen låda med spik och en hammare är stor lycka för en del ungar, och några brädbitar att få spika i hopp.
Men det tog inte lång tid förrän han insåg att det där med att spika var svårt. Och han insåg väldigt fort att pappa bara limmar ihop saker och inte spikar. Och otålig som han är då spikandet var svårt så limmar han uteslutande i dag även om limmet har lång torktid jämfört med en spik som slås i så två saker sitter ihop.
Pär
När han var yngre så tyckte han att det inte alls var så kul att stå vid en egen liten bänk. För en sådan hade ju inte pappa utan han skulle stå vid min bänk och använda mina verktyg. Försökte vid flertal tillfällen visa honom hans hammaren (vanlig hammare fast den minsta jag kunde hitta) tänkte att det måste vara mycket lättare för honom att spika med en sådan än en 16oz men åter igen en sådan liten hammare har ju inte pappa.
Och det är något magiskt med små barn och hammare och spik. Tror nog inte att min son sett mig många gånger med hammaren (använder inte hammare och spik så ofta) utan har nog set mig använda justersågen, handöverfräs eller någon annan maskin varenda gång han kommer in i verkstan. Men hammare och spik var nog bland det första han frågade efter. Och att få en egen låda med spik och en hammare är stor lycka för en del ungar, och några brädbitar att få spika i hopp.
Men det tog inte lång tid förrän han insåg att det där med att spika var svårt. Och han insåg väldigt fort att pappa bara limmar ihop saker och inte spikar. Och otålig som han är då spikandet var svårt så limmar han uteslutande i dag även om limmet har lång torktid jämfört med en spik som slås i så två saker sitter ihop.
Pär